SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
26 aôut 2009 26 augustus 2009
________________
Question écrite n° 4-4190 Schriftelijke vraag nr. 4-4190

de Ann Somers (Open Vld)

van Ann Somers (Open Vld)

au vice-premier ministre et ministre de la Fonction publique, des Entreprises publiques et des Réformes institutionnelles

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen
________________
SNCB - Perturbation du trafic ferroviaire par des actions de protestation - Répercussion des coûts NMBS - Verstoring van het treinverkeer door protestacties - Aanrekening van de kosten 
________________
demandeur d'asile
Société nationale des chemins de fer belges
transport de voyageurs
durée du transport
action en responsabilité
calcul des coûts
migration illégale
asile politique
asielzoeker
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
vervoersduur
aansprakelijkheidsvordering
kostenberekening
illegale migratie
politiek asiel
________ ________
26/8/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 24/9/2009)
31/10/2009Antwoord
26/8/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 24/9/2009)
31/10/2009Antwoord
________ ________
Question n° 4-4190 du 26 aôut 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-4190 d.d. 26 augustus 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le vendredi 31 juillet, on a annoncé en gare d'Aarschot que le trafic ferroviaire était perturbé à la suite d'une action des sans-papiers qui “squattaient (sic) les voies” dans la gare de Bruxelles-Nord. De ce fait, le train P Hasselt-Bruxelles-Midi qui devait quitter Aarschot à 7h26 a été supprimé à partir de cette gare. Cette action a également entraîné des retards sur d'autres lignes.

1. Combien de trains ont-ils été retardés à la suite de cette action?

2. Combien de trains ont-ils été supprimés à la suite de cette action?

3. Combien de membres des services de sécurité ont-ils dû être mis à contribution pour cette action?

4. Lorsque le réseau ferroviaire subit des retards à la suite d'un suicide, les frais qui en résultent sont supportés par les proches de la personne ou – si elle survit à sa tentative de suicide – par la personne elle-même. La même règle s'applique-t-elle aux personnes qui occupent les voies en raison de l'une ou l'autre action?

5. Dans l'affirmative,

- À combien s'est montée la facture pour les personnes qui ont occupé les voies à Bruxelles- Nord le 31 juillet?

- Combien de personnes se verront-elles adresser une note de frais?

6. Dans la négative, pourquoi fait-on une distinction entre les suicides et d'autres actions qui entraînent des retards et nécessitent l'intervention des services de secours?

7. Quelles mesures préventives la SNCB prend-elle pour empêcher d'autres occupations des voies dans les grandes gares bruxelloises?

 

Vrijdag 31 juli werd in het station van Aarschot omgeroepen dat het treinverkeer verstoord werd door een actie van sans-papiers die ‘de sporen kraakten’ (sic) in het station van Brussel-Noord. De P-trein Hasselt-Brussel-Zuid van 7u26 in Aarschot kon ten gevolge daarvan niet vertrekken en werd vanaf Aarschot afgeschaft. Ook op andere lijnen veroorzaakte de actie vertragingen.

1.Hoeveel treinen waren er als gevolg van deze actie in vertraging?

2.Hoeveel treinen werden als gevolg van deze actie afgeschaft?

3.Hoeveel mensen van de veiligheidsdiensten moesten voor deze actie worden ingezet?

4.Indien iemand door zelfdoding vertragingen op het spoornet veroorzaakt, worden de onkosten daarvan verhaald op diens nabestaanden of – indien hij of zij de poging tot zelfdoding overleeft – op de betrokkene zelf. Geldt diezelfde regel ook voor mensen die de sporen bezetten omwille van één of andere actie?

5.Zo ja,

- hoeveel bedraagt de rekening voor de actievoerders die op 31 juli de sporen in Brussel-Noord hebben bezet?

- hoeveel mensen zullen een onkostennota ontvangen?

6.Zo neen, waarom wordt er een verschil gemaakt tussen zelfdoding en andere acties die vertragingen veroorzaken en het inzetten van de hulpdiensten vereisen?

7.Welke preventieve acties neemt de NMBS om verdere bezettingsacties van het spoor in de grote Brusselse stations te voorkomen?

 
Réponse reçue le 31 octobre 2009 : Antwoord ontvangen op 31 oktober 2009 :

Le 31 juillet 2009 à 5.57 heures, un certain nombre de voies à quai ont été mises hors service à Bruxelles-Nord sur ordre du Parquet, afin de garantir la sécurité du personnel de police. Ceci a également eu pour conséquence une réduction du nombre de voies disponibles dans la Jonction Nord-Midi. Un immeuble squatté situé aux abords immédiats des voies a également été évacué. A 7.49 heures, Infrabel a reçu l’autorisation de faire reprendre le trafic des trains.

À 12.27 heures, quelques voies ont à nouveau été mises hors service à la demande du service des pompiers, afin de pouvoir enlever les débris de verre dans l’immeuble squatté. La circulation des trains a pu reprendre à 13.10 heures.

1. Le 31 juillet 2009, 205 trains ont encouru un total de 839 minutes de retard.

2. 4 trains ont été supprimés sur l’ensemble de leur trajet, 4 autres sur une partie du parcours.

3. Au total, dix membres du personnel de Securail, le service de sécurité de la SNCB Holding, ont été impliqués dans cette action.

4, 5 et 6. La politique actuelle de la Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) privilégie de s’adresser en priorité à l’assurance familiale. A défaut d’assurance familiale, la SNCB s’adresse au notaire chargé de régler la succession. Si la succession ne peut supporter les coûts, la SNCB a décidé de ne pas poursuivre la récupération des dommages encourus auprès des membres de la famille de la personne qui s’est suicidée.

L’incident qui fait l’objet de la question de l’honorable membre doit être clairement distingué des cas de suicide. Sous réserve de ce qui ressortira du procès-verbal, la SNCB constate, au départ de la description des faits par l’honorable membre, que l’incident du 31 juillet 2009 constitue une action délibérée. Si les intéressés ont agi intentionnellement, la SNCB réclamera des dommages à chacune des personnes impliquées, sur base de l’article 1382 du Code civil.

Les frais de personnel et les coûts résultant des retards de trains s’élèvent respectivement à 934,85 euros et 5.048,58 euros pour la SNCB.

Toute personne concernée qui, selon le PV, est responsable des dommages encourus, recevra une note de frais de la SNCB.

En ce qui concerne les frais d’Infrabel à la suite de suicides ou tentatives de suicide, ils se limitent la plupart du temps à des frais de personnel et ne sont en règle générale pas réclamés auprès de la famille ou de l'intéressé proprement dit. Ce n'est que dans des cas vraiment exceptionnels qu’Infrabel réclame des dommages, et seulement s’il y a intervention d’une société d’assurances. Infrabel ne reporte pas ses dommages sur la famille (ou sur l’intéressé).

Les frais éventuels découlant d’une occupation des voies au nom de l’une ou l’autre action sont en principe réclamés, mais ceci dépend naturellement de circonstances concrètes.

7. Securail assure 24h/24 une permanence dans les gares de Bruxelles-Nord, Bruxelles-Central et Bruxelles-Midi. Lors de telles actions d’occupation des voies, Securail prend les mesures nécessaires en concertation avec la police des chemins de fer et les autres services compétents du Groupe SNCB.

Op 31 juli 2009 om 5.57 uur, werden op bevel van het parket, om de veiligheid van het politiepersoneel te vrijwaren, in Brussel-Noord een aantal perronsporen buitendienst gesteld. Dit had ook een beperking van het aantal beschikbare sporen in de noordzuidverbinding tot gevolg. Een kraakpand in de onmiddellijke nabijheid van de sporen werd ook ontruimd. Om 7.49 uur kreeg Infrabel toelating om het treinverkeer te laten hernemen.

Om 12.27 uur werden op verzoek van de brandweer, voor het verwijderen van het glas in het kraakpand, opnieuw enkele sporen buitendienst gesteld. Om 13.10 uur mocht het treinverkeer hernemen.

1. Op 31 juli 2009 liepen 205 treinen samen 839 minuten vertraging op.

2. 4 treinen werden over hun volledig traject afgeschaft en 4 treinen gedeeltelijk.

3. In totaal werden tien personeelsleden van Securail, de veiligheidsdienst van de NMBS-Holding, ingezet bij deze actie.

4. 5 en 6. Het huidige beleid van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) kiest ervoor om zich in de eerste plaats tot de familiale verzekeraar te richten. Indien deze onbestaandeer geen is, richt de NMBS zich tot de notaris die de nalatenschap regelt. Indien de nalatenschap deze kosten niet kan dragen, heeft de NMBS besloten de schade echter niet van de familieleden van de zelfdoder terug te vorderen.

Het incident dat aanleiding geeft tot de vraag van het geachte lid moet duidelijk worden onderscheiden van de zelfmoord-gevallen van zelfdoding. Onder voorbehoud van wat uit het proces-verbaal zal blijken, stelt de NMBS uit omschrijving van de feiten door het geachte lid vast dat het incident van 31 juli 2009 een welbewuste actie betreft. Indien de betrokkenen bewust handelden, dan zal de NMBS de schade terugvorderen van elk van de schadeveroorzakers op basis van artikel 1382 Burgerlijk Wetboek van elk van de schadeveroorzakers.

De personeelskosten en kosten die voor de NMBS voort-vloeien uit treinvertragingen voor de NMBS bedragen respectievelijk 934,85 euro en 5048,58 euro.

Elke betrokkene die volgens het PV verantwoordelijk is voor de opgelopen schade zal een onkostennota van de NMBS ontvangen.

Wat betreft de onkosten van Infrabel naar aanleiding van (pogingen tot) zelfdodingen, deze zijn meestal beperkt tot personeelskosten en worden in de regel niet teruggevorderd van de nabestaanden of de betrokkene zelf. Slechts in heel uit-zonderlijke gevallen wordt de schade van Infrabel nog teruggevorderd en dan enkel indien er een verzekeringsmaatschappij tussenkomst verleent. Infrabel verhaalt haar schade niet op de nabestaanden (of de betrokkene) zelf.

Eventuele onkosten voortvloeiend uit een bezetting van sporen omwille van één of andere actie worden in principe terug-gevorderd, maar dit zal uiteraard afhangen van de concrete omstandigheden.

7. Securail verzekert een 24-uur permanentie in de stations Brussel-Noord, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid. Bij bezettings-acties van de sporen zoals deze treft Securail, in overleg met de spoorwegpolitie en de andere bevoegde diensten van de NMBS-Groep, de nodige maatregelen.