SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
28 octobre 2008 28 oktober 2008
________________
Question écrite n° 4-1864 Schriftelijke vraag nr. 4-1864

de Jurgen Ceder (Vlaams Belang)

van Jurgen Ceder (Vlaams Belang)

au vice-premier ministre et ministre de la Justice et des Réformes institutionnelles

aan de vice-eersteminister en minister van Justitie en Institutionele Hervormingen
________________
Service public fédéral (SPF) Justice - Accidents du travail - Responsabilité de tiers - Consultation du parquet - Constitution de partie civile Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie - Arbeidsongevallen - Aansprakelijkheid van derden - Raadpleging van het parket - Burgerlijke partijstelling 
________________
ministère
accident du travail
action en responsabilité
responsabilité civile
dommages et intérêts
ministerie
arbeidsongeval
aansprakelijkheidsvordering
civiele aansprakelijkheid
schadevergoeding
________ ________
28/10/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2008)
5/1/2009Dossier gesloten
28/10/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2008)
5/1/2009Dossier gesloten
________ ________
Heringediend als : schriftelijke vraag 4-2562 Heringediend als : schriftelijke vraag 4-2562
________ ________
Question n° 4-1864 du 28 octobre 2008 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-1864 d.d. 28 oktober 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Lorsque des membres du personnel de services publics fédéraux sont victimes d’un accident du travail imputé à un tiers, l’État a la possibilité de récupérer auprès de ce tiers les indemnités qu’il a versées aux victimes ou à leurs ayants droit. Pour pouvoir évaluer la responsabilité, les administrations doivent disposer des informations nécessaires.

La plupart des services publics fédéraux demandent dès lors systématiquement de pouvoir consulter le dossier d’accident du travail auprès du parquet ou d’en obtenir une copie, et d’être tenus au courant des suites qui seront réservées à l’affaire. Ce dernier point est important si l’administration souhaite se constituer partie civile. Seul le Service public fédéral (SPF) Justice a omis à plusieurs reprises de consulter le parquet.

Si l’accident ou le délit est tranché par les tribunaux, l’État est en droit de récupérer les dommages subis en se constituant partie civile. Il peut ainsi obtenir de manière relativement simple un dédommagement fondé sur un jugement, ce qui présente une sécurité juridique plus importante qu’un dédommagement conventionnel. De plus, il évite de la sorte, lors de l’évaluation des dommages subis, de se voir opposer un jugement avec dédommagement auquel il n’était pas partie. Il est ressorti de l’audit que le SPF Intérieur, le SPF Finances et le SPF Emploi se sont systématiquement constitués partie civile. Le SPF Justice semble s'en être systématiquement abstenu.

Quelles mesures le ministre a-t-il déjà prises pour qu'en pareil cas, le SPF Justice consulte systématiquement le parquet ?

Quelles mesures a-t-il déjà prises pour que, si possible, le SPF Justice se constitue toujours partie civile ?

 

Wanneer personeelsleden van federale overheidsdiensten door de fout van derden slachtoffer worden van een arbeidsongeval, kan de overheid de vergoedingen die ze betaald heeft aan de betrokken personeelsleden-slachtoffers of aan hun rechthebbenden, recupereren bij de aansprakelijke derden. Om de aansprakelijkheid te kunnen beoordelen, moeten de administraties over de nodige informatie beschikken. De meeste federale overheidsdiensten vroegen dan ook stelselmatig inzage aan of een kopie van het dossier van het arbeidsongeval bij het parket, alsook om op de hoogte te worden gesteld van het gevolg dat aan de zaak zou worden gegeven. Dat laatste is van belang als de administratie zich burgerlijke partij wenst te stellen. Alleen de Federale Overheidsdient (FOD) Justitie liet meermaals na het parket te raadplegen.

Als het ongeval of misdrijf voor de rechtbank wordt beslecht, kan de overheid haar schade verhalen door zich burgerlijke partij te stellen. Zo kan ze relatief eenvoudig een schaderegeling verkrijgen die geschraagd is door een vonnis, wat een grotere rechtszekerheid biedt dan een conventionele schaderegeling. Tegelijk vermijdt de overheid dat bij de begroting van haar schade een vonnis met een schaderegeling waarin ze geen partij was tegen haar wordt ingeroepen. Uit het onderzoek bleek dat de FOD Binnenlandse Zaken, de FOD Financiën en de FOD Werkgelegenheid zich systematisch burgerlijke partij stelden. De FOD Justitie bleek daar systematisch van af te zien.

Welke maatregelen heeft de geachte minister reeds genomen opdat de FOD Justitie in zulke gevallen systematisch het parket zou raadplegen ?

Welke maatregelen heeft de hij reeds genomen opdat de FOD Justitie zich indien mogelijk steeds burgerlijke partij zou stellen ?