BELGISCHE SENAAT | ||||
________ | ||||
Zitting 2010-2011 | ||||
________ | ||||
26 november 2010 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-442 | ||||
de Bart Laeremans (Vlaams Belang) |
||||
aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen |
||||
________ | ||||
Overheidsdiensten - Uitgaven voor advertenties - Bedragen | ||||
________ | ||||
publieke dienst overheidsuitgave reclame communicatiebeleid pers |
||||
________ | ||||
|
||||
________ | ||||
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-429 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-430 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-431 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-432 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-433 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-434 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-435 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-436 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-437 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-438 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-439 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-440 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-441 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-443 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-444 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-445 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-446 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-447 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-448 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-449 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-450 |
||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-442 d.d. 26 november 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||
Onlangs raakte bekend dat de diverse overheden in dit land via de plaatsing van advertenties een beleid voeren dat gericht is op de ondersteuning van de gedrukte media. Om zicht te krijgen op de advertentieuitgaven van uw diensten, had ik graag een overzicht gekregen per departement waarvoor u verantwoordelijk bent van de bedragen die werden besteed aan advertentieuitgaven, voor respectievelijk 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010, in: 1) Nederlandstalige dagbladen; 2) Nederlandstalige gedrukte media, anders dan dagbladen; 3) Franstalige dagbladen; 4) Franstalige gedrukte media, anders dan dagbladen. Kan daarbij telkens worden uitgesplitst welke bedragen betaald werden aan boodschappen van algemeen nut enerzijds en personeelsadvertenties anderzijds. |
||||
Antwoord ontvangen op 1 juni 2011 : | ||||
Voor de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie, Kleine en Middelgrote Ondernemingen (KMO), Middenstand en Energie. De FOD Economie plaatst slechts uitzonderlijk advertenties in de pers gezien de hoge kost. Impact in de pers wordt door het departement gerealiseerd via persberichten, de organisatie van persconferenties en seminaries en contacten met journalisten. Wanneer toch een advertentie geplaatst wordt maakt deze meestal deel uit van een globaal communicatieplan van een grote campagne. Het doel is dus niet om de geschreven pers te steunen, zoals in zijn vraag aangegeven wordt, maar wel om de campagne te verbreden door een bijkomend informatiekanaal te gebruiken. Ten titel van voorbeeld, hieronder enkele gegevens van de prijs van advertentieruimte in het kader van een campagne en van een alleenstaande advertentie. Campagne “Werelddag Statistiek”. De FOD Economie, en meer bepaald de Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie, heeft zich in 2010 ingeschreven in de wereldwijde campagne “World Statistics Day”. Om die in België bekend te maken, werd een advertentie geplaatst in de gratis krant Metro. Kostprijs van deze ruimte was 16 335 euro. Zeer occasioneel plaatst de FOD Economie een advertentie die niet kadert in een campagne. In 2010 is dat slechts eenmaal gebeurd. Er werd een advertentie geplaatst in “New Business” over het Europese netwerk van één-loketten tegen een kostprijs van 5 832,20 euro. Voor FOD Informatie- en Communicatietechnologie.
|