BELGISCHE SENAAT | ||||
________ | ||||
Zitting 2012-2013 | ||||
________ | ||||
8 januari 2013 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-7662 | ||||
de Bert Anciaux (sp.a) |
||||
aan de minister van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden |
||||
________ | ||||
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Spontaan losgeraakte treinwagons - Onderzoek - Maatregelen | ||||
________ | ||||
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen veiligheid van het vervoer voertuig op rails |
||||
________ | ||||
|
||||
________ | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-7662 d.d. 8 januari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||
Op woensdag 19 december 2012 verloor een propvolle pendeltrein, tegen een snelheid van 160 km per uur, drie wagons. Dit gebeurde ter hoogte van St. Lievens-Houtem. Er geraakte gelukkig niemand gekwetst en de reizigers vonden de communicatie van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) goed. Dit laatste is opmerkelijk, rekening houdend met de vele en aanhoudende klachten hierover in het recente verleden. De cruciale vraag blijft echter: hoe kon dit gebeuren? Onderzoek zal het moeten uitwijzen. Hierover de volgende vragen: 1) Is de oorzaak van de spontane loskoppeling van wagons in volle rit al gevonden? Zo ja, welke? Zo niet, hoe komt het dat zo een ingrijpende en aartsgevaarlijk euvel niet kan worden verklaard? 2) Werkten de veiligheidssystemen, na dit probleem, onberispelijk? 3) Wat zal er gebeuren om zulke calamiteiten te vermijden? Kan de minister garanderen dat zoiets niet meer zal gebeuren? Zo niet, blijft er dan altijd een kans dat treinen spontaan ontbinden? |
||||
Antwoord ontvangen op 22 april 2013 : | ||||
In antwoord op de vraag van het geachte lid, geeft de de volgende elementen:Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen-groep (NMBS):
|