BELGISCHE SENAAT | ||||
________ | ||||
Zitting 2018-2019 | ||||
________ | ||||
10 januari 2019 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 6-2054 | ||||
de Rik Daems (Open Vld) |
||||
aan de vice-eersteminister en minister van Financiën, belast met Bestrijding van de fiscale fraude, en Minister van Ontwikkelingssamenwerking |
||||
________ | ||||
Games-industrie - Tax shelter | ||||
________ | ||||
speelgoedindustrie elektronische industrie informatiemarkt speelautomaat computerprogramma communicatie-industrie steun aan ondernemingen fiscale stimulans vennootschapsbelasting audiovisueel programma belastingaftrek immateriële activa digitaal spel onlinegame |
||||
________ | ||||
|
||||
________ | ||||
Herindiening van : schriftelijke vraag 6-1452 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 6-2054 d.d. 10 januari 2019 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||
Videogames zijn een nieuwe levende kunst die aansluit bij het digitale tijdperk zoals films vorige eeuw aansloten bij het tijdperk van de ontwikkeling van de industriële machine. We leven in een narratieve maatschappij. Mensen willen verhalen. Bij games worden mensen verplicht actief mee te denken met het werk. In de arte povera en de minimal art was dat ook al zo. Het MOMA heeft trouwens een uitgebreide tentoonstelling met onder meer games als Pacman. In vergelijking met onze buurlanden ontwikkelt de games-industrie zich bij ons langzaam. Uit een doorlichting van het Vlaams Audiovisueel fonds blijkt dat de grootste gemiste kans het uitblijven is van de uitbreiding van de tax shelter en dit ondanks eerdere beloften van de toenmalige minister van Financiën. Op basis van een brede bevraging van de sector en een evaluatie van succesvolle internationale beleidsinitiatieven moet er een geïntegreerd gamebeleid komen dat financiële steun combineert met onderwijs, onderzoek en coaching. Dit zal echter enkel kans op slagen hebben als er tegelijkertijd ondersteuning komt van het federale niveau door de huidige tax shelter voor film en podiumkunsten uit te breiden naar videogames. Diverse landen hebben succesvol een games-industrie kunnen uitbouwen door een fiscaal ondersteuningsbeleid. Ik verwijs naar Canada en Frankrijk. In Frankrijk draait de games-industrie een omzet van 3 miljard euro. Ik verwijs naar grote Franse spelers zoals Ubisoft, Blizzard en Gameloft. Frankrijk ondersteunt dan ook deze sector met fiscale en andere steunmaatregelen. Transversaal karakter: deze vraag betreft een transversale gemeenschapsaangelegenheid (cultuur en media). De Gemeenschappen staan in voor opleiding, onderzoek en coaching. Wat betreft innovatie en ondernemingsbeleid spelen ook de gewesten een rol. De uitbreiding van de tax shelter-regeling naar de gamessector betreft een federale aangelegenheid. De uitbreiding is cruciaal om lokale startups te stimuleren en bestaande spelers te versterken alsook via « work for hire » onderdelen van games voor buitenlandse spelers naar hier halen. Ik had dan ook de volgende vragen : 1) Welke initiatieven heeft u ontwikkeld in overleg met de Gemeenschappen om de games-sector aan te sterken? Kunt u dit uitgebreid toelichten? 2) Hoe reageert u op de oproep van de games-sector en onderzoekers van het IMEC om de bestaande tax shelter-regeling uit te breiden naar de gamessector? Bent u bereid deze maatregel nader te bekijken en kan u dit toelichten naar timing en inhoud toe? Zo neen, waarom niet en welke andere fiscale incentives stelt u dan voor? |
||||
Antwoord ontvangen op 11 februari 2019 : | ||||
1) Er werden nog geen specifieke initiatieven uitgewerkt in overleg met de Gemeenschappen. 2) Een wetsvoorstel dat voorziet in de uitbreiding van het regime van de « tax shelter » naar de gaming sector werd op 6 februari 2019 goedgekeurd in eerste lezing en wordt momenteel behandeld binnen de commissie voor de Financiën en de Begroting van de Kamer van volksvertegenwoordigers. |