SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2007-2008 Zitting 2007-2008
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27 février 2008 27 februari 2008
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Question écrite n° 4-405 Schriftelijke vraag nr. 4-405

de Helga Stevens (CD&V N-VA)

van Helga Stevens (CD&V N-VA)

au vice-premier ministre et ministre du Budget, de la Mobilité et des Réformes institutionnelles

aan de vice-eersteminister en minister van Begroting, Mobiliteit en Institutionele Hervormingen
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Véhicules écologiques - Vélomoteurs électriques - Subventions Milieuvriendelijke voertuigen - Elektrische bromfietsen - Toelagen 
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véhicule électrique
véhicule à deux roues
soutien économique
cycle et motocycle
pollution atmosphérique
pollution automobile
bruit
elektrisch voertuig
tweewielig voertuig
economische steun
fiets en bromfiets
luchtverontreiniging
verontreiniging door auto's
lawaai
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27/2/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/3/2008)
19/3/2008Dossier gesloten
27/2/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/3/2008)
19/3/2008Dossier gesloten
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Heringediend als : schriftelijke vraag 4-529 Heringediend als : schriftelijke vraag 4-529
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Question n° 4-405 du 27 février 2008 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-405 d.d. 27 februari 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Depuis le 1er janvier 2005 on peut lors de l’achat de voitures à faible émission de CO2 déduire une partie du prix d’achat de l’impôt des personnes physiques. Cette mesure s’inscrit dans la diminution des émissions de CO2 à laquelle notre pays s’est engagé.

Pour un véhicule qui émet moins de 105g de CO2 par kilomètre la réduction d’impôt se monte à 15% du prix d’achat (limité à 3280 euros, et à indexer). Pour un véhicule qui émet entre 105 et 115 g de CO2 par kilomètre cette réduction s’élève à 3% du prix d’achat (limité à 615 euros, à indexer). Cela concerne les véhicules à usage privé. Il y a également une mesure spécifiques pour les véhicules professionnels écologiques.

En outre, dans certains cas, on peut obtenir une prime en plaçant des filtres à particules. L’autorité fédérale octroie dans certains cas une subvention pour les voitures personnelles, l’autorité flamande prévoit des subsides pour les camions.

Depuis six mois, les sommes pour l’achat d’un véhicule économique en énergie et pour la présence d’un filtre à particules ne viennent plus en déduction de l’impôt sur les revenus mais sont immédiatement soustraites de la facture par le vendeur.

Les motos et les scooters sont évidemment bien plus écologiques que les automobiles et a fortiori lorsqu’il s’agit de scooters électriques. Les scooters électriques ont encore d’autres avantages comme le fait d’être silencieux. Aux Pays-Bas, ils sont même choisis par un fournisseur de pizzas comme moyen de transport pour éviter les plaintes des voisins contre les nuisances sonores. Le scooter électrique fait donc beaucoup moins de bruit et fournit une contribution positive à la réduction du CO2 et à la qualité de l’air (moins de NO2).

Néanmoins, ce moyen de transport écologique ne bénéficie pas du soutien des pouvoirs publics. Ce dernier serait pourtant bien utile car le prix d’achat de ce modèle électrique est plus élevé que celui à carburant.. Le prix élevé du scooter électrique reste un obstacle pour bien des gens.

Le ministre estime-t-il utile d’étendre la politique menée actuellement de sorte que les gens soient encouragés à opter pour le moyen de transport le moins polluant ?

 

Sinds 1 januari 2005 kan men, bij de aankoop van wagens met een lage CO2-uitstoot, en deel van de aankoopprijs aftrekken van de personenbelasting. Deze maatregel kadert in de vermindering van de CO2-uitstoot waartoe ons land zich heeft verbonden.

Voor een voertuig dat minder dan 105 g CO2 per km uitstoot bedraagt de belastingverlaging 15% van de aankoopprijs (beperkt tot 3 280 euro, te indexeren). Voor een voertuig dat tussen 105 en 115 g CO2 per km uitstoot bedraagt de belastingverlaging 3% van de aankoopprijs (beperkt tot 615 euro, te indexeren). Dit betreft de wagens voor privé-gebruik. Er is ook een specifieke maatregel voor milieuvriendelijke bedrijfswagens.

Daarnaast is er ook in bepaalde gevallen een premie bij de plaatsing van roetfilters. De federale overheid subsidieert in bepaalde gevallen personenauto’s, de Vlaamse overheid voorziet subsidies voor vrachtwagens.

Sinds een half jaar worden de bedragen voor energiezuinige wagens en voor de aanwezigheid van een roetfilter niet meer in mindering gebracht via de inkomstenbelastingen, maar wordt er rechtstreeks op de factuur via de verkoper een korting gegeven.

Motorfietsen en scooters zijn natuurlijk veel milieuvriendelijker dan auto’s en zeker als het elektrische scooters betreft. De elektrische scooters hebben nog andere bijkomende voordelen zoals het feit dat zij nagenoeg geruisloos rijden. In Nederland werd het door een pizzabezorger zelfs als vervoermiddel verkozen om te vermijden dat de buurt zou klagen over geluidsoverlast. De elektrische scooter maakt dus veel minder lawaai, levert een positieve bijdrage aan de CO2-reductie en de luchtkwaliteit (minder NO2).

Toch worden dit milieuvriendelijk vervoermiddel niet gepromoot door de overheid. Nochtans zou dit gezien de kostprijs van deze elektrische variant hoger ligt dan de variant op brandstof zeker nuttig zijn. De hogere kostprijs van de elektrische scooter blijft anders voor velen een drempel om dit vervoermiddel aan te kopen.

Acht de geachte minister een uitbreiding van het huidig beleid nuttig zodat mensen gestimuleerd worden om voor het minst vervuilende vervoersmiddel te kiezen?