SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2007-2008 Zitting 2007-2008
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3 octobre 2008 3 oktober 2008
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Question écrite n° 4-1754 Schriftelijke vraag nr. 4-1754

de Jurgen Ceder (Vlaams Belang)

van Jurgen Ceder (Vlaams Belang)

à la ministre de la Fonction publique et des Entreprises publiques

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven
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Services publics fédéraux - Collecte et enregistrement des données statistiques - Personnel - Compatibilité des applications informatiques Federale overheidsdiensten - Verzameling en registratie van statistische gegevens - Personeel - Compatibiliteit van de informaticatoepassingen 
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ministère
personnel
enregistrement des données
collecte de données
base de données
Cour des comptes (Belgique)
communication des données
transmission de données
statistique officielle
administration du personnel
fonction publique
administration publique
ministerie
personeel
invoer van gegevens
verzamelen van gegevens
gegevensbank
Rekenhof (België)
doorgeven van informatie
datatransmissie
officiële statistiek
personeelsbeheer
overheidsapparaat
overheidsadministratie
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3/10/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 6/11/2008)
16/12/2008Antwoord
3/10/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 6/11/2008)
16/12/2008Antwoord
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Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1753
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1755
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1753
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1755
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Question n° 4-1754 du 3 octobre 2008 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-1754 d.d. 3 oktober 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

La Cour des comptes estime que la collecte et l’enregistrement des données statistiques relatives au personnel des administrations fédérales sont insatisfaisants, en dépit des dispositions légales introduites en 1996.

Les services publics fédéraux sont tenus de tenir une banque de données indiquant la situation administrative et pécuniaire des personnes dont la rémunération émarge à leur budget. Ils doivent transmettre ces données tous les six mois au ministre de la Fonction publique. En principe, le SPF Personnel et Organisation (P&O) enregistre ces données dans la base de données Pdata.

La Cour des comptes a cependant constaté que la base de données du SPF Personnel et Organisation est incomplète. Il y manque notamment les données concernant les militaires, la police fédérale et l’ordre judiciaire, alors que ces organisations emploient environ 46000 personnes. Pour les autres services, certaines données jugées incohérentes ou erronées par le SPF Personnel et Organisation ne sont plus reprises. Enfin, bien que des rubriques soient prévues à cet effet, aucune donnée ne figure en 2006 pour le SPF Sécurité sociale ou pour le SPP Intégration sociale, Lutte contre la Pauvreté et Économie sociale. Plus généralement, les services estiment que la communication de ces données statistiques au SPF Personnel et Organisation n'est pas prioritaire, selon le ministre de la Fonction publique. La Cour des comptes fait aussi remarquer que les systèmes informatiques de transmission de données utilisés par les différents services de personnel sont souvent incompatibles entre eux.

a. Quels SPP, SPF ou départements transmettent-ils des données que le SPF Personnel et Organisation juge « incohérentes ou erronées » ?

b. Pourquoi aucune donnée concernant le SPF Sécurité sociale et le SPP Intégration sociale n'a-t-elle été enregistrée en 2006?

c. Quels sont les services qui négligent de transmettre leurs données statistiques au SPF P&O?

d. Quelle instance devrait-elle veiller à l'utilisation de systèmes informatiques identiques ou du moins compatibles dans les différents services du personnel?

c. Quelles mesures ont-elles déjà été prises pour combler ces lacunes?

 

Ondanks de wettelijke bepalingen uit 1996 is de verzameling en registratie van de statistische gegevens over het personeel van de federale administraties volgens het Rekenhof ontoereikend.

De federale overheidsdiensten moeten een gegevensbank bijhouden met de administratieve en geldelijke toestand van de personen die door hun begroting bezoldigd worden. Ze moeten die om de zes maanden aan de minister van Ambtenarenzaken toezenden. De FOD Personeel en Organisatie (P&O) integreert de gegevens in principe in de gegevensbank Pdata.

Het Rekenhof heeft echter vastgesteld dat de gegevensbank van de FOD Personeel en Organisatie onvolledig is. Zo bevat ze geen gegevens voor de militairen, de federale politie en de rechterlijke orde, hoewel die organisaties samen ongeveer 46 000 personeelsleden in dienst hebben. Voor de andere diensten worden bepaalde gegevens die de FOD Personeel en Organisatie onsamenhangend of verkeerd vindt, niet meer opgenomen. Tot slot worden er in 2006 geen gegevens vermeld voor de FOD Sociale Zekerheid of voor de POD Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding en Sociale Economie, hoewel er wel rubrieken voor opgenomen zijn. Over het algemeen vinden de diensten volgens de minister van Ambtenarenzaken de mededeling van de statistische gegevens aan de FOD P&O niet prioritair. Het Rekenhof wijst er ook op dat de informaticasystemen die de verschillende personeelsdiensten gebruiken om de gegevens over te zenden, dikwijls niet onderling compatibel zijn.

a. Welke POD's, FOD's of departementen verschaffen gegevens die volgens de FOD Personeel en organisatie "onsamenhangend of verkeerd" zijn ?

b. Waarom werden in 2006 geen gegevens vermeld van de FOD Sociale Zekerheid en de POD Maatschappelijke Integratie ?

c. Welke diensten schieten tekort in het doorzenden van statistische gegevens aan de FOD P&O ?

d. Welke instantie zou moeten toezien op het gebruik van dezelfde of minstens toch compatibele informaticasystemen in de verschillende personeelsdiensten ?

c. Welke maatregelen werden reeds genomen om deze lacunes weg te werken ?

 
Réponse reçue le 16 décembre 2008 : Antwoord ontvangen op 16 december 2008 :

L’honorable membre trouvera ci-dessous les renseignements demandés.

  1. En vertu de l’arrêté royal n° 141 du 30 décembre 1982 créant une banque de données relatives aux membres du personnel du secteur public, et de l’arrêté royal du 4 octobre 2005 portant exécution de l’article 3 de l’arrêté royal n° 141 du 30 décembre 1982 créant une banque de données relative aux membres du personnel du secteur public, les administrations publiques fédérales sont tenues de transmettre au Service public fédéral Personnel et Organisation (SPF P&O) des données relatives à leur personnel deux fois par an (le 1er janvier et le 30 juin). La nature de ces données est précisée dans l’arrêté royal du 4 octobre 2005 précité. L’application Pdata a été développée par le SPF P&O pour communiquer, centraliser et analyser les données.

    Il existe néanmoins de grandes différences entre les services en termes de taille et de moyens informatiques. Ils travaillent chacun en fonction de leurs possibilités : les services plus petits effectuent des mises à jour de leurs données via écran connecté au site web Pdata ; les services plus importants extraient les informations à transmettre de leur base de données « personnel » et importent cette extraction dans la base de données Pdata. Selon les circonstances, le transfert d’information vers Pdata se fait donc manuellement ou par le biais d’une application informatique (développée en interne ou acquise). La qualité de l’information et du flux de l’information peut donc varier.

    Le SPF P&O ne tient toutefois pas de « liste » spécifique et systématique des services qui transmettent des données « incohérentes ou erronées ». Une procédure dynamique a certes été développée, qui doit garantir la qualité des données par des contacts bilatéraux ad hoc avec les services concernés. Cette procédure est décrite en détail au point e.

  2. Il est vrai en effet que pour le SPF Sécurité sociale et le Service public fédéral de programmation (SPP) Intégration sociale, les données ne sont pas toujours complètes dans Pdata. Leurs services du personnel n’étaient pas à même, au départ, de fournir les données au format requis pour l’application Pdata : incompatibilité des codes, données inexistantes, …

    Depuis le mois de janvier 2008, le SPF Sécurité sociale et le SPP Intégration sociale ont cependant développé une nouvelle application pour la gestion du personnel et ils envoient correctement les informations demandées.

  3. Je renvoie l’honorable membre à la réponse à la question a.

  4. La compatibilité des systèmes est assurée par la collaboration optimale entre les services informatiques concernés. Imposer un système unique et en faire contrôler l’utilisation par une seule instance est contraire aux possibilités offertes par l’informatique moderne et à l’autonomie des services.

  5. Le SPF P&O a élaboré une procédure dynamique qui doit garantir la qualité des données. Cette procédure est appliquée de façon systématique.

    Quelques jours avant chaque nouveau rapportage (le 1er janvier et le 30 juin), un courrier électronique est envoyé à tous les correspondants Pdata dans les services pour leur rappeler l’obligation de transmettre les informations relatives à leur personnel, avec mention de la date limite.

    Dans l’application Pdata, un volet « Help » est prévu explicitant dans le détail la structure, les codifications et la manière de transmettre les informations ;

    Une fois la date limite dépassée, le service Pdata du SPF P&O envoie :

    - aux services retardataires un courrier électronique de rappel ;

    - aux services ayant transmis des données erronées ou incomplètes un courrier électronique spécifique.

    En l’absence de réaction positive pour corriger la situation constatée, le président du SPF P&O en informe par lettre ses collègues.

    Si en dépit de ces initiatives la collecte des données n’est toujours pas satisfaisante, la procédure d’escalade prévoit de faire intervenir la ministre de la Fonction publique auprès de ses collègues.

    Par ailleurs, le service Pdata réalise des analyses complémentaires concernant le degré d’enrichissement par donnée et la cohérence entre les différentes données. Sur cette base, contact est pris avec les services concernés.

    Dès le début de 2009, le 1er module du projet eHR – « Administration de base » sera progressivement mis en place dans les services publics fédéraux. Les données du personnel des services concernés seront alors gérées de manière uniforme dans une même application. Cela doit faciliter et optimaliser la génération d’informations pertinentes pour le calcul des statistiques en matière de personnel.

Hieronder vindt het geachte lid de gevraagde gegevens.

  1. Krachtens het koninklijk besluit nr. 141 van 30 december 1982 tot oprichting van een databank betreffende de personeelsleden van de overheidssector en het koninklijk besluit van 4 oktober 2005 houdende uitvoering van artikel 3 van het koninklijk besluit nr. 141 van 30 december 1982 tot oprichting van een databank betreffende de personeelsleden van de overheidssector, zijn de federale overheidsdiensten verplicht om aan de Federale Overheidsdienst Personeel en Organisatie (FOD P&O) gegevens betreffende hun personeel tweemaal per jaar door te sturen (1 januari en 30 juni). De aard van de gegevens wordt gepreciseerd in het voormeld koninklijk besluit van 4 oktober 2005. De Pdata-toepassing is ontwikkeld door de FOD P&O om de gegevens te communiceren, centraliseren en analyseren.

    Tussen de diensten bestaan er echter heel wat verschillen qua omvang en qua beschikbare informaticamiddelen. Elk van hen werkt volgens zijn mogelijkheden: kleinere diensten voeren updates van hun gegevens uit via een verbinding met de Pdata-website, grotere diensten lichten informatie uit hun personeelsdatabank en importeren deze in de Pdata-databank. Naargelang van de omstandigheden gebeurt de transfer van informatie naar Pdata dus manueel of via een informaticatoepassing (in eigen ontwikkeling of aangekocht). De kwaliteit van de informatie en de informatiedoorstroming kan hierdoor verschillen.

    Er wordt door de FOD P&O echter geen systematische en specifieke “lijst” bijgehouden, van diensten die “onsamenhangende of verkeerde” informatie doorgeven. Wel is een dynamische procedure uitgewerkt, die de kwaliteit van de gegevens moet waarborgen, door bilaterale ad-hoc contacten met de betrokken diensten. Deze procedure wordt in detail beschreven onder punt e.

  2. Het is inderdaad zo dat voor de FOD Sociale Zekerheid en de Programmatorische Federale Overheidsdienst (POD) Maatschappelijke Integratie, de gegevens in de Pdata niet altijd volledig zijn. Hun personeelsdiensten waren aanvankelijk niet in staat om gegevens in het vereiste formaat voor de Pdata-toepassing aan te leveren: incompatibiliteit van de codes, onbestaande gegevens, …

    Sinds januari 2008 hebben de FOD Sociale Zekerheid en de POD Maatschappelijke Integratie echter een nieuwe applicatie voor personeelsbeheer ontwikkeld en geven zij de gevraagde informatie correct door.

  3. Ik verwijs het geachte lid naar het antwoord op vraag a.

  4. De compatibiliteit van de systemen wordt verzekerd door de optimale samenwerking tussen de betrokken informaticadiensten. Het opleggen van één uniek systeem en het gebruik laten controleren door één instantie, staat haaks op de mogelijkheden van de moderne informatica en de autonomie van de diensten.

  1. De FOD P&O heeft een dynamische procedure uitgewerkt, die de kwaliteit van de gegevens moet waarborgen. Deze wordt systematisch toegepast.

    Enkele dagen voor elke nieuwe rapportering (1 januari en 30 juni) wordt een e-mail verstuurd aan alle Pdata-correspondenten in de diensten, om hen te herinneren aan de verplichting om de personeelsgegevens door te geven, met vermelding van de uiterste datum.

    In de Pdata applicatie is er een ”Help”-luik, waarin in detail de structuur, de coderingen en de manier om de gegevens door te geven, worden beschreven.

    Zodra de uiterste datum verstreken is, zendt de dienst Pdata van de FOD P&O:

    - een herinneringsmail aan de diensten die te laat zijn;

    - een specifieke e-mail aan de diensten die foutieve of onvolledige gegevens hebben opgeladen.

    Bij het uitblijven van een positieve reactie om de vastgestelde situatie te corrigeren, brengt de voorzitter van de FOD P&O zijn collega’s per brief op de hoogte.

    Als ondanks deze initiatieven, de inzameling van de gegevens ontoereikend blijft, bepaalt de escalatieprocedure dat de minister van Ambtenarenzaken tussenkomt bij haar collega’s.

    Daarnaast voert de dienst Pdata bijkomende analyses uit met betrekking tot de aanvulling per gegeven en de samenhang tussen verschillende gegevens. Op basis hiervan wordt contact opgenomen met de betrokken diensten.

    Vanaf begin 2009 wordt de eerste module van het e-HR-project, de “Basisadministratie”, gradueel in de federale overheidsdiensten geïmplementeerd. De personeelsgegevens van de betrokken diensten zullen dan op een uniforme manier worden beheerd in eenzelfde applicatie. Dit moet het genereren van relevante informatie voor het berekenen van personeelsstatistieken vergemakkelijken en optimaliseren.