SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
17 juillet 2009 17 juli 2009
________________
Question écrite n° 4-3844 Schriftelijke vraag nr. 4-3844

de Ann Somers (Open Vld)

van Ann Somers (Open Vld)

au vice-premier ministre et ministre de la Fonction publique, des Entreprises publiques et des Réformes institutionnelles

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen
________________
Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) - Retards des trains - Trains en direction de Louvain, Tirlemont, Hasselt, Liège et Aarschot - Nombres Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Treinvertragingen - Treinen richting Leuven, Tienen, Hasselt, Luik en Aarschot - Aantallen 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
migration alternante
transport de voyageurs
statistique officielle
répartition géographique
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
pendel
reizigersvervoer
officiële statistiek
geografische spreiding
________ ________
17/7/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 20/8/2009)
25/11/2009Dossier gesloten
17/7/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 20/8/2009)
25/11/2009Dossier gesloten
________ ________
Réintroduite comme : question écrite 4-5777 Réintroduite comme : question écrite 4-5777
________ ________
Question n° 4-3844 du 17 juillet 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-3844 d.d. 17 juli 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

La Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) a instauré un nouvel horaire le 14 juin 2009. Alors qu'il était annoncé que ce nouvel horaire visait à améliorer le service au client, il semble que celui-ci n'en retire que des ennuis. Depuis le 14 juin 2009, les voyageurs de la direction Louvain, Tirlemont et Aarschot subissent quotidiennement des retards aux heures de pointe. Les voyageurs sont fréquemment confrontés à des retards de vingt minutes, voire plus, de différents trains et à des suppressions de trains.

Je souhaiterais que le ministre me communique :

1. La liste journalière des trains, en direction de Louvain, Tirlemont, Hasselt, Liège et Aarschot, aux heures de pointe (7 h à 8 h 30 et 16 h 30 à 18 h), qui, depuis le 14 juin 2009, sont arrivés à l'heure prévue dans l'horaire ;

2. La liste journalière des trains, en direction de Louvain, Tirlemont, Hasselt, Liège et Aarschot, aux heures de pointe (7 h à 8 h 30 et 16 h 30 à 18 h), qui, depuis le 14 juin 2009, ont eu un retard de moins de cinq minutes, avec indication de la cause du retard ;

3. La liste journalière des trains, en direction de Louvain, Tirlemont, Hasselt, Liège et Aarschot, aux heures de pointe (7 h à 8 h 30 et 16 h 30 à 18 h), qui, depuis le 14 juin 2009, ont eu un retard de moins de cinq à dix minutes, avec indication de la cause du retard ;

4. La liste journalière des trains, en direction de Louvain, Tirlemont, Hasselt, Liège et Aarschot, aux heures de pointe (7 h à 8 h 30 et 16 h 30 à 18 h), qui, depuis le 14 juin 2009, ont eu un retard de plus de dix minutes et de moins de trente minutes, avec indication de la cause du retard ;

5. La liste journalière des trains, en direction de Louvain, Tirlemont, Hasselt, Liège et Aarschot, aux heures de pointe (7 h à 8 h 30 et 16 h 30 à 18 h), qui, depuis le 14 juin 2009, ont eu un retard de plus de trente minutes, avec indication de la cause du retard ;

6. La liste journalière des trains, en direction de Louvain, Tirlemont, Hasselt, Liège et Aarschot, aux heures de pointe (7 h à 8 h 30 et 16 h 30 à 18 h), qui, depuis le 14 juin 2009, ont été supprimés, avec indication de la cause de la suppression.

 

Op 14 juni 2009 voerde de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) een nieuwe uurregeling in. Daar waar gecommuniceerd werd dat deze nieuwe uurregeling bedoeld was om de klant beter te dienen, lijkt die klant daar alleen maar last van te hebben. Sinds 14 juni 2009 ondervinden reizigers van de richting Leuven, Tienen en Aarschot op de spitsuren dagelijks hinder van vertragingen. Reizigers worden frequent geconfronteerd met vertragingen van meerdere treinen op het spitsuur van twintig minuten of meer en met afgeschafte treinen.

Graag vernam ik van de geachte minister:

1. De lijst van treinen richting Leuven, Tienen, Hasselt, Luik en Aarschot in het spitsuur (7.00 tot 8.30 uur en tussen 16.30 en 18.00 uur) opgedeeld per dag die sinds 14 juni 2009 exact op het aangegeven tijdstip in de tijdtabellen zijn aangekomen;

2. De lijst van treinen richting Leuven, Tienen, Hasselt, Luik en Aarschot in het spitsuur (7.00 tot 8.30 uur en tussen 16.30 en 18.00 uur) opgedeeld per dag die sinds 14 juni 2009 een vertraging hadden van minder dan vijf minuten, met opgave van de reden van de vertraging;

3. De lijst van treinen richting Leuven, Tienen, Hasselt, Luik en Aarschot in het spitsuur (7.00 tot 8.30 uur en tussen 16.30 en 18.00 uur) opgedeeld per dag die sinds 14 juni 2009 een vertraging hadden van tussen vijf en tien minuten, met opgave van de reden van de vertraging;

4. De lijst van treinen richting Leuven, Tienen, Hasselt, Luik en Aarschot in het spitsuur (7.00 tot 8.30 uur en tussen 16.30 en 18.00 uur) opgedeeld per dag die sinds 14 juni 2009 een vertraging hadden van meer dan tien minuten en minder dan dertig minuten, met opgave van de reden van de vertraging;

5. De lijst van treinen richting Leuven, Tienen, Hasselt, Luik in het spitsuur (7.00 tot 8.30 uur en tussen 16.30 en 18.00 uur) opgedeeld per dag die sinds 14 juni 2009 een vertraging hadden van meer dan dertig minuten, met opgave van de reden van de vertraging;

6. De lijst van treinen richting Leuven, Tienen, Hasselt, Luik in het spitsuur (7.00 tot 8.30 uur en tussen 16.30 en 18.00 uur) opgedeeld per dag die sinds 14 juni 2009 werden afgeschaft met opgave van de reden van de vertraging.