BELGISCHE SENAAT
________
Zitting 2010-2011
________
20 juni 2011
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-2584

de Fatiha Saïdi (PS)

aan de minister van Binnenlandse Zaken
________
Federale administraties - Personen met een handicap - Rekrutering
________
ministerie
werknemer met een beperking
integratie van gehandicapten
gereserveerde arbeidsplaats
________
20/6/2011Verzending vraag
29/8/2011Antwoord
________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2570
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2571
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2572
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2573
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2574
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2575
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2576
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2577
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2578
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2579
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2580
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2581
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2582
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2583
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2585
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2586
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2587
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2588
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2589
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2590
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-2584 d.d. 20 juni 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

De Begeleidingscommissie voor de aanwerving van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt (BCAPH), ingesteld bij koninklijk besluit van 5 maart 2007, ziet sedert 2009 toe op de toepassing van de 3%-doelstelling voor de aanwerving van personen met een handicap. De Commissie moet ook de inspanningen van de federale organisaties om de 3%-doelstelling voor de tewerkstelling van personen met een handicap te bereiken, evalueren.

Zoals u weet, was het aandeel van de personen met een handicap die voor de federale overheid werken in 2009 slechts 0,9%, wat dus veel lager is dan het quotum van 3% personen met een handicap dat door het koninklijk besluit van 5 maart 2007 werd ingevoerd.

Het is dus van belang dat elke federale administratie de aanwerving van personen met een handicap aanmoedigt en alle middelen inzet om dit engagement gestand te doen en dichter bij die 3%-doelstelling te komen.

Kunt u mij voor de administraties die onder uw bevoegdheid vallen, zeggen

1) hoeveel personen met een handicap er werken (met opgave van statuut en geslacht);

2) welke concrete initiatieven worden genomen om de rekrutering van personen met een handicap te bevorderen?

Antwoord ontvangen op 29 augustus 2011 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vraag.

De volgende gegevens hebben betrekking op alle personeelsleden van de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken, zowel de personeelsleden die onder de bevoegdheid vallen van de minister van Binnenlandse Zaken (A. Turtelboom) als de personeelsleden die onder de bevoegdheid vallen van de Staatssecretaris voor Migratie- en Asielbeleid (M. Wathelet).

1. Aantal personen met een handicap, opgesplitst per statuut en per geslacht.

Sinds 2007 beschikt de FOD Binnenlandse Zaken over cijfergegevens om het aantal personen met een handicap te meten.

Op 1 juni 2011 telt de FOD Binnenlandse Zaken zesenzestig personen met een handicap.

  • Opsplitsing per statuut:

  • Statutair: 53

  • Contractueel: 13

  • Opsplitsing per geslacht:

  • Vrouwelijk: 28

  • Mannelijk: 38

Deze cijfers zijn gebaseerd op vrijwillige verklaringen van de personeelsleden.

2. Initiatieven teneinde de aanwerving van personen met een handicap te bevorderen.

De FOD Binnenlandse Zaken heeft een open beleid ten opzichte van de personen met een handicap. Dit wil zeggen:

  • Voor de selectie en de werving werkt de FOD Binnenlandse Zaken met Selor en het specifieke reservesysteem voor personen met een handicap;

  • Indien een persoon met een handicap aan een sollicitatiegesprek deelneemt, kan hij/zij hulp vragen van een derde persoon ten laste van de FOD (bijvoorbeeld tolk in gebarentaal);

  • De FOD Binnenlandse Zaken behandelt geval per geval de specifieke verzoeken van het personeel met een handicap (aanvraag voor een chauffeur om naar een opleiding te gaan, verzending van een document in een speciaal formaat, enz.);

  • Er zal binnenkort een brochure verstuurd worden naar de organisaties in de wereld van de gehandicapten om te benadrukken dat de FOD Binnenlandse Zaken een potentiële werkgever voor die personen is;