SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2009-2010 Zitting 2009-2010
________________
1 décembre 2009 1 december 2009
________________
Question écrite n° 4-5099 Schriftelijke vraag nr. 4-5099

de Ann Somers (Open Vld)

van Ann Somers (Open Vld)

à la ministre de la Fonction publique et des Entreprises publiques

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven
________________
Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) - Ligne Hasselt-Bruxelles - Nouvelle configuration d'un train - Problèmes relatifs aux places assises et à la ponctualité Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Lijn Hasselt-Brussel - Nieuwe samenstelling van een trein - Problemen betreffende de zitplaatsen en de stiptheid 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
transport de voyageurs
durée du transport
migration alternante
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
vervoersduur
pendel
________ ________
1/12/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 1/1/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode
1/12/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 1/1/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode
________ ________
Question n° 4-5099 du 1 décembre 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-5099 d.d. 1 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

La Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) a annoncé que le nombre de trains à double étage qui seront utilisés à l'avenir sur diverses lignes diminuera constamment. À leur très grand étonnement, les voyageurs de la ligne Hasselt-Bruxelles ont toutefois dû constater, la semaine dernière, que leur train à double étage avait précisément été remplacé par un train simple. Il s'agit du train direct d'Hasselt vers Bruxelles avec arrêts à Diest et Aarschot (à 7h26). De manière totalement inattendue, les voyageurs ont été désagréablement surpris par un train qui roulait dans une nouvelle configuration. Aucune communication n'a été faite à ce sujet. Plus grave encore: le train à double étage était à ce point rempli que de nombreuses personnes devaient souvent rester debout. Dans sa nouvelle configuration, le train est arrivé presque complet à Aarschot où de nombreux voyageurs devaient encore monter et ont par conséquent pu entamer le voyage vers Bruxelles « serrés comme des harengs en boîte ». Pour couronner le tout, ce train qui était auparavant un des trains rapides les plus ponctuels, est actuellement à tout bout de champ en retard de dix minutes.

1. Pourquoi la SNCB a-t-elle subitement décidé de faire rouler le train précité dans une nouvelle configuration?

2. Pourquoi les voyageurs n'ont-ils pas été avertis au préalable?

3. La SNCB est-elle consciente que le train, dans sa nouvelle configuration, offre un nombre totalement insuffisant de places assises?

4. La SNCB reviendra-t-elle à court terme sur cette adaptation totalement indésirable et veillera-t-elle à ce que les voyageurs puissent se rendre à Bruxelles dans des conditions confortables?

5. Pourquoi ce train a-t-il connu, au cours de ces dernières semaines, un retard presque quotidien alors qu'il était auparavant relativement ponctuel?

6. Combien de fois ce train est-il arrivé à l'heure (telle que mentionnée dans les grilles horaires officielles, c'est-à-dire à 8h) à Bruxelles-Central?

7. Existe-t-il des plans de suppression des trains rapides entre Hasselt et Bruxelles à l'occasion de l'introduction des nouveaux horaires en décembre 2009?

 

De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) heeft aangekondigd dat het aantal dubbeldektreinen dat zal worden ingezet op diverse lijnen in de toekomst gestaag zal stijgen. Tot hun zeer grote verwondering moesten de reizigers op de lijn Hasselt–Brussel vorige week echter vaststellen dat uitgerekend hun dubbeldektrein werd vervangen door een gewoon exemplaar. Het gaat over de rechtstreekse trein van Hasselt naar Brussel met stops in Diest en Aarschot (om 7.26u). Volkomen onverwacht werden de reizigers onaangenaam verrast met een trein die in een nieuwe samenstelling reed. Daarover werd niet de minste communicatie verricht. Wat echter veel erger is: de dubbeldektrein was al zodanig druk bezet dat er vaak al mensen moesten rechtstaan. De trein in zijn nieuwe samenstelling komt zo goed als volzet aan in Aarschot, waar nog eens heel wat reizigers de trein op moeten en bijgevolg volgens het aloude principe “als haringen in een ton“ de reis naar Brussel mogen aanvatten. Als klap op de vuurpijl blijkt deze trein, die vroeger een van de stiptste sneltreinen was, tegenwoordig om de haverklap een vertraging van tien minuten op te lopen.

1.Waarom heeft de NMBS opeens besloten om bovengenoemde trein in een nieuwe samenstelling te laten rijden?

2.Waarom werden de reizigers hiervan op generlei wijze vooraf van op de hoogte gesteld?

3.Is de NMBS zich ervan bewust dat de trein in zijn nieuwe samenstelling een volstrekt ontoereikende zitplaatscapaciteit biedt aan de vele reizigers?

4.Zal de NMBS op korte termijn deze volstrekt onwenselijke aanpassing terugschroeven en ervoor zorgen dat de reizigers in comfortabele omstandigheden naar Brussel kunnen sporen?

5.Waarom loopt deze trein de jongste weken quasi dagelijks vertraging op terwijl hij voordien een relatief stipt parcours kon afleggen?

6.Hoe vaak is deze trein de afgelopen twee maanden stipt op tijd (dat wil zeggen zoals aangegeven op de officiële dienstroosters, namelijk om 8.00u) in Brussel-Centraal gearriveerd?

7.Zijn er plannen om sneltreinen van Hasselt naar Brussel en omgekeerd af te schaffen naar aanleiding van de invoering van de nieuwe dienstregeling in december 2009?