SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2009-2010 Zitting 2009-2010
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11 janvier 2010 11 januari 2010
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Question écrite n° 4-6443 Schriftelijke vraag nr. 4-6443

de Ann Somers (Open Vld)

van Ann Somers (Open Vld)

à la ministre de la Fonction publique et des Entreprises publiques

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven
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Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) - Ponctualité des trains - Données pour novembre 2009 Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Stiptheid van de treinen - Gegevens voor november 2009 
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Société nationale des chemins de fer belges
transport de voyageurs
durée du transport
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
vervoersduur
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11/1/2010Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 11/2/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode
11/1/2010Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 11/2/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode
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Question n° 4-6443 du 11 janvier 2010 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-6443 d.d. 11 januari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Les résultats d'un sondage de TreinTramBus relatif à la ponctualité des trains en octobre 2009 ont montré une fois de plus que les les chiffres officiels relatifs à la ponctualité et publiés par la Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) ne correspondent pas à ce que vivent chaque jour les voyageurs. Près d'un train sur deux est arrivé avec un retard de minimum six minutes. Sur la ligne vers Bruxelles, durant les heures de pointe, il s'agit même de deux trains sur trois. Bien que cela ne ressorte pas des chiffres officiels, qui tiennent d'ailleurs compte d'une marge allant jusqu'à six minutes, de nombreux voyageurs constatent que les retards sont très fréquents.

Étonnamment, la SNCB minimise les chiffres de TreinTramBus, notamment en mettant en cause leur crédibilité, en les qualifiant de « non objectifs » et en indiquant que le sondage de TreinTramBus a été effectué par des bénévoles qui, par mécontentement, sont davantage enclins à participer à cette action.

Cependant, j'ai également pris connaissance des faits et des chiffres objectifs, plus spécialement pour novembre 2009. D'où les questions suivantes.

1. Quel est le pourcentage de trains qui ont été vraiment à l'heure, en d'autres mots qui ont respecté leur horaire ?

2. Quel est le pourcentage de trains qui ont pris un retard allant jusqu'à six minutes ?

3.Quel est le pourcentage de trains dont le retard s'est situé entre six et dix minutes ?

4. Quel est le pourcentage de trains dont le retard a été supérieur à dix minutes ?

5. Quel est le pourcentage de trains dont le retard a été supérieur à une heure ?

6. Combien de trains ont-ils été supprimés ?

7. Combien de plaintes la SNCB a-t-elle reçues concernant des retards ?

8. À combien de ces plaintes a-t-on répondu ?

9. Combien de demandes de remboursement pour retard unique ou répété ont-elles été envoyées à la SNCB ?

10. Combien de ces demandes ont-elles été acceptées ?

11. À combien se montent les indemnités payées par la SNCB pour cause de retard ?

 

De resultaten van een peiling van TreinTramBus naar de stiptheid van de treinen in oktober 2009 toonde andermaal aan dat de officiële stiptheidscijfers van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) niet overeenkomen met hetgeen reizigers dagdagelijks ervaren. Bijna een trein op twee kwam aan met een vertraging van minimum zes minuten. Op de lijn naar Brussel tijdens de spitsuren gaat het om twee treinen op drie. Ofschoon het niet blijkt uit de officiële stiptheidscijfers, die overigens een marge tot zes minuten vertraging incalculeren, is het wel het aanvoelen van heel wat reizigers dat er zeer frequent vertragingen zijn.

Opmerkelijk is dat de NMBS in een reactie de cijfers van TreinTramBus minimaliseert, onder meer door de geloofwaardigheid ervan in vraag te stellen wegens " niet objectief " en erop te wijzen dat de peiling van TreinTramBus gebeurde door vrijwilligers, die wellicht uit misnoegdheid sneller geneigd zijn om deel te nemen aan deze actie.

Desalniettemin kreeg ik ook graag de objectieve feiten en cijfers, meer bepaald voor de maand november 2009. Vandaar de volgende vragen:

1. Hoeveel procent van de treinen reed écht stipt, met andere woorden volgens het boekje?

2. Hoeveel procent van de treinen had een vertraging tot zes minuten?

3. Hoeveel procent van de treinen had een vertraging van zes tot tien minuten?

4. Hoeveel procent van de treinen had een vertraging van meer dan tien minuten?

5. Hoeveel procent van de treinen had een vertraging van meer dan één uur?

6. Hoeveel treinen werden afgeschaft?

7. Hoeveel klachten ontving de NMBS van reizigers over vertragingen?

8. Hoeveel van deze klachten werden beantwoord?

9. Hoeveel aanvragen ontving de NMBS van reizigers om een vergoeding wegens herhaalde of eenmalige vertragingen?

10. Hoeveel van deze aanvragen werden aanvaard?

11. Hoeveel heeft de NMBS betaald aan schadevergoedingen wegens vertragingen?