BELGISCHE SENAAT
________
Zitting 2009-2010
________
1 december 2009
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-5099

de Ann Somers (Open Vld)

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven
________
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Lijn Hasselt-Brussel - Nieuwe samenstelling van een trein - Problemen betreffende de zitplaatsen en de stiptheid
________
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
vervoersduur
pendel
________
1/12/2009Verzending vraag
6/5/2010Einde zittingsperiode
________
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-5099 d.d. 1 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) heeft aangekondigd dat het aantal dubbeldektreinen dat zal worden ingezet op diverse lijnen in de toekomst gestaag zal stijgen. Tot hun zeer grote verwondering moesten de reizigers op de lijn Hasselt–Brussel vorige week echter vaststellen dat uitgerekend hun dubbeldektrein werd vervangen door een gewoon exemplaar. Het gaat over de rechtstreekse trein van Hasselt naar Brussel met stops in Diest en Aarschot (om 7.26u). Volkomen onverwacht werden de reizigers onaangenaam verrast met een trein die in een nieuwe samenstelling reed. Daarover werd niet de minste communicatie verricht. Wat echter veel erger is: de dubbeldektrein was al zodanig druk bezet dat er vaak al mensen moesten rechtstaan. De trein in zijn nieuwe samenstelling komt zo goed als volzet aan in Aarschot, waar nog eens heel wat reizigers de trein op moeten en bijgevolg volgens het aloude principe “als haringen in een ton“ de reis naar Brussel mogen aanvatten. Als klap op de vuurpijl blijkt deze trein, die vroeger een van de stiptste sneltreinen was, tegenwoordig om de haverklap een vertraging van tien minuten op te lopen.

1.Waarom heeft de NMBS opeens besloten om bovengenoemde trein in een nieuwe samenstelling te laten rijden?

2.Waarom werden de reizigers hiervan op generlei wijze vooraf van op de hoogte gesteld?

3.Is de NMBS zich ervan bewust dat de trein in zijn nieuwe samenstelling een volstrekt ontoereikende zitplaatscapaciteit biedt aan de vele reizigers?

4.Zal de NMBS op korte termijn deze volstrekt onwenselijke aanpassing terugschroeven en ervoor zorgen dat de reizigers in comfortabele omstandigheden naar Brussel kunnen sporen?

5.Waarom loopt deze trein de jongste weken quasi dagelijks vertraging op terwijl hij voordien een relatief stipt parcours kon afleggen?

6.Hoe vaak is deze trein de afgelopen twee maanden stipt op tijd (dat wil zeggen zoals aangegeven op de officiële dienstroosters, namelijk om 8.00u) in Brussel-Centraal gearriveerd?

7.Zijn er plannen om sneltreinen van Hasselt naar Brussel en omgekeerd af te schaffen naar aanleiding van de invoering van de nieuwe dienstregeling in december 2009?