SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2007-2008 Zitting 2007-2008
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24 janvier 2008 24 januari 2008
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Question écrite n° 4-211 Schriftelijke vraag nr. 4-211

de Jurgen Ceder (Vlaams Belang)

van Jurgen Ceder (Vlaams Belang)

à la ministre des Affaires sociales et de la Santé publique

aan de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid
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Institutions publiques de sécurité sociale - Comptes à transmettre à la Cour des Comptes - Retard Openbare instellingen van Sociale Zekerheid - Rekeningen door te zenden naar het Rekenhof - Achterstand 
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Cour des comptes (Belgique)
sécurité sociale
compte
Institut national d'assurance maladie-invalidité
Banque-Carrefour de la sécurité sociale
Office national de sécurité sociale
Office national de l'emploi
Office national des pensions
Office national d'allocations familiales pour travailleurs salariés
Rekenhof (België)
sociale zekerheid
rekening
Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering
Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid
Rijksdienst voor Sociale Zekerheid
Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening
Rijksdienst voor Pensioenen
Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers
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24/1/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 28/2/2008)
13/3/2008Antwoord
24/1/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 28/2/2008)
13/3/2008Antwoord
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Question n° 4-211 du 24 janvier 2008 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-211 d.d. 24 januari 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Il ressort du 163e Cahier de la Cour des comptes, qui contient les résultats des analyses financières des recettes et dépenses effectuées en 2005, que certaines institutions publiques de sécurité sociale accusent un énorme retard dans la transmission de leurs comptes à la Cour des comptes. La Banque-carrefour de la sécurité sociale, la Caisse auxiliaire d’assurance maladie-invalidité, l’INAMI et l’ONSS n’ont même transmis aucun compte pour les années 2003, 2004 et 2005. Quant à l’ONEM et à l’ONP, seuls des comptes officieux ont été transmis pour ces mêmes années. Pour ce qui est de l’Office national d’allocations familiales pour travailleurs salariés, seuls ont été transmis des comptes officieux pour 2003 et 2004, et aucun, jusqu’à présent, pour 2005.

À cet égard, les institutions publiques de sécurité sociale sont manifestement confrontées à un problème structurel.

Quelles sont les causes de ces fréquents et importants retards ?

Quelles mesures ont-elles déjà été prises pour résorber ce retard ?

Parmi ces institutions publiques, lesquelles ont-elles entre-temps transmis leurs comptes à la Cour des comptes, en tout ou en partie, sous forme officielle ou officieuse ?

 

Uit het 163ste boek van het Rekenhof, dat de resultaten bevat van de financiële onderzoeken van de ontvangsten en uitgaven van het jaar 2005, blijkt dat een aantal openbare instellingen van Sociale Zekerheid een zeer grote achterstand hebben bij het doorzenden van hun rekeningen aan het Rekenhof. De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering, het RIZIV en de RSZ hebben voor de jaren 2003, 2004 en 2005 zelfs helemaal geen rekeningen doorgezonden. Bij de RVA en de RVP werden voor die jaren alleen officieuze rekeningen doorgezonden. Bij de Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers alleen officieuze rekeningen voor 2003 en 2004 en nog helemaal geen rekening voor 2005.

De openbare instellingen van sociale zekerheid kampen in dat opzicht klaarblijkelijk met een structureel probleem.

Wat zijn de oorzaken van deze herhaaldelijke en langdurige vertragingen?

Welke maatregelen werden reeds genomen om deze achterstand weg te werken?

Welke van deze openbare instellingen hebben hun rekeningen intussen geheel of gedeeltelijk, officieel of officieus, overgezonden naar het Rekenhof?

 
Réponse reçue le 13 mars 2008 : Antwoord ontvangen op 13 maart 2008 :

1. L'établissement tardif des comptes s'explique par différentes raisons, qui peuvent varier selon l'institution.

En outre, avant d'être soumis à la Cour des comptes, les comptes doivent être certifiés par le réviseur et approuvés par le(s) ministre(s) de tutelle. La désignation tardive d'un réviseur a contribué à créer un retard dans la certification et l'envoi des comptes des institutions publiques de sécurité sociale.

Cette désignation tardive s'explique aussi de par le fait que les dispositions de l'arrêté royal du 14 novembre 2001 venaient à s'appliquer pour la première fois, à savoir la sélection par le biais de procédure de marché public.

2. Le Service public fédéral Sécurité sociale, qui gère les dossiers des comptes des institutions publiques de sécurité sociale, met tout en œuvre pour remédier à cette situation :

— la Commission de normalisation de la comptabilité des institutions publiques de sécurité sociale est actuellement occupée à moderniser le plan comptable des institutions publiques de sécurité sociale et, dans ce cadre, recherchera des solutions afin de s'attaquer à la problématique des retards d'approbation et d'envoi des comptes;

— un marché public, appel d'offre restreint, est actuellement en cours, pour la sélection d'un réviseur pour différentes institutions en vue d'assurer la vérification des comptes à partir de 2006/2007.

3. En ce qui concerne les comptes 2003 des institutions publiques de sécurité sociale placées sous ma tutelle, la situation au 1er février 2008 est la suivante : tous les comptes ont été envoyés, après approbation par le(s) ministre(s) de tutelle, au ministre du Budget, qui les transmet ensuite à la Cour des comptes.

En ce qui concerne les comptes 2004 des institutions publiques de sécurité sociale placées sous ma tutelle, la situation au 1er février 2008 est la suivante : les seules institutions dont les comptes n'ont pas encore été reçus et, par conséquent, n'ont pas encore pu être transmis à la Cour des comptes, sont l'INAMI et la CAAMI.

Ce retard s'explique par le fait que l'INAMI n'a pas encore totalement clôturé ses comptes 2004. Par conséquent, l'autre institution subit également un retard, vu qu'elle ne peut clôturer ses comptes qu'après la clôture définitive des comptes de l'INAMI. La raison de cette situation est la complexité de l'assurance maladie-invalidité.

De plus, il est bon de préciser que le principe de ce retard est prévu dans la réglementation qui octroie plus de temps à l'INAMI pour l'établissement de ses comptes par le biais de l'article 12 de l'arrêté royal du 22 juin 2001 fixant les règles en matière de budget, de comptabilité et de comptes des institutions publiques de sécurité sociale soumises à l'arrêté royal du 3 avril 1997 portant des mesures en vue de la responsabilisation des institutions publiques de sécurité sociale.

En ce qui concerne les comptes 2005 des institutions publiques de sécurité sociale placées sous ma tutelle, la situation au 1er février 2008 est la suivante : les institutions dont les comptes n'ont pas encore été reçus et, par conséquent, n'ont pas encore pu être transmis à la Cour des comptes, sont l'INAMI, la CAAMI, l'ONSS et la BCSS.

Vu que les comptes 2004 de l'INAMI et de la CAAMI ne sont pas encore clôturés, les comptes 2005 de ces institutions ne sont pas non plus clôturés.

Le retard dans le dépôt des comptes à l'ONSS et la BCSS est dû à des problèmes dans la désignation d'un réviseur pour ces institutions. Ce problème a été entretemps résolu, de sorte que le contrôle révisoral est terminé ou en passe de l'être; par conséquent, les comptes de ces institutions sont attendus sous peu.

En ce qui concerne les comptes 2006 des institutions publiques de sécurité sociale placées sous ma tutelle, la situation au 1er février 2008 est la suivante : seuls les comptes de l'ONSSAPL et du FMP ont déjà été approuvés et envoyés au ministre du Budget, qui les transmet à son tour à la Cour des comptes.

Pour l'ONEm, que vous mentionnez également dans votre question, mon administration n'est pas compétente; c'est pourquoi, je vous renvoie au ministre de l'Emploi.

1. De laattijdige opmaak van de rekeningen is te wijten aan verschillende redenen, die kunnen variëren naargelang de instelling.

Bovendien moeten de rekeningen voor ze aan het Rekenhof worden voorgelegd, gecertificeerd zijn door de revisor en goedgekeurd door de voogdijminister(s). De niet tijdige aanstelling van een revisor bepaalt mee de laattijdige certificering en overzending van de rekeningen van de openbare instellingen van sociale zekerheid.

Deze laattijdige aanstelling heeft ook te maken met het feit dat de bepalingen van het koninklijk besluit van 14 november 2001, namelijk de selectie via de procedure van openbare aanbesteding, voor het eerst werden toegepast.

2. De Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid, die de dossiers over de rekeningen van de openbare instellingen van sociale zekerheid beheert, stelt alles in het werk om deze situatie te verbeteren :

— de Commissie voor normalisatie van de boekhouding van de openbare instellingen van sociale zekerheid is momenteel bezig met de modernisering van het boekhoudplan van de openbare instellingen van sociale zekerheid, en in het kader hiervan zal zij oplossingen zoeken om de problematiek van de vertragingen inzake goedkeuring en doorzending van de rekeningen aan te pakken;

— een overheidsopdracht, beperkte offerteaanvraag, voor de selectie van een revisor voor een aantal instellingen om de controle over de rekeningen vanaf 2006/2007 te verzekeren is momenteel lopende.

3. Wat betreft de rekeningen 2003 van de openbare instellingen van sociale zekerheid die onder mijn voogdij staan, is de situatie op 1 februari 2008 als volgt : alle rekeningen werden na goedkeuring door de voogdijminister(s) overgezonden aan de minister van Begroting, die deze vervolgens overmaakt aan het Rekenhof.

Wat betreft de rekeningen 2004 van de openbare instellingen van sociale zekerheid die onder mijn voogdij staan, is de situatie op 1 februari 2008 als volgt : de enige instellingen waarvan de rekeningen nog niet werden ontvangen, en bijgevolg nog niet naar het Rekenhof konden worden doorgestuurd, zijn het RIZIV en de HZIV.

Deze vertraging is te wijten aan het feit dat het RIZIV haar rekeningen 2004 nog niet volledig heeft afgesloten. Bijgevolg kampt ook de andere instelling met vertraging, aangezien zij haar rekeningen slechts kan afsluiten na de definitieve afsluiting van de rekeningen van het RIZIV. De reden hiervoor is de complexiteit van de ziekte- en invaliditeitsverzekering.

Bovendien moet worden gepreciseerd dat het principe van deze vertraging voorzien is in de reglementering die aan het RIZIV meer tijd gunt voor het opmaken van haar rekeningen, en wel via artikel 12 van het koninklijk besluit van 22 juni 2001 tot vaststelling van de regelen inzake de begroting, de boekhouding en de rekeningen van de openbare instellingen van sociale zekerheid die zijn onderworpen aan het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van sociale zekerheid.

Wat betreft de rekeningen 2005 van de openbare instellingen van sociale zekerheid die onder mijn voogdij staan, is de situatie op 1 februari 2008 als volgt : de instellingen waarvan de rekeningen nog niet ontvangen zijn, en bijgevolg nog niet naar het Rekenhof konden worden doorgestuurd, zijn het RIZIV, de HZIV, de RSZ en de KSZ.

Aangezien de rekeningen voor het RIZIV en de HZIV voor 2004 nog niet afgesloten zijn, werden ook de rekeningen 2005 van deze instellingen nog niet afgesloten.

De vertraging bij het indienen van de rekeningen voor de RSZ en de KSZ is te wijten aan problemen aangaande de benoeming van de revisor bij deze instellingen. Dit werd inmiddels opgelost, zodat de revisorale controle afgesloten of bijna afgesloten is, en bijgevolg worden de rekeningen voor deze instellingen binnenkort verwacht.

Wat betreft de rekeningen 2006 van de openbare instellingen van sociale zekerheid die onder mijn voogdij staan, is de situatie op 1 februari 2008 als volgt : enkel de rekeningen van de RSZPPO en het FBZ werden reeds goedgekeurd en vervolgens verstuurd naar de minister van Begroting, die deze op zijn beurt naar het Rekenhof doorstuurt.

Wat betreft de RVA, die u ook in uw vraag vermeldt, is mijn administratie niet bevoegd, en daarom verwijs ik u door naar de minister van Werk.