BELGISCHE SENAAT | ||||
________ | ||||
Zitting 2017-2018 | ||||
________ | ||||
25 oktober 2017 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 6-1615 | ||||
de Rik Daems (Open Vld) |
||||
aan de staatssecretaris voor Bestrijding van de sociale fraude, Privacy en Noordzee, toegevoegd aan de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid |
||||
________ | ||||
Blockchaintechnologie - Overheid - Toepassing - Pilots - Samenwerking met de privé sector | ||||
________ | ||||
nieuwe technologie toepassing van informatica elektronisch betaalmiddel toegepaste informatica studie over de uitvoerbaarheid virtuele gemeenschap elektronische handel elektronische overheid sociale media blockchain |
||||
________ | ||||
|
||||
________ | ||||
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1599 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1600 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1601 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1602 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1603 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1604 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1605 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1606 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1607 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1608 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1609 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1610 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1611 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1612 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1613 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1614 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1616 |
||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 6-1615 d.d. 25 oktober 2017 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||
Blockchain kan beschouwd worden als een nieuwe vorm van gedistribueerde informatietechnologie. De blockchaintechnologie kent vele toepassingen. Een daarvan is Bitcoin, een virtuele munt waarmee via Internet wereldwijd betalingen kunnen worden verricht. Hoewel niet duidelijk is of alle veronderstelde toepassingsmogelijkheden van blockchaintechnologie realiteit zullen worden, heeft het een meerwaarde als de overheid zich verdiept in blockchaintechnologie en de mogelijke gevolgen daarvan voor wetgeving. In Nederland is men hiermee al volop aan de slag. Voor het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketten bijvoorbeeld, kan blockchain de traceerbaarheid van voedsel drastisch vereenvoudigen. Het kan de certificering van transacties en administraties betreffende documenten eveneens drastisch vereenvoudigen wat resulteert in minder administratieve lasten en een verlaging van de kostprijs. Om vast te stellen welke kansen blockchain biedt voor de Nederlandse overheid zijn er pilots georganiseerd. Via het uitwerken van user cases wordt duidelijk met welke technologische, maatschappelijke, juridische en bestuurlijke vraagstukken overheidsorganisaties te maken krijgen in de komende jaren. De verwachting is dat de revolutionaire technologie blockchain een enorme impact gaat hebben op onze economie, handel en de overheid. Deze technologie maakt het mogelijk om fraude, corruptie, fouten en de kosten van papieren processen terug te dringen. Blockchain heeft de potentie om de relatie tussen overheid en burgers te veranderen op het gebied van gegevensbeheer, transparantie en vertrouwen. Niet eens zozeer de techniek van de blockchain, maar vooral de andere manier van kijken naar vraagstukken, biedt veel innovatiekansen voor de overheid. De blockchain kan samen met andere technologische ontwikkelingen (zoals artificial intelligence) een aanjager zijn voor meer en betere (ICT-)innovatie binnen de overheid. De blockchain is een welkome aanvulling op bestaande processen en levert een totaal ander (sneller, efficiënter, betrouwbaarder) proces op. Deze vraag betreft een transversale gewestaangelegenheid. Blockchain kan de administratie drastisch vereenvoudigen voor de lokale overheden en alle administraties, in het bijzonder wat betreft de burgerlijke stand, onroerend goed en de registratierechten, intellectuele eigendom, trouw- en geboorteregelingen, enz. De wetgeving is dikwijls nog federaal maar sommige onderdelen (bijvoorbeeld huurrecht) vallen al onder de bevoegdheid van de Gewesten. Ik had dan ook volgende vragen : 1) Kan u oplijsten binnen uw beleidsdomein waar blockchaintechnologie kan helpen om de administratieve processen te versnellen en te vereenvoudigen ? Welke stappen heeft u reeds gezet wat betreft de eventuele toepassing van blockchain binnen uw beleidsdomein ? 2) Kan u meedelen of u bereid bent pilots op te starten binnen uw beleidsdomein (al dan niet in overleg met de andere overheden en deelentiteiten) naar het voorbeeld van Nederland ? Zo ja, aan welke blockchaintoepassingen denkt u en kan u dit uitvoerig toelichten ? Wat is het tijdschema en de inhoud ? Zo neen, waarom niet ? 3) Bent u bereid samen te zitten met de betrokken administraties en de privésector om concrete blockchaintoepassingen uit te werken onder de vorm van pilots ? Zo ja, kan u dit illustreren en nader toelichten ? Zo neen, waarom niet ? |
||||
Antwoord ontvangen op 17 november 2017 : | ||||
Voor het antwoord op deze vraag verwijs ik naar het antwoord dat zal gegeven worden door mijn collega, de vice-eersteminister en minister van Ontwikkelingssamenwerking, Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post aan wie u dezelfde vraag hebt gesteld. |