BELGISCHE SENAAT | ||||||
________ | ||||||
Zitting 2009-2010 | ||||||
________ | ||||||
7 december 2009 | ||||||
________ | ||||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-5817 | ||||||
de Helga Stevens (Onafhankelijke) |
||||||
aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven |
||||||
________ | ||||||
De Post - Postautomaten - Werking van de e-shop | ||||||
________ | ||||||
postdienst automaat elektronische handel |
||||||
________ | ||||||
|
||||||
________ | ||||||
Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4830 | ||||||
________ | ||||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-5817 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||||
Op mijn schriftelijke vraag nr. 4-2448 antwoordde de geachte minister dat De Post op dat moment (begin 2009) de mogelijkheid onderzocht om een systeem met postautomaten te ontwikkelen. Voorwaarden voor de haalbaarheid hiervan waren dat zo'n distributiekanaal financieel haalbaar zou zijn en in overeenstemming met de huidige reorganisatie en de modernisering van het verlieslatende netwerk. Hij vermeldde in zijn antwoord ook het bestaan van de e-shop van De Post, die volgens hem eveneens een oplossing biedt voor mensen die relatief ver weg wonen van postkantoren of postpunten of mensen die een mobiliteitsprobleem hebben. Dat is inderdaad tot op zekere hoogte het geval, maar een nadeel van de e-shop is dat een toeslag van 2 euro dient betaald te worden voor bestellingen van minder dan 25 euro. Aan de verwachtingen van weinig gegoede mensen lijkt de e-shop dus niet echt te voldoen. Ook mensen in de al genoemde categorieën die weinig bedreven zijn met het internet, hebben weinig baat bij de e-shop. Vandaar mijn volgende vragen: 1. Werd de haalbaarheidsstudie van De Post met betrekking tot de postautomaten al voltooid? Zo ja, wat zijn de resultaten? Zo nee, tegen wanneer zal dit het geval zijn? 2. Kan de geachte minister een jaarlijks overzicht geven van het aantal aankopen via de e-shop sinds de opstart ervan? Deze data kreeg ik graag uitgesplitst per productcategorie (postzegels, pakketlabels, papierwaren, ...) en per doelgroep (particulieren enerzijds en zelfstandigen, vrije beroepen en bedrijven anderzijds). |
||||||
Antwoord ontvangen op 2 februari 2010 : | ||||||
In 2009 wordt een stijging vastgesteld met 30 %.
Ruim 85 % van de orders hebben betrekking op postzegels, terwijl 11 % gaat over PostPac en Kilopost.
Het aandeel van zelfstandigen, vrije beroepen en bedrijven in de orders bedraagt momenteel 65 % tegenover 35 % voor particulieren. |