SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2009-2010 Zitting 2009-2010
________________
11 janvier 2010 11 januari 2010
________________
Question écrite n° 4-6442 Schriftelijke vraag nr. 4-6442

de Ann Somers (Open Vld)

van Ann Somers (Open Vld)

à la ministre de la Fonction publique et des Entreprises publiques

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven
________________
Société nationale des chemins des fer belges (SNCB) - Retard du train de Knokke Blankenberge vers Hasselt le 9 décembre 2009 - Communication - Mesures et suivi Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Vertraging van de trein Knokke / Blankenberge naar Hasselt op 9 december 2009 - Communicatie - Maatregelen en opvolging 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
transport de voyageurs
durée du transport
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
vervoersduur
________ ________
11/1/2010Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 11/2/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode
11/1/2010Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 11/2/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode
________ ________
Question n° 4-6442 du 11 janvier 2010 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-6442 d.d. 11 januari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le soir du mercredi 9 décembre 2009, le train Knokke / Blankenberge – Hasselt partant de Bruxelles Central à 19 h 34 a effectué une halte plus longue que normale à la gare de Louvain. Une fois parti, le train s'arrête à hauteur de Wilsele-Putkapel et l'on annonce qu'il se trouve derrière un omnibus. Il en résulte évidemment un retard grandissant, au sujet duquel il n'a pas été dit un mot, ni à Bruxelles ni à Louvain.

1. Pour quelle raison a-t-on laissé un omnibus quitter Louvain en direction d'Aarschot avant un train direct, sachant parfaitement que le train direct serait retardé par l'omnibus?

2. Pour quelle raison est-on resté muet au sujet du retard que, manifestement, le train avait déjà pris à Louvain?

3. Quand fera-t-on en sorte de communiquer à temps et clairement avec les voyageurs?

 

Op woensdagavond 9 december 2009 hield de trein Knokke / Blankenberge-Hasselt met vertrek om 19 u 34 in Brussel-Centraal langer dan normaal stilstand in het station van Leuven. Eens vertrokken blijft de trein stilstaan ter hoogte van Wilsele-Putkapel en wordt er afgeroepen dat men achter een stoptrein zit. Het voor de hand liggende gevolg is een verdere vertraging, waarover noch vanuit Brussel, noch vanuit Leuven met één woord wordt gerept.

1. Waarom laat men in Leuven een stoptrein richting Aarschot vertrekken voor een rechtstreekse trein, als men goed weet dat de rechtstreekse trein zal worden opgehouden door de stoptrein?

2. Waarom wordt er in alle talen gezwegen over de vertraging die de trein in Leuven blijkbaar al heeft opgelopen?

3. Wanneer wordt er werk gemaakt van een betere opvolging van een tijdige en duidelijke communicatie naar de reizigers toe?