SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2007-2008 Zitting 2007-2008
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3 octobre 2008 3 oktober 2008
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Question écrite n° 4-1776 Schriftelijke vraag nr. 4-1776

de Jurgen Ceder (Vlaams Belang)

van Jurgen Ceder (Vlaams Belang)

à la ministre de la Fonction publique et des Entreprises publiques

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven
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SPF Personnel et Organisation - Factures - Longs délais d'exécution - Mesures FOD Personeel en Organisatie - Facturen - Lange doorlooptijden - Maatregelen 
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ministère
facturation
Cour des comptes (Belgique)
délai de paiement
comptabilité publique
gestion comptable
ministerie
facturering
Rekenhof (België)
betalingstermijn
overheidsboekhouding
financiële administratie
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3/10/2008 Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 6/11/2008 )
12/12/2008 Antwoord
3/10/2008 Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 6/11/2008 )
12/12/2008 Antwoord
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Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1777 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1777
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Question n° 4-1776 du 3 octobre 2008 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-1776 d.d. 3 oktober 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

La plupart des départements mentionnent comme importante cause interne des paiements tardifs les retards

affectant le transfert des factures/créances entre les services concernés. Selon la Cour des comptes, au SPF Personnel et Organisation, de longs délais d’exécution sont parfois constatés pour l’octroi du visa par le contrôleur des engagements ou lors de l’ordonnancement de marchés pour lesquels, en vertu de l’arrêté de délégation, le ministre doit lui-même intervenir en qualité d’ordonnateur.

Quelles mesures ont-elles déjà été prises pour raccourcir ces délais d'exécution?

 

Als belangrijke interne oorzaak van laattijdige betalingen vermelden de meeste departementen de vertragingen bij het doorsturen van facturen/schuldvorderingen tussen de betrokken diensten. Bij de FOD Personeel en Organisatie worden volgens het Rekenhof soms lange doorlooptijden vastgesteld bij het verlenen van het visum door de controleur van de vastleggingen of bij de ordonnancering van opdrachten waarvoor de minister zelf, overeenkomstig het delegatiebesluit, als ordonnateur moet optreden.

Welke maatregelen werden reeds genomen om deze doorlooptijden te verkorten ?

 
Réponse reçue le 12 décembre 2008 : Antwoord ontvangen op 12 december 2008 :

La remarque de la Cour des Comptes relative au long délai de traitement auquel la question de l’honorable membre fait allusion vise deux aspects différents.

1. L’aspect contrôleur des engagements.

Les dossiers d’ordonnancement doivent être soumis au visa du contrôleur des engagements.

Cet agent du Service public fédéral (SPF) Budget et Contrôle de la Gestion exerce toutefois ses fonctions dans un bureau auprès du SPF Chancellerie du Premier ministre. Étant donné la diversité des lieux, le transport allé et retour des dossiers constitue donc un facteur de ralentissement.

A partir de 2009 et de l’introduction du système FEDCOM, les dossiers de liquidation ne devront plus être soumis au visa du contrôleur des engagements.

2. L’aspect délégation.

Étant donné les seuils peu élevés dans l’arrêté de délégation en vigueur au SPF Personnel et Organisation, je signe aujourd’hui moi-même toutes les pièces pour des dossiers relativement petits. Un arrête de délégation plus étendu, est en phase de préparation.

Dans ma note de politique j’ai déjà annoncé vouloir renforcer l’autonomie de gestion des organisations publiques en concluant des contrats de gestion.

J’estime que dans un tel contrat de gestion il est possible de déterminer un cadre pour plusieurs années avec une description des projets et de leurs montants estimés pour lesquels l’administration peut alors entreprendre elle-même toutes les étapes.

Malgré les aspects ci-dessus, le SPF Personnel et Organisation a réalisé des délais de paiement très raisonnables en 2008.

3. 306 factures ont été reçues entre le 1 janvier et le 21 novembre 2008. Le délai moyen de paiement était de 28,33 jours. 127 factures (2,95%) ont été payées dans un délai dépassant le seuil légal de 50 jours. Les causes sont très diverses : demandes d’explications, facture imprécise voire facture refusée. En outre, la moitié des factures ont été payées avant 26 jours.

De opmerking van het Rekenhof met betrekking tot de lange doorlooptijd, waarvan sprake is in de vraag van het geachte lid, viseert twee verschillende aspecten.

1. Het aspect controleur der vastleggingen.

De dossiers voor ordonnancering moeten aan het visum van de controleur der vastleggingen worden onderworpen.

Deze ambtenaar van de Federale Overheidsdienst (FOD) Budget en Beheerscontrole oefent echter zijn functies uit in een bureau bij de FOD Kanselarij van de Eerste minister. Gelet op de verschillende locaties is het vervoer heen en terug van de dossiers daarom een factor die vertraging met zich brengt.

Vanaf 2009 en door de invoering van het systeem FEDCOM zullen de vereffeningsdossiers echter niet meer aan het visum van de controleur der vastleggingen moeten worden voorgelegd.

2. Het aspect delegatie.

Gelet op de lage drempels in het geldende delegatiebesluit van de FOD Personeel en Organisatie, onderteken ik vandaag zelf voor relatief kleine dossiers alle stukken. Er is een verruimd delegatiebesluit in voorbereiding.

In mijn beleidsnota heb ik bovendien aangekondigd de beheersautonomie van de overheidsorganisaties te willen versterken via het afsluiten van bestuursovereenkomsten.

Ik ben van mening dat in een dergelijke bestuursovereenkomst een kader voor meerdere jaren kan worden vastgelegd, met een beschrijving van de projecten en hun geraamde bedragen, waarvoor de administratie zelf alle stappen kan ondernemen.

Ondanks de bovenstaande aspecten, heeft de FOD Personeel en Organisatie zeer redelijke betalingstermijnen gerealiseerd in 2008.

3. 306 facturen zijn ontvangen in de periode tussen 1 januari en 21 november 2008. De gemiddelde betalingstermijn bedroeg 28,33 dagen. 127 facturen (2,95%) zijn betaald na de wettelijke drempel van 50 dagen. De oorzaken hiervan zijn zeer divers: vragen om bijkomende informatie, te vage facturen en zelfs weigeringen. De helft van alle facturen zijn bovendien betaald binnen de 26 dagen.