SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
13 février 2009 13 februari 2009
________________
Question écrite n° 4-3003 Schriftelijke vraag nr. 4-3003

de Philippe Monfils (MR)

van Philippe Monfils (MR)

au ministre de l'Intérieur

aan de minister van Binnenlandse Zaken
________________
Administrations fédérales - Emplois occupés par des personnes handicapées - Quota de 3 % - Respect - Mesures - Respect du calendrier Federale overheidsdiensten - Betrekkingen voor personen met een handicap - Quotum van 3% - Naleving - Maatregelen - Naleving van de timing 
________________
ministère
travailleur handicapé
intégration des handicapés
emploi réservé
ministerie
werknemer met een beperking
integratie van gehandicapten
gereserveerde arbeidsplaats
________ ________
13/2/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 19/3/2009)
25/3/2009Antwoord
13/2/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 19/3/2009)
25/3/2009Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2990
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2991
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2992
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2993
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2994
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2995
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2996
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2997
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2998
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2999
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3000
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3001
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3002
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2990
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2991
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2992
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2993
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2994
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2995
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2996
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2997
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2998
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2999
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3000
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3001
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3002
________ ________
Question n° 4-3003 du 13 février 2009 : (Question posée en français) Vraag nr. 4-3003 d.d. 13 februari 2009 : (Vraag gesteld in het Frans)

Le taux d'emploi des personnes handicapées en Belgique est toujours inférieur à celui de la moyenne européenne.

Sous la précédente législature, plusieurs mesures ont été prises pour combler ce retard puisqu'en 2004, l'ensemble des services publics fédéraux comptait seulement 0,8 % de fonctionnaires handicapés.

En mai 2006, le gouvernement a ainsi décidé d'augmenter le quota des emplois réservés dans l'administration fédérale aux personnes handicapées.

L'arrêté royal du 5 mars 2007 organisant le recrutement des personnes handicapées dans la fonction publique administrative fédérale a donc relevé de 2 à 3 % le quota de personnes handicapées devant travailler dans chaque service public fédéral. Ce quota doit être atteint en 2010.

En cas de non respect de ce quota de 3 %, l'administration sera soumise à une mesure de blocage de recrutement de personnel puisque elle ne pourra compléter son cadre à concurrence des emplois qui n'auront pas été octroyés au niveau de ce quota.

Il reste actuellement un an pour atteindre cet objectif.

Mes questions sont dès lors les suivantes :

L'honorable ministre peut-il me dire quel est actuellement le quota d'emplois occupés dans son administration par des personnes handicapées ?

Des mesures spécifiques ont-elles été prises pour atteindre cet objectif ? Si oui, lesquelles ?

Pense-t-il que le calendrier fixé sera respecté ?

 

Het tewerkstellingspercentage van personen met een handicap ligt in België nog altijd onder het Europese gemiddelde.

In de vorige regeerperiode werden verschillende maatregelen genomen om die achterstand weg te werken want in 2004 vertegenwoordigde het aantal personeelsleden met een handicap in alle diensten samen slechts 0,8% van het personeel.

Daarom heeft de regering in mei 2006 beslist het aantal betrekkingen dat in de federale openbare besturen voorbehouden is voor personen met een handicap, te verhogen.

Het koninklijk besluit van 5 maart 2007 tot organisatie van de werving van personen met een handicap in het federaal administratief openbaar ambt heeft het aantal betrekkingen voor personen met een handicap in elk federaal openbaar bestuur opgetrokken van 2 naar 3%. Dat quotum moet in 2010 gerealiseerd zijn.

De administratie die het quotum van 3% niet naleeft, zal worden onderworpen aan een wervingsstop. Haar personeelsformatie kan dan immers niet worden aangevuld voor de functies die voor dat specifieke quotum niet in aanmerking komen.

Er blijft nog een jaar over om die doelstelling te realiseren.

Ik heb dus volgende vragen :

Kan de minister mij zeggen hoeveel personen met een handicap in zijn administratie werken?

Zijn er specifieke maatregelen genomen om die doelstelling te bereiken? Zo ja, welke?

Denkt hij dat de vastgelegde timing zal worden nageleefd?

 
Réponse reçue le 25 mars 2009 : Antwoord ontvangen op 25 maart 2009 :

J’ai l’honneur de faire savoir à l’honorable membre ce qui suit:

1. A la question de savoir quel est actuellement le quota d’emplois occupés au Service public fédéral (SPF) Intérieur par des personnes handicapées, il a été renvoyé à la réponse à la question parlementaire n° 150 du 21 janvier 2009, posée par M. D’Haeseleer Guy, membre de la Chambre des représentants.

2. En février 2008, le SPF Intérieur a lancé un plan d’action diversité. Ce plan reprend la définition de l’arrêté royal du 5 mars 2007. Il prévoit une série de mesures afin de faciliter non seulement le recrutement de personnes handicapées mais aussi leur vie quotidienne au sein du SPF Intérieur. Car l’aspect qualitatif est tout aussi important que l’assez quantitatif. Engager des personnes handicapées doit s’accompagner d’une politique leur permettant de s’épanouir dans leur travail et de pouvoir évoluer. En 2008, ainsi que fin 2007, les actions suivantes ont été menées :

Pour les vacances diffusées par le SPF Intérieur, une phrase mentionne la politique d’ouverture du SPF : « Nous nous reconnaissons entièrement dans l’idée d’égalité des chances, aussi, pour nous, la qualité des gens est bien plus importante que leur âge, leur sexe, leur origine ethnique ou leur nationalité. »

Le télétravail est encouragé et permet, aux personnes handicapées, d’éviter des déplacements.

Sensibilisation du personnel :

  • Dès leur accueil, les nouveaux membres du personnel reçoivent une information selon laquelle il existe un plan diversité.

  • Sur les sites Internet et Intranet figure un dossier diversité. L’Intranet reprend le plan d’action in extenso.

  • Des communications régulières sensibilisent le personnel à la problématique des personnes handicapées (article dans le journal interne, mise en avant de certains collègues handicapés dans diverses communications, action de sensibilisation à la non et malvoyance lors du lancement du plan d’actions en février 2008, etc.).

Préparation d’actions pour faciliter l’accès aux sélections aux personnes handicapées, et leur permettre, si la personne est engagée, d’évoluer normalement.

Suite à un cas concret qui s’est présenté, il a été décidé que lors des sélections, si une personne handicapée nécessite l’assistance d’un interprète en langue des signes ou de toute autre personne devant l’aider, le SPF Intérieur se charge de la dépense.

Participation aux actions de diversité, et notamment celles ciblant les personnes handicapées, du réseau diversité de l’administration fédérale.

Aide ponctuelle matérielle aux personnes à mobilité réduite (pour les conduire à une réunion, à une formation…).

3. À la question de savoir si le calendrier sera respecté, aucune réponse ne pourra être donnée aussi longtemps que les informations précises sur le quota de personnes handicapées travaillant au SPF Intérieur n’auront pas été recueillies. Mes services sont actuellement occupés à collecter ces informations.

Ik heb de eer het geachte lid het volgende mee te dele.

1. Voor de vraag hoeveel betrekkingen bij de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken momenteel ingevuld worden door personen met een handicap wordt verwezen naar het antwoord op de parlementaire vraag nr. 150 van 21 januari 2009 van de heer D’Haeseleer Guy, volksvertegenwoordiger.

2. In februari 2008 heeft de FOD Binnenlandse Zaken een actieplan inzake diversiteit opgestart. Dat actieplan neemt de definitie uit het koninklijk besluit van 5 maart 2007 over. Het voorziet een aantal maatregelen teneinde niet alleen de aanwerving van personen met een handicap te stimuleren, maar ook hun dagelijks leven binnen de FOD Binnenlandse Zaken te vergemakkelijken. Het kwalitatieve aspect is immers even belangrijk als het kwantitatieve aspect. Het aanwerven van personen met een handicap moet kaderen binnen een beleid waarin zij zich kunnen ontplooien in hun werk en kunnen evolueren. In 2008 en eind 2007 werden de volgende acties doorgevoerd:

In de vacatures van de FOD Binnenlandse Zaken wordt een zin vermeld die het open beleid van de FOD weergeeft: “Wij kunnen ons volledig vinden in de idee van gelijke kansen; daarom zijn de kwaliteiten van mensen heel wat belangrijker dan leeftijd, geslacht, etnische afkomst of nationaliteit.”

Telewerk wordt aangemoedigd en biedt de personen met een handicap de mogelijkheid om verplaatsingen te vermijden.

Sensibilisering van het personeel:

  • Reeds bij het onthaal worden de nieuwe personeelsleden op de hoogte gebracht van het bestaan van een diversiteitsplan.

  • Op de Internet- en Intranetsites bevindt zich een diversiteitsdossier. Het Intranet bevat het actieplan in extenso.

  • Regelmatige berichten moeten het personeel sensibiliseren voor de problematiek van de personen met een handicap (artikel in het interne personeelsblad, voorstelling van sommige collega’s met een handicap in diverse mededelingen, sensibiliseringsactie voor blinden en slechtzienden bij de lancering van het actieplan in februari 2008, enz.).

Voorbereiding van acties om de toegang tot de selecties voor de personen met een handicap te vergemakkelijken en om hen de mogelijkheid te bieden, als de persoon aangeworven wordt, normaal te evolueren.

Naar aanleiding van een concreet geval dat zich voorgedaan heeft, werd besloten dat, als een persoon met een handicap bij selecties bijgestaan moet worden door een tolk in gebarentaal of door een andere persoon die hem/haar moet helpen, de FOD Binnenlandse Zaken de kosten draagt.

Deelname aan de diversiteitsacties, en met name aan de actie gericht op de personen met een handicap, van het diversiteitsnetwerk van de federale overheid.

Punctuele materiële hulp aan de personen met beperkte mobiliteit (om hen naar een vergadering, een opleiding, … te brengen).

3. Op de vraag of de planning nageleefd zal worden, kan niet geantwoord worden zolang de precieze gegevens in verband met het aantal personen met een handicap bij de FOD Binnenlandse Zaken niet bijeengebracht zijn. Mijn diensten zijn deze gegevens op dit ogenblik aan het verzamelen.