BELGISCHE SENAAT | ||||
________ | ||||
Zitting 2011-2012 | ||||
________ | ||||
12 juli 2012 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-6739 | ||||
de Bert Anciaux (sp.a) |
||||
aan de minister van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden |
||||
________ | ||||
Diaboloverbinding - Tarieven - Gebruikerstoelage - Alternatieven - Bijsturingen | ||||
________ | ||||
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen reizigersvervoer luchthaven plaatsbewijs publiek-private samenwerking reizigerstarief spoorwegtarief |
||||
________ | ||||
|
||||
________ | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-6739 d.d. 12 juli 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||
Op mijn schriftelijke vraag 5-6452 antwoordde de minister: "Ik heb de eer het geachte lid te verwijzen naar het antwoord medegedeeld op de mondelinge vragen 12304 en 12316 in de commissie infrastructuur van de Kamer 12 juni 2012." Aangezien mijn vraag en de vragen in de commissie infrastructuur een gelijkaardige titel en inleiding hebben, wil ik best begrijpen dat de minister er (verkeerdelijk) van uitging dat de vraagstelling ook helemaal dezelfde zou zijn. Ik wil er echter op wijzen dat ik ook vragen heb gesteld die in de voornoemde commissie helemaal niet werden beantwoord. 1) Werden met betrekking tot de tarieven en de gebruikerstoelage alternatieven overwogen? Zo ja, welke ? Op basis van welke argumenten werd er uiteindelijk voor de huidige regeling gekozen ? Welk voordeel had dit ten opzichte van de andere alternatieven? Beschouwt de minister dit nog steeds als de best mogelijk keuze? 2) Hoe lang zal deze regeling met betrekking tot de toeslag gelden en welke afspraken werden er hierover gemaakt (met de privépartners)? Bestaan er afspraken rond mogelijke verhogingen of verlagingen van dit tarief ? Zo ja, welke? Worden er regelmatig projecties gemaakt op basis van de reizigersaantallen en kan dit in de toekomst leiden tot bijsturingen? |
||||
Antwoord ontvangen op 28 augustus 2012 : | ||||
Er is wel gekozen om de bijdrage van de reizigers binnen de perken te houden. Naast de bijdrage van de gebruikers is er ook een jaarlijkse bijdrage van Infrabel ten belope van 9 miljoen euro (geïndexeerd) en een bijdrage van de spooroperator. |