SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
9 juin 2009 9 juni 2009
________________
Question écrite n° 4-3530 Schriftelijke vraag nr. 4-3530

de Martine Taelman (Open Vld)

van Martine Taelman (Open Vld)

au ministre pour l'Entreprise et la Simplification

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen
________________
GSM - Utilisation dans les trains - Problèmes non résolus GSM - Gebruik op de trein - Onopgeloste problemen 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
téléphone mobile
télécommunication sans fil
matériel de télécommunication
communication mobile
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
mobiele telefoon
radiocommunicatie
telecommunicatiemateriaal
mobiele communicatie
________ ________
9/6/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 9/7/2009)
3/11/2009Antwoord
9/6/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 9/7/2009)
3/11/2009Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3529
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-918
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3529
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-918
________ ________
Question n° 4-3530 du 9 juin 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-3530 d.d. 9 juni 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Voici près de cinq ans, la Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) a signé une convention avec plusieurs opérateurs télécom. Cette convention prévoit d'installer davantage d'antennes gsm le long des voies ferrées afin d'obtenir des appels de meilleurs qualité dans les trains. À cause de l'effet magnéto-optique, également appelé effet Faraday, les appels gsm passent plus faiblement dans les trains. L'installation d'antennes gsm supplémentaires devrait résoudre en partie ce problème. La SNCB placerait 450 antennes dont 120 seraient également utilisées par les opérateurs télécom. Les 330 autres seraient réservées à la SNCB, notamment pour le réseau de communication GSM for Railways, un réseau radio numérique permettant d'envoyer des données et de dialoguer.

Cependant, les appels gsm sont encore interrompus par moments durant les trajets en train.

C'est pourquoi je souhaite poser les questions suivantes au ministre :

1. Toutes les antennes gsm promises ont-elles effectivement été installées ? Sur quelles lignes ? Sur quelle lignes doit-on encore en placer ?

2. Comment le ministre explique-t-il que des appels gsm soient encore interrompus dans les trains ? Cela signifie-t-il que le nombre d'antennes gsm installées le long des lignes est insuffisant ?

3. Existe-t-il d'autres possibilités techniques pour améliorer la qualité des appels gsm dans les trains ? Dans l'affirmative, lesquelles ? La SNCB a-t-elle déjà étudié ces options avec les opérateurs télécom ?

4. La SNCB a évalué à 130 millions l'opération visant à installer les antennes gsm et à mettre sur pied le réseau de communication. Ce réseau est-il aujourd'hui entièrement actif ? Que doit-on encore réaliser ?

5. Combien ces travaux ont-ils réellement coûté ?

 

Bijna vijf jaar geleden tekende de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) met enkele telecomoperatoren een overeenkomst. In die overeenkomst staat dat er meer gsm-masten langs de spoorwegen zouden komen zodat er een beter signaal in de treinen zou zijn. Door het magneto-optische effect, ook wel gekend als het Faraday-effect komt een gsm signaal in een trein sowieso zwakker over. Het plaatsen van extra gsm masten zou dit probleem voor een deel moeten opvangen. 450 masten zou de NMBS plaatsen, 120 ervan zouden ook door de telecomoperatoren worden gebruikt. De andere 330 zouden enkel door de NMBS worden gebruikt onder andere om het communicatienet GSM for Railways, een digitaal radionet om gegevens te versturen en gesprekken te hebben.

Nog steeds valt echter het gsm signaal bij momenten uit in de trein tijdens het rijden.

Vandaar mijn vragen aan de geachte minister:

1. Zijn alle beloofde gsm masten effectief geplaatst? Op welke lijnen staan deze masten? Op welke lijnen moeten er nog komen?

2. Hoe verklaart hij dat gsm-signalen nog steeds uitvallen in de trein? Betekent dit dat het aantal gsm masten dat werd geplaatst aan spoorlijnen ontoereikend is?

3. Zijn er andere technische mogelijkheden om het signaal van een gsm in de trein te verbeteren? Zo ja, dewelke? Heeft de NMBS deze opties met de telecomoperatoren reeds bestudeerd?

4. 130 miljoen euro begrootte de NMBS de operatie om de gsm masten te plaatsen en het communicatienet op poten te zetten. Is dat net vandaag volledig actief? Welke zaken dienen nog uitgevoerd te worden?

5. Wat zijn de reële kosten van deze implementatie geweest?

 
Réponse reçue le 3 novembre 2009 : Antwoord ontvangen op 3 november 2009 :

1. Je me réfère à la réponse du vice-premier ministre et ministre de la Fonction publique, des Entreprises publiques et des Réformes institutionnelles, à qui la même question a été posée.

1. Ik verwijs naar het antwoord van de heer vice-eerste minister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen, aan wie eenzelfde vraag werd gesteld.