Met genoegen lazen we dat onze wet op de internering van personen door de nieuwe regering zal uitgevoerd worden. Dit heeft vanzelfsprekend ernstige gevolgen voor het beleid van de gemeenschappen. Voor een ernstige uitvoering van de nieuwe wet op de internering is immers samenwerking met de gemeenschappen onontbeerlijk. Geïnterneerden moeten behandeld worden als zieke mensen die zorg en begeleiding nodig hebben en daar recht op hebben, een recht dat ze vandaag niet kunnen afdwingen en waartoe ons land al herhaaldelijk werd veroordeeld. De nieuwe wet op de internering is echter maar een eerste stap in het menselijk maken van de procedure tot internering van personen. Naast deze menselijke behandeling is er nood aan veel meer uitstroom uit de gevangenissen, een plek waar geïnterneerden geenszins op hun plaats zijn. 1) Hoe zal de geachte minister ervoor zorgen dat er veel meer uitstroom van geïnterneerden kan gerealiseerd worden? 2) Zal hij daarvoor samenwerkingsakkoorden sluiten met de gemeenschappen in ons land? 3) Zal hij overleg plegen met de gemeenschappen om ervoor te zorgen dat ze meer middelen en mogelijkheden bieden om geïnterneerden te laten opnemen in psychiatrische instellingen en zorginstellingen? 4) Hoe zal de geachte minister de gemeenschappen mee responsabiliseren in de strijd tegen de onmenselijke en middeleeuwse behandeling van geïnterneerden? |
1) De uitstroom van geïnterneerden uit de gevangenissen dient
te worden gekaderd binnen de uitbouw van een zorgcircuit voor
geïnterneerden en gebeurt dus in samenwerking met andere
departementen.
FPC Gent: het FPC Gent zal plaats bieden aan 264
geïnterneerden die er een aangepaste behandeling zullen
krijgen. Het FPC is een schakel - van hogere veiligheid met zorg-
binnen een zorgcircuit, een schakel die tot op heden ontbrak. Bij de
realisatie van vervolgtrajecten, wordt er wordt de nadruk gelegd op
de interactie met de hulpverleningssector, opdat de mensen die in
het FPC verblijven zich verder maatschappelijk kunnen re-integreren.
Op die manier wordt ook de uitstroom uit het FPC bevorderd en komen
er nieuwe plaatsen vrij voor andere geïnterneerden, die in de
gevangenis verblijven. In november 2014 werden de eerste
geïnterneerden opgenomen en tegen einde 2015 zal er een
volledige bezetting zijn.
FPC Antwerpen: de bouwwerken zijn gestart en er wordt
vooropgesteld dat het gebouw in 2016 in gebruik zal genomen worden.
Het FPC Antwerpen zal plaats bieden aan 182 geïnterneerden.
Er is samenwerking tussen de coördinatoren extern
zorgcircuit internering, ressorterend onder de FOD Justitie, en de
netwerkcoördinatoren internering, ressorterend onder de FOD
Volksgezondheid, beiden aangesteld per Hof van Beroep: in het kader
van de uitbouw van een geïntegreerd zorgcircuit voor de
geïnterneerden, zowel voor wat de uitstroom uit de
gevangenissen als de doorstroom in het externe
hulpverleningslandschap betreft. Deze samenwerking beoogt de
brugfunctie tussen Geestelijke GezondheidsZorg (GGZ) en Justitie:
vanuit Justitie worden vooral de zorgnoden in kaart gebracht, vanuit
de GGZ wordt getracht om het zorgaanbod te optimaliseren en af te
stemmen op de zorgbehoeften.
Netwerkoverleg (forensisch) zorgcircuit: regionaal werden en
worden door de coördinatoren internering overlegstructuren
uitgebouwd met de betrokken partners binnen het werkingsgebied, i.c.
met de externe hulpverleningsactoren (psychiatrische ziekenhuizen,
ambulante hulpverleningsdiensten, sector mentale handicap) en de
justitiële sector (Commissies tot Bescherming van de
Maatschappij, Directoraat-generaal Penitentiaire Inrichtingen en DG
Justitiehuizen) in functie van de realisatie van een breed
zorgcircuit.
Inmiddels is er de samenwerking met de Mobiele equipes
–schakelteams- internering per Hof van Beroep, ressorterend
onder de Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid, i.c. 4 VTE
+ 10 u psychiater (per Hof van Beroep, eind 2013 opgericht): op
casus niveau worden zij ingezet om een vlottere uitstroom uit de
gevangenissen en doorstroom in het zorgcircuit, i.c. een gepaste
zorgomkadering, te helpen realiseren en wederopnames in de
gevangenissen in te perken.
Ter realisatie van een zorgcircuit voor geïnterneerden,
opdat geïnterneerden van een volwaardig GGZ-aanbod kunnen
genieten in alle gewesten en gemeenschappen, werden in het voorjaar
van 2014 verbeterprojecten goedgekeurd. Deze verbeterprojecten
kaderen in het federaal meerjarenplan internering, i.c. werd per Hof
van Beroep een bedrag van ongeveer 550 000 euro gemobiliseerd.
Tot einde januari 2014 konden verbeterprojecten ingediend worden bij
de netwerkcoördinatoren internering (FOD Volksgezondheid). Deze
projecten dienden aan te sluiten bij één of meer van
de sleutelfuncties van artikel 107 van de ziekenhuiswet, i.c. de
vermaatschappelijking van de geestelijke gezondheidszorg (preventie,
mobiele teams, sociale rehabilitatie, intensieve residentiële
behandeling en specifieke woonvormen). Inmiddels worden deze
verbeterprojecten uitgerold en vorm gegeven. Deze projecten zijn
zeer divers, o.m. FACT-teams, i.c. begeleiding en opvolging in de
thuissituatie, “in-reach” projecten in de gevangenissen
(pretherapeutisch), etc…
2) In het kader van de opvolging en evaluatie van de
zorgverstrekking in de FPC’s werd het akkoord verkregen dat de
Vlaamse Zorginspectie deze taak op zich zal nemen.
In kader van de opvolging en verdere uitwerking van het
Meerjarenplan internering zijn er in ieder geval reeds
overlegstructuren, zoals aangehaald. Het spreekt voor zich dat bij
het uitbouwen van een forensisch zorgcircuit een verdere afstemming
tussen federale en andere schakels noodzakelijk is:
3) Zie deelvragen 1 en 2.
4) Zie deelvragen 1 en 2.
|