BELGISCHE SENAAT | ||||
________ | ||||
Zitting 2011-2012 | ||||
________ | ||||
24 mei 2012 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-6311 | ||||
de Bert Anciaux (sp.a) |
||||
aan de minister van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden |
||||
________ | ||||
Treinongeval in Godinne - Infrabel - Schadevergoeding aan geëvacueerde buurtbewoners - Stand van zaken - Kader | ||||
________ | ||||
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen evacuatie van de bevolking ongeval bij het vervoer vergoeding |
||||
________ | ||||
|
||||
________ | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-6311 d.d. 24 mei 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||
Naar aanleiding van het treinongeval, een botsing van twee goederentreinen, in Godinne, ontving Infrabel 350 aanvragen tot schadevergoeding van geëvacueerde buurtbewoners. Daarvan werden er al 220 dossiers goedgekeurd (op 22/5/2012). Iedere persoon ontvangt 500 euro. Hierover de volgende vragen: 1) Hoeveel dossiers werden er uiteindelijk ontvankelijk verklaard en ontvingen de schadevergoeding van 500 euro? 2) Op welke criteria werden de ingediende dossiers gescreend en welke score of welke indicatoren werkten doorslaggevend voor een beslissing al dan niet voor toekenning? 3) Op welke basis werd het forfaitaire bedrag van 500 euro bepaald? 4) Wat met de schadeclaims die hoger of lager waren dan de forfaitaire 500 euro? 5) Beschikt Infrabel hieromtrent over een algemeen geldend kader toepasbaar in dergelijke omstandigheden? Zo ja, welk? Zo niet, waarom niet? |
||||
Antwoord ontvangen op 12 juli 2012 : | ||||
Infrabel deelt me de volgende elementen mee:
|