SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
15 juin 2009 15 juni 2009
________________
Question écrite n° 4-3565 Schriftelijke vraag nr. 4-3565

de Sabine de Bethune (CD&V)

van Sabine de Bethune (CD&V)

au ministre de la Justice

aan de minister van Justitie
________________
Fonction publique administrative fédérale - Personnes handicapées - Emploi Federaal administratief openbaar ambt - Personen met een handicap - Tewerkstelling 
________________
administration publique
fonction publique
handicapé
intégration des handicapés
travailleur handicapé
emploi réservé
overheidsadministratie
overheidsapparaat
gehandicapte
integratie van gehandicapten
werknemer met een beperking
gereserveerde arbeidsplaats
________ ________
15/6/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 16/7/2009)
3/9/2009Antwoord
15/6/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 16/7/2009)
3/9/2009Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3559
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3560
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3561
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3562
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3563
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3564
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3566
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3567
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3568
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3569
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3570
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3571
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3572
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3573
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3574
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3575
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3576
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3577
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3578
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3579
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3580
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3559
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3560
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3561
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3562
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3563
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3564
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3566
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3567
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3568
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3569
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3570
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3571
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3572
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3573
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3574
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3575
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3576
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3577
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3578
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3579
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3580
________ ________
Question n° 4-3565 du 15 juin 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-3565 d.d. 15 juni 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Depuis quelques années, la Belgique est engagée dans des actions visant à permettre à des personnes handicapées d'accéder à un emploi et également à les maintenir au travail. En 2006, il s'est cependant avéré que notre pays se situait toujours au-dessous de la moyenne européenne en matière de taux d'emploi des personnes handicapées. Il n'atteignait en effet que 42% alors que la moyenne européenne était de 49 %.

Par conséquent, le gouvernement a décidé en mai 2006 d'instaurer une augmentation du nombre de places pour les personnes handicapées dans les administrations publiques fédérales. Cette décision a été concrétisée par l'arrêté royal du 5 mars 2007 organisant le recrutement des personnes handicapées dans la fonction publique administrative fédérale. Cet arrêté royal prévoit que dans chaque administration publique fédérale, 3 % (au lieu de 2 % antérieurement) des emplois sont réservés à des personnes handicapées. Ce quota doit être atteint pour 2010.

Dans la pratique, il s'avère que les différentes administrations publiques fédérales ne sont pas près de satisfaire au quota, malgré le peu de temps qu'il leur reste. L'administration fédérale qui ne satisfait pas au quota dans les délais sera soumise à une sanction. Ainsi, un blocage des recrutements sera instauré, empêchant l'administration concernée de compléter ses effectifs de personnel pour les fonctions qui ne respectent pas le quota spécifique.

Je souhaiterais poser les questions suivantes à cet égard :

1) Connaissez-vous le nombre de personnes handicapées qui travaillent déjà dans votre administration? Quel pourcentage du nombre de travailleurs cela représente-t-il ?

2) Pensez-vous pouvoir atteindre le quota exigé pour 2010 ? Dans la négative, quelles mesures spécifiques seront-elles prises pour y remédier ?

3) Quelles conséquences négatives entrevoyez-vous pour votre administration si le quota n'est pas atteint ? Quelles mesures seront-elles prises le cas échéant?

 

België engageert zich sinds enkele jaren in acties om personen met een handicap toegang te bieden tot werkgelegenheid en hen ook aan het werk te houden. In 2006 bleek echter dat België nog steeds onder het Europese gemiddelde zat wat betreft de tewerkstellingsgraad van personen met een handicap. Ons land kwam toen immers slechts aan een percentage van 42 %, terwijl het Europese gemiddelde 49 % was.

Als gevolg daarvan besliste de regering in mei 2006 een verhoging in te voeren van het aantal plaatsen in de federale openbare besturen voor personen met een handicap. Deze beslissing kreeg mee vorm in het koninklijk besluit van 5 maart 2007 tot organisatie van de werving van personen met een handicap in het federaal administratief openbaar ambt. Dit koninklijk besluit bepaalt dat in elk federaal openbaar bestuur 3 % (in plaats van 2 % voordien) van de betrekkingen wordt voorbehouden voor personen met een handicap. Dit quotum moet tegen 2010 gerealiseerd zijn.

In de praktijk blijken verschillende federale openbare besturen nog lang niet aan de quota te voldoen, ondanks de weinige tijd die hen rest. De federale administratie die niet op tijd aan het quotum voldoet, zal aan een sanctie onderworpen worden. Zo zal er een wervingsstop worden ingevoerd waardoor de betreffende administratie haar personeelsbestand niet zal kunnen aanvullen voor de functies die dat specifieke quotum niet halen.

Graag had ik hieromtrent de volgende vragen gesteld:

1)Heeft u zicht op het aantal personen met een handicap die nu reeds werken in uw administratie? Hoeveel procent van het aantal werknemers betreft dit?

2)Denkt u tegen 2010 het vereiste quotum te halen? Zo niet, welke specifieke maatregelen worden genomen om alsnog het quotum te halen?

3)Welke negatieve gevolgen verwacht u voor uw administratie indien het quotum niet gehaald wordt? Welke maatregelen worden desgevallend genomen?

 
Réponse reçue le 3 septembre 2009 : Antwoord ontvangen op 3 september 2009 :

1. Selon les derniers chiffres de janvier 2009, au total quarante personnes handicapées (enregistrées) travaillent au sein du Service public fédéral (SPF) Justice, ce qui représente 0,14 % de l’effectif total.

Toutefois, le chiffre précité n’est pas celui qu’il faut retenir par rapport au quota de 3 %. En effet, notamment les greffes et parquets ainsi que les fonctions opérationnelles des services pénitentiaires n’entrent pas en ligne de compte pour le quota fixé dans l’arrêté royal du 5 mars 2007. Lorsque cet élément est pris en compte, on obtient un pourcentage de 0.28.

C’est peu, mais il convient de nuancer. Il n’existe en ce moment aucun instrument de mesure actualisé au sein de notre organisation, la banque de données du personnel n’étant pas adaptée à la nouvelle législation et à la définition de personne handicapée au sens de la législation précitée. D’une manière générale, aucun instrument de mesure qui permettrait aux différents départements de mettre à exécution et de suivre l’évolution de ladite législation n’a encore été développé pour l’administration fédérale. Les chiffres cités ne reflètent dès lors pas le pourcentage réel de personnes handicapées qui travaillent au SPF Justice.

2. Notre organisation attache énormément d’importance à l’intégration de personnes handicapées. C’est la raison pour laquelle le service Politique de Diversité travaille de manière très intensive à l’élaboration d’une politique spécifique en faveur des personnes handicapées. Un plan d’action a été élaboré en 2008 qui, en premier lieu, a étudié la situation actuelle ainsi que la situation souhaitable. Sur la base de cette analyse, les points d’amélioration ont été identifiés et ceux-ci seront réalisés à l’avenir.

Des efforts ont donc été faits, et le sont toujours, en vue d’atteindre le quota pour 2010. Toutefois, nous avons conscience que cela sera très difficilement réalisable, notamment aussi en raison de la difficulté « d’inventorier » des personnes handicapées sans porter atteinte à la vie privée. Malgré cela, notre département s’engage à continuer de fournir des efforts pour recruter des personnes handicapées.

3. À la lecture de l’article 3, § 3, de l’arrêté royal du 5 mars 2007, la sanction attendue est un blocage des recrutements.

1. Volgens de laatste cijfers van januari 2009 werken er in totaal veertig (geregistreerde) personen met een handicap binnen de Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie, wat 0,14 % uitmaakt van het totaal.

Het voorgaande cijfer gaat echter niet op voor de quota van 3 %. Zo vallen onder andere de griffies en parketten alsook de operationele functies van de penitentiaire diensten niet onder de quota, dit werd opgenomen in het koninklijk besluit van 5 oktober 2007. Wanneer dit in rekening gebracht wordt, komen we aan een percentage van 0.28.

Dit aantal is laag, toch dienen we hier een nuance aan te brengen. Op dit ogenblik bestaat er geen up to date meetinstrument binnen onze organisatie, de personeelsgegevensbank is immers niet aangepast aan de nieuwe wetgeving en aan de definitie van personen met een handicap in die wetgeving. In het algemeen is er voor de federale administratie nog geen meetinstrument ontwikkeld om de verschillende departementen de mogelijkheid te bieden de evolutie van die wetgeving ten uitvoer te leggen en te volgen. Het vermelde quotum geeft dan ook niet het werkelijke percentage weer van personen met een handicap die in de FOD Justitie werken.

2. Onze organisatie hecht heel veel belang aan de integratie van personen met een handicap. Daarom werkt de dienst Diversiteitsbeleid ook heel sterk aan de uitbouw van een specifiek beleid voor personen met een handicap. In 2008 werd er gewerkt aan een actieplan waarin allereerst een studie gemaakt werd van de huidige situatie en de wenselijke situatie. Op basis van deze analyse werden de verbeterpunten aangestipt en deze zullen in de toekomst gerealiseerd worden.

Er werden en worden dus inspanningen geleverd om de quota te halen tegen 2010. Toch zijn wij er ons bewust van dat dit zeer moeilijk realiseerbaar zal zijn, eveneens omwille van de moeilijkheid om personen met een handicap “in kaart te brengen”, zonder de privacy te schenden. Desondanks verbindt ons departement er zich toe om de inspanningen te blijven leveren om personen met een handicap aan te werven.

3. Afgaande op artikel 3, paragraaf 3 van het koninklijk besluit van 5 maart 2007 wordt een aanwervingsstop verwacht als sanctie.