SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2007-2008 Zitting 2007-2008
________________
3 avril 2008 3 april 2008
________________
Question écrite n° 4-532 Schriftelijke vraag nr. 4-532

de Alain Destexhe (MR)

van Alain Destexhe (MR)

au secrétaire d'État à la Mobilité, adjoint au Premier ministre

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste minister
________________
Départements fédéraux - Factures impayées de 2007 - Report sur 2008 Federale departementen - Onbetaalde facturen 2007 - Overdracht naar 2008 
________________
administration publique
budget de l'État
crédit de paiement
délai de paiement
liquidation des dépenses
overheidsadministratie
rijksbegroting
betalingskrediet
betalingstermijn
betaalbaarstelling van de uitgaven
________ ________
3/4/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 8/5/2008)
21/5/2008Antwoord
3/4/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 8/5/2008)
21/5/2008Antwoord
________ ________
Herindiening van : schriftelijke vraag 4-505 Herindiening van : schriftelijke vraag 4-505
________ ________
Question n° 4-532 du 3 avril 2008 : (Question posée en français) Vraag nr. 4-532 d.d. 3 april 2008 : (Vraag gesteld in het Frans)

Fin 2007, l’ensemble des départements fédéraux accusaient 130 millions d’euros de factures impayées et reportées sur l’exercice 2008.

À l’heure où je m’adresse à vous, le montant toujours en souffrance se chiffre encore à près de 100 millions d’euros, selon le quotidien De Standaard.

Des dépenses importantes en intérêts de retard sont générées par cette gestion pour le moins hasardeuse, particulièrement au département de la Défense, qui détient la palme en la matière.

Plus inquiétant, nombre de prestataires et fournisseurs sont en difficulté économique à la suite de ces retards, particulièrement les PME dont la santé financière est plus fragile.

Cela donne aussi une image négative des départements fédéraux avec une conséquence sur les prix à payer : si l’État paie mal, il vaut mieux facturer un peu plus pour couvrir le délai de paiement allongé, se disent les prestataires.

J’aurais dès lors voulu savoir quelles mesures aviez-vous prises pour corriger le tir ?

 

Op het einde van 2007 erkenden de federale departementen dat er in totaal voor 130 miljoen euro onbetaalde facturen waren, die naar het boekjaar 2008 zouden worden overgedragen.

Op het ogenblik van de indiening van mijn vraag zou die uitstaande schuld volgens De Standaard nog altijd 100 miljoen bedragen.

Als gevolg van dat op zijn minst gewaagde beheer moeten aanzienlijke verwijlintresten worden betaald, vooral door het departement Landsverdediging, dat koploper is.

Nog zorgwekkender is echter dat die achterstand economische problemen veroorzaakt voor talrijke dienstverleners en leveranciers, vooral voor de KMO’s die financiëel minder sterk staan.

Die situatie bezorgt de federale departementen bovendien een negatief imago en heeft gevolgen voor de toekomstige contracten. De dienstverleners zijn van oordeel dat ze de Staat beter iets meer aanrekenen om de nadelen van de te lange betalingstermijn te compenseren.

Welke maatregelen werden genomen om die situatie recht te trekken?

 
Réponse reçue le 21 mai 2008 : Antwoord ontvangen op 21 mei 2008 :

J'ai l'honneur de communiquer à l'honorable membre les renseignements suivants :

Le budget du SPF comprend essentiellement des crédits non dissociés et il existe chaque année un report de soldes d'engagement.

En effet, beaucoup d'actions engagées durant une année sont exécutées durant cette année et la suivante.

Les crédits engagés mais non payés en fin d'année sont donc reportés à l'année suivante afin de pouvoir payer les factures qui seront introduites durant cette année.

Au niveau du traitement des factures introduites, depuis un certain temps déjà plusieurs précautions ont été prises au sein de notre SPF afin de ne pas devoir retarder les paiements aux fournisseurs.

Parmi les divers dispositifs mis en place, une attention toute particulière est accordée au monitoring des dépenses à travers un suivi mensuel du rythme d'utilisation des crédits budgétaires d'engagement et d'ordonnancement. Le suivi rigoureux de ces données permet en effet de prévenir une situation d'insuffisance de crédit susceptible de retarder considérablement la réalisation effective du paiement.

Un système de mesure des prestations via des tableaux de bord a également été mis en place pour suivre le déroulement régulier de la procédure de paiement.

Par ailleurs, en raison de la fermeture des services entre le 22 décembre 2007 et le 2 janvier 2008, les créanciers du SPF ont été invités à introduire leurs factures aussi rapidement que possible pour éviter de devoir reporter leur mise en paiement à l'année 2008.

Dès lors, pour l'année budgétaire 2007, aucune facture reçue en 2007 n'a volontairement fait l'objet d'un report de paiement sur l'année 2008. Des factures de 2007 pour un montant total d'environ 5,3 millions d'euros (dont 4,1 millions d'euros concernant des dépenses dans le cadre du fonds BELIRIS) ont bien été payées en 2008 en raison du délai normal nécessaire à leur vérification.

Le fait que le paiement de ces factures ait été reporté à l'année 2008 n'implique cependant pas de manière automatique que les paiements aient été effectués hors des délais convenus.

Hierbij kan ik aan het geacht lid de volgende inlichtingen mededelen :

De begroting van de FOD bestaat hoofdzakelijk uit niet-gesplitste kredieten en elk jaar wordt het saldo van het vastgelegd krediet overgedragen.

In feite worden vele contracten die gedurende een bepaald jaar worden aangegaan zowel tijdens datzelfde jaar als het daarop volgende jaar uitgevoerd.

De vastgelegde maar bij het einde van het jaar nog niet betaalde kredieten worden naar het volgende jaar overgedragen ten einde er de facturen mee te kunnen betalen die gedurende dat jaar worden voorgelegd.

Wat de afhandeling van de ingediende facturen betreft werden in de schoot van onze FOD reeds geruime tijd een aantal maatregelen getroffen ten einde te vermijden dat de betalingen aan leveranciers te laat zouden geschieden.

Onder de in voege zijnde maatregelen werd in het bijzonder aandacht besteed aan de monitoring van de uitgaven door middel van een maandelijkse opvolging van het gebruiksritme van de vastleggingskredieten en de ordonnanceringskredieten. Het stipt opvolgen van deze gegevens laat immers toe een situatie te vermijden waarbij onvoldoende kredieten een belangrijke vertraging bij de uitvoering van de betalingen zouden veroorzaken.

Een systeem van prestatiemeting via boordtabellen werd eveneens ingevoerd ten einde de regelmatige afhandeling van de betalingsprocedure te kunnen opvolgen.

Overigens werden, omwille van de sluiting van de diensten tussen 22 december 2007 en 2 januari 2008, de schuldeisers van onze FOD er toe uitgenodigd hun facturen zo vlug mogelijk in te dienen ten einde te voorkomen dat hun betaling naar het jaar 2008 zou moeten worden uitgesteld.

Derhalve diende, wat het begrotingsjaar 2007 betreft, de betaling van geen enkele in dat jaar ontvangen factuur met opzet naar het jaar 2008 te worden verschoven. Dat van de in 2007 ontvangen facturen voor een bedrag van ongeveer 5,3 miljoen euro (waarvan 4,1 miljoen euro uitgaven betreffen in het kader van het BELIRIS-fonds) toch in 2008 werd betaald is louter het gevolg van de normale termijn die nodig is voor de verificatie van de dossiers.

Het feit dat de betaling van deze facturen tot het jaar 2008 werd uitgesteld hoeft overigens niet automatisch te betekenen dat de betalingen buiten de overeengekomen termijnen zouden hebben plaats gehad.