| SÉNAT DE BELGIQUE | BELGISCHE SENAAT | ||||||||
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| Session 2013-2014 | Zitting 2013-2014 | ||||||||
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| 29 janvier 2014 | 29 januari 2014 | ||||||||
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| Question écrite n° 5-10991 | Schriftelijke vraag nr. 5-10991 | ||||||||
de Bert Anciaux (sp.a) |
van Bert Anciaux (sp.a) |
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à la vice-première ministre et ministre de l'Intérieur et de l'Égalité des Chances |
aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen |
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| La réforme des services d'incendie | De hervorming van de brandweer | ||||||||
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| lutte anti-incendie |
brandbestrijding |
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| Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-4454 | Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-4454 | ||||||||
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| Question n° 5-10991 du 29 janvier 2014 : (Question posée en néerlandais) | Vraag nr. 5-10991 d.d. 29 januari 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||||||
Le statut de pompier fait actuellement l'objet de négociations au sein du cabinet et du gouvernement. Les inquiétudes sont vives, surtout dans le chef des pompiers volontaires. Ils perçoivent de graves menaces car les nouvelles réformes ne font qu'entraîner des charges supplémentaires, alors que les compensations existantes disparaissent. Alors qu'auparavant, les employeurs et les zones d'intervention du service d'incendie pouvaient conclure des accords, notamment eu égard aux congés éducatifs, à des diminutions éventuelles de charges pour les employeurs envoyant leur personnel en intervention, etc., ils disent ne plus rien retrouver dans le projet de statut. Par contre, le nombre d'heures de formation et les exigences physiques ont fortement augmenté. Les volontaires se demandent s'il est encore possible d'y satisfaire, et de les combiner avec leur vie de famille et leur travail. De nombreux corps de pompiers volontaires ont beaucoup de difficultés à attirer de nouvelles recrues ou à inciter leurs collaborateurs à rester en service. Sachant que deux tiers des corps de pompiers sont constitués de volontaires, les conséquences peuvent se révéler dramatiques. D'où les questions suivantes : Selon la ministre, les volontaires garderont-ils un rôle important au sein des services d'incendie ? Comment conçoit-elle l'évolution de la situation, du nombre de volontaires et de leurs missions ? La ministre est-elle au courant des inquiétudes des pompiers volontaires ? Est-il exact que des exigences complémentaires soient posées en termes de formation et de condition physique sans mesures d'accompagnement ? La ministre est-elle sensible à la demande des volontaires de pouvoir mieux concilier leur statut de volontaire avec leur vie de famille et leur emploi principal ? Les pompiers volontaires sont-ils ou ont-ils été suffisamment impliqués dans les négociations concernant le statut ? De quelle manière le sont-ils ou l'ont-ils été ? Comme on l'a dit, les corps de pompiers comptent plus de deux tiers de volontaires. L'impact des réformes sur le corps de volontaires actuel et sur les futurs recrutements a-t-il été suffisamment étudié ? Quelles estimations en ont-elles découlé ? La ministre peut-elle assurer que la nouvelle réglementation n'entraînera pas de grandes pénuries de personnel dans les corps de pompiers ? |
Momenteel wordt er op het kabinet en binnen de regering onderhandeld over het statuut van de brandweerman. Ik hoor, zeker vanuit de hoek van de vrijwillige brandweermannen, grote bezorgdheid. Zij ontwaren ernstige bedreigingen, want er komen met de nieuwe hervormingen enkel extra lasten bij en tegelijkertijd vallen er bestaande compensaties weg. Waar vroeger sprake was van overeenkomsten tussen werkgevers en brandweerzones, onder andere via educatief verlof, eventuele lastenverlaging voor werkgevers die hun personeel laten vertrekken bij interventie, … vinden zij daarover naar eigen zeggen niets meer terug in het ontwerpstatuut. Daarentegen worden het aantal opleidingsuren en de lichamelijke fysieke vereisten sterk verhoogd. Vrijwilligers vragen zich af of het nog wel haalbaar om daaraan tegemoet te komen, zeker in combinatie met hun werk en gezin. Momenteel worstelen tal van vrijwillige korpsen met grote problemen om nieuwe mensen aan te trekken of hun medewerkers te motiveren om in dienst te blijven. Als men weet dat 2/3 van het brandweerkorps uit vrijwilligers bestaat, kan dit wel eens dramatische gevolgen krijgen. Hierover de volgende vragen. Is de minister van mening dat er in de toekomst nog een belangrijke taak is weggelegd voor vrijwilligers binnen de brandweer? Hoe ziet zij de positie, het aantal en de opdrachten van de vrijwilligers evolueren? Is de minister op de hoogte van de bezorgdheden die circuleren bij de vrijwillige brandweermannen? Klopt het dat er vooral bijkomende eisen worden gesteld op het vlak van opleiding en fysieke paraatheid zonder flankerende vergemakkelijkende maatregelen? Heeft de minister oor naar de vraag van de vrijwilligers om er juist voor te zorgen dat de combinatie met gezinsleven en hoofdwerk meer haalbaar wordt? Worden of werden de vrijwillige brandweermannen daartoe voldoende betrokken bij de onderhandelingen over het statuut? Op welke wijze gebeurt dit of is dat gebeurd? Zoals gezegd maken de vrijwilligers meer dan 2/3 uit van het brandweerkorps. Werd de impact van de hervormingen op het huidige vrijwilligerskorps en op de toekomstige rekrutering voldoende onderzocht? Tot welke inschattingen leidde dit? Kan de minister verzekeren dat er door de nieuwe regeling geen grote tekorten in de brandweerkorpsen zullen ontstaan? |
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| Réponse reçue le 17 avril 2014 : | Antwoord ontvangen op 17 april 2014 : | ||||||||
Bien entendu, les volontaires des services d’incendie restent indispensables dans l’organisation future des services d’incendie. L’objectif a toujours été d’assurer aux membres professionnels et volontaires le traitement le plus équitable possible, et d’établir une distinction sur les points qui précisément les différencient. Ainsi, les attentes envers les volontaires seront qu’ils effectuent les mêmes missions que les membres professionnels. A l’avenir, les zones devront évaluer, notamment sur la base de leur analyse des risques, le nombre de sapeurs-pompiers (professionnels et volontaires) dont elles ont besoin. Il ne me semble pas que le nombre de volontaires changera de manière radicale à l’avenir. Je suis au fait des préoccupations des volontaires. Par rapport à aujourd’hui, les projets de textes prévoient d’autres exigences en matière de formation. Si les volontaires sont censés assurer les mêmes missions que les professionnels, ils doivent, notamment pour leur propre sécurité et celle de leurs collègues, suivre la même formation et acquérir les mêmes compétences. Je suis consciente de la difficulté, pour les volontaires, de suivre davantage d’heures de formation, mais nous cherchons des solutions adéquates pour leur permettre de suivre les formations à leur propre rythme. En plus, le projet de statut comprend entre autres les avantages suivants : • une réglementation claire du temps de service du volontaire ; • le maintien du double statut « professionnel – volontaire » dans des zones différentes ; • des membres des services d’incendie qui sont actuellement membre professionnel et volontaire dans la même zone, pourront prester des heures supplémentaires comme membre professionnel en plus de leur régime de travail de base ; • une évolution de carrière élaborée pour récompenser les volontaires qui s’engagent dans leur service ; • une valorisation des heures prestées pour pouvoir professionnaliser ; • une valorisation des brevets de spécialisation, obtenues par des volontaires. Les volontaires ont été impliqués dans les négociations relatives au statut, par le biais des fédérations de sapeurs-pompiers. En effet, certains représentants des fédérations sont également eux-mêmes des volontaires. Comme déjà précisé, je ne vois pas pourquoi le nombre de volontaires diminuerait considérablement à l’avenir. La réforme assurera une uniformisation accrue ainsi que la mobilité, des éléments inexistants jusqu’à présent. Ainsi, des volontaires qui déménagent, par exemple, pourront devenir plus aisément des sapeurs-pompiers dans un autre poste ou une autre zone, tout en conservant leur grade. |
Uiteraard blijven de vrijwilligers van de brandweer onontbeerlijk in de toekomstige organisatie van de brandweer. Het is steeds de bedoeling geweest om de beroepsleden en de vrijwilligers zo gelijk mogelijk te behandelen waar mogelijk, en onderscheid te maken op de punten die hen precies verschillend maken. Zo zal er van vrijwilligers verwacht worden dat ze dezelfde opdrachten als de beroepsleden kunnen uitoefenen. In de toekomst zullen de zones onder andere op basis van hun risicoanalyse moeten beoordelen hoeveel personeelsleden (beroeps en vrijwilligers) zij nodig hebben. Het aantal vrijwilligers lijkt mij in de toekomst niet drastisch te zullen veranderen. Ik ben op de hoogte van de bezorgdheden van de vrijwilligers. In vergelijking met vandaag worden in de ontwerpteksten andere eisen gesteld inzake opleiding. Als vrijwilligers geacht worden om dezelfde opdrachten als beroepsleden te kunnen uitoefenen, moeten zij, onder andere omwille van hun eigen veiligheid en die van hun collega’s, een zelfde opleiding volgen en dezelfde bevoegdheden krijgen. Ik besef dat een verhoogd aantal uren opleiding voor een vrijwilliger niet evident is, maar we zoeken naar passende oplossingen om vrijwilligers op hun eigen ritme opleiding te laten volgen. Bovendien bevat het ontwerpstatuut onder andere volgende voordelen: • een duidelijke regeling van de diensttijd van de vrijwilliger; • het behoud van het dubbel statuut “Beroeps-vrijwilliger” in verschillende zones; • de brandweerlieden die momenteel beroepslid en vrijwilliger zijn binnen dezelfde zone, zullen extra uren kunnen presteren als beroepslid bovenop hun basis arbeidsregime; • een uitgewerkte loopbaanevolutie om de vrijwilligers die zich inzetten voor hun dienst te belonen; • een valorisatie van de gepresteerde uren om te kunnen professionaliseren; • een valorisatie van de specialisatiebrevetten behaald door vrijwilligers. De vrijwilligers werden betrokken in de onderhandelingen over het statuut via de brandweerfederaties. Sommige vertegenwoordigers van de federaties zijn immers zelf vrijwilliger. Zoals gezegd, zie ik geen reden waarom het aantal vrijwilligers in de toekomst aanzienlijk zou dalen. De hervorming zal voor een grotere uniformisering zorgen en ook voor mobiliteit, hetgeen tot nu toe eigenlijk onbestaande was. Zo zullen bijvoorbeeld vrijwilligers die verhuizen, gemakkelijker, met behoud van hun graad brandweerman kunnen worden in een andere post of zone. |