SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
6 aôut 2009 6 augustus 2009
________________
Question écrite n° 4-3926 Schriftelijke vraag nr. 4-3926

de Ann Somers (Open Vld)

van Ann Somers (Open Vld)

au vice-premier ministre et ministre de la Fonction publique, des Entreprises publiques et des Réformes institutionnelles

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen
________________
Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) - Ponctualité - Actes de malveillance Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Stiptheid - Kwaadwillige daden 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
durée du transport
vol
délinquance
vandalisme
agression physique
grève
transport de voyageurs
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vervoersduur
diefstal
misdadigheid
vandalisme
lichamelijk geweld
staking
reizigersvervoer
________ ________
6/8/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 10/9/2009)
25/11/2009Dossier gesloten
6/8/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 10/9/2009)
25/11/2009Dossier gesloten
________ ________
Heringediend als : schriftelijke vraag 4-5780 Heringediend als : schriftelijke vraag 4-5780
________ ________
Question n° 4-3926 du 6 aôut 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-3926 d.d. 6 augustus 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Dans sa réponse à ma question orale (n° 4-871 du 16 juillet 2009), le ministre expliquait notamment la détérioration de la ponctualité des trains par l'augmentation du nombre d'actes de malveillance. Le ministre évoquait expressément les agressions, les vols de câble et les graffiti.

J'aimerais, pour la période allant de 2007 au premier semestre 2009, obtenir une réponse aux questions suivantes, avec ventilation des données par année et par région :

1) Combien de cas d'agression ont-ils été constatés ?

2) Combien de fois ces cas d'agression ont-ils donné lieu à des grèves spontanées de la part du personnel ?

3) Combien de vols de câble ont-ils été établis ?

4) Combien le vol de ce matériel onéreux a-t-il coûté à la SNCB ?

5) La SNCB est-elle assurée contre le vol de pareil matériel ?

6) Combien de cas de graffiti ont-ils été établis ?

7) Combien le nettoyage de ces graffiti a-t-il coûté à la SNCB ?

8) En quoi des graffiti peuvent-ils occasionner des retards de train ?

 

De verslechterde stiptheid van de treinen werd door de minister in een antwoord op mijn mondelinge vraag (nr. 4-871 van 16 juli 2009) onder meer verklaard door een stijging van het aantal kwaadwillige daden. De minister noemde uitdrukkelijk agressie, kabeldiefstallen en graffiti.

Voor de periode 2007- eerste semester 2009 kreeg ik graag een antwoord op de volgende vragen, telkens opgesplitst per jaar en per gewest:

1) Hoeveel gevallen van agressie werden vastgesteld?

2) Hoe vaak hebben deze gevallen van agressie geleid tot spontane stakingen door het personeel?

3) Hoeveel kabeldiefstallen werden vastgesteld?

4) Hoeveel hebben deze diefstallen van dit dure materiaal aan de NMBS gekost?

5) Is de NMBS verzekerd tegen diefstallen van dergelijk materiaal?

6) Hoeveel gevallen van graffiti werden vastgesteld?

7) Hoeveel heeft het de NMBS gekost om deze graffiti te laten verwijderen?

8) In welke zin kan graffiti aanleiding geven tot vertraging van de treinen?