BELGISCHE SENAAT | ||||
________ | ||||
Zitting 2011-2012 | ||||
________ | ||||
23 februari 2012 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-5688 | ||||
de Bert Anciaux (sp.a) |
||||
aan de minister van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden |
||||
________ | ||||
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Defecte trein - Stilstand van drie uur - Informatie van de reizigers | ||||
________ | ||||
consumentenvoorlichting Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen reizigersvervoer vervoersduur |
||||
________ | ||||
|
||||
________ | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-5688 d.d. 23 februari 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||
De minister is bevoegd voor het weinig vreugdescheppende overheidsbedrijf de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS). Naast de voortdurende martelgang van afgelastingen, vertragingen en stakingen, ontsnapt de NMBS ook niet aan falend materiaal. Het kan ook niet anders dan dat een complex bedrijf, met honderdduizenden machines, motoren, toestellen, voertuigen,..., geregeld met defecten moet afrekenen. Natuurlijk speelt een adequaat beleid hier positief op in met een kwaliteitsvol onderhoud en de regelmatige vernieuwing of uitbreiding van het machinepark, in de brede betekenis van het woord. Gekoppeld aan de onvermijdelijke defecten en tegenslagen, is het vermogen om hierbij oordeelkundig, efficiënt en effectief op te treden. Hierover stelde ik al heel wat vragen, met een bijzondere aandacht voor de accuratesse waarmee de NMBS al dan niet optreedt bij de informatie en vooral ook de evacuatie van geïmmobiliseerde reizigers. De voorbije jaren vertellen hierover geen stichtende verhalen. Al verschillende keren leidden defecte treinen tot niet of amper geïnformeerde en vooral zeer lang geïmmobiliseerde reizigers. Zo ook maandag 13 februari 2012. Een trein tussen Dendermonde en Brussel viel stil. Honderden passagiers zaten vast. Na geruime tijd wachten kon een depannagetrein, met amper twee wagons, een deel van deze onfortuinlijke reizigers ontzetten. De anderen, nog zo'n honderd mensen, moesten drie uren wachten in hun defecte trein. Al eerder peilde ik bij de minister naar de slagkracht waarmee de NMBS op zulke momenten optreedt. Daarvan was ook hier weinig te merken… eerder andersom, weerom een verhaal van vooral geklungel. 1) Beaamt de minister dat het ontoelaatbaar is dat de NMBS gestrande reizigers tot drie uur moet laten wachten vooraleer ze veilig te kunnen evacueren? 2) Hoe verklaart hij dat de hulptrein die in eerste instantie opdook slechts over twee wagons beschikte… en dus nog ruim honderd mensen in de stilstaande trein moest achterlaten? 3) Wie kan voor deze krakkemikkige aanpak aansprakelijk worden gesteld en zal de minister de schuldigen confronteren met hun aanhoudende deficiëntie en ontoelaatbaar onvermogen om de reizigers, ook op momenten van tegenslag, adequaat en vooral snel te helpen? 4) Wanneer zal de NMBS over een draaiboek beschikken dat op dergelijke momenten een efficiënt en effectief optreden kan waarborgen? Vanaf welk moment mag onze gemeenschap, eigenaar en financier van de NMBS, over de zekerheid beschikken dat reizigers vlot, veilig en goed geïnformeerd worden ontzet bij stilstaande treinen? |
||||
Antwoord ontvangen op 19 september 2012 : | ||||
Ik heb de eer het geachte lid te verwijzen naar het antwoord medegedeeld op de mondelinge vragen 9573 en 9598 in de commissie Infrastructuur van de Kamer van 7 maart 2012 (CRABV 53 COM 416 bladzijden 5 en 6). |