SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2009-2010 Zitting 2009-2010
________________
26 mars 2010 26 maart 2010
________________
Question écrite n° 4-7336 Schriftelijke vraag nr. 4-7336

de Ann Somers (Open Vld)

van Ann Somers (Open Vld)

à la ministre de la Fonction publique et des Entreprises publiques

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven
________________
Société nationale des chemins de fer belges (SNCB)- Heures de pointe sur la ligne Hasselt-Bruxelles - Retards et suppressions - Causes Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Piekuurtreinen op de lijn tussen Hasselt en Brussel - Vertragingen en afschaffingen - Oorzaken 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
transport de voyageurs
durée du transport
migration alternante
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
vervoersduur
pendel
________ ________
26/3/2010Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 29/4/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode
26/3/2010Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 29/4/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode
________ ________
Question n° 4-7336 du 26 mars 2010 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-7336 d.d. 26 maart 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Les deux premières semaines du mois de mars 2010, la ponctualité des trains de pointe sur la ligne Hasselt-Bruxelles et Bruxelles-Hasselt laissait de nouveau à désirer. Mercredi 10 mars 2010 le train de 10h26 à Aarschot était annoncé avec un retard de 22 minutes. Le soir, le train de 18h09 à Bruxelles-Central a simplement été supprimé. Même chose pour le train de Knokke-Blankenberge-Hasselt de 18h34 qui était pourtant le premier train suivant en direction d'Aarschot et de Diest. Le soir précédent, un autre train de pointe avait également une demi-heure de retard. Il ne faut dès lors pas s'étonner que les voyageurs se plaignent.

Je souhaiterais recevoir une réponse aux questions suivantes:

1. J'aimerais obtenir un relevé de toutes les heures exactes de départ et d'arrivée des trains de pointe directs de Hasselt vers Bruxelles, le matin, et de Bruxelles vers Hasselt, le soir, à partir du 1er mars jusques et y compris le 11 mars 2010, et ce, tant dans les gares terminus que dans les gares de Diest, Aarschot, Bruxelles-Nord et Bruxelles-Central.

2. Quels trains de pointe ont-ils été supprimés au cours de cette période et quelle en était la raison ?

3. Combien de fois les personnes qui prennent le train P de 17h05 (Bruxelles-Midi) vers Hasselt, ratent-elles, à Hasselt, la correspondance de 18h12 pour Anvers via Mol ?

4. Combien de fois ce train de 18h12 est-il parti exactement à l'heure ?

5. Pourquoi la ponctualité sur la ligne Hasselt-Bruxelles laisse-t-elle autant à désirer ces dernières semaines ?

 

Het is de twee eerste weken van maart 2010 weer huilen met de pet op met de stiptheid van de piekuurtreinen op de lijn Hasselt-Brussel en omgekeerd. Woensdag 10 maart 2010 was de trein van 7.26 uur in Aarschot aangekondigd met een vertraging van 22 minuten. 's Avonds werd de trein van 18.09 uur in Brussel-Centraal gewoon afgeschaft. Idem dito voor de trein Knokke-Blankenberge-Hasselt van 18.34 uur, die nochtans de eerst volgende trein richting Aarschot en Diest was. De avond voordien had een andere piekuurtrein ook al een half uur vertraging. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de reizigers steen en been klagen.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1. Graag kreeg ik een overzicht van alle exacte uren van vertrek en aankomst van de rechtstreekse piekuurtreinen van Hasselt naar Brussel 's ochtends en omgekeerd 's avonds vanaf 1 tot en met 11 maart 2010 en dat zowel in de eindstations als in de haltes Diest, Aarschot, Brussel-Noord en Brussel-Centraal.

2. Welke piekuurtreinen werden in die periode afgeschaft en wat was daarvan de reden?

3. Hoe vaak hebben mensen die de P-trein van 17.05 uur (Brussel-Zuid) naar Hasselt nemen in Hasselt de aansluiting met de trein van 18.12 uur naar Antwerpen via Mol gemist?

4. Hoe vaak is die trein van 18.12 uur stipt op tijd vertrokken?

5. Waarom laat de stiptheid op de lijn Hasselt-Brussel de afgelopen weken zo te wensen over?