BELGISCHE SENAAT | ||||
________ | ||||
Zitting 2008-2009 | ||||
________ | ||||
18 september 2009 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-4433 | ||||
de Alain Destexhe (MR) |
||||
aan de minister van Landsverdediging |
||||
________ | ||||
Defensie - Vliegtuigen voor tactisch transport - Toestand - C130's - Verlenging van de levensduur - Vervanging - A400M's - Leveringstermijn | ||||
________ | ||||
defensieuitgaven luchtmacht militaire luchtvloot |
||||
________ | ||||
|
||||
________ | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-4433 d.d. 18 september 2009 : (Vraag gesteld in het Frans) | ||||
De vliegtuigen voor tactisch transport van ons leger en van de legers van de ons omringende landen zijn dringend aan vervanging toe. Er wordt al jaren gewezen op de nieuwe behoeften en de A400M biedt op dat vlak een alternatief. Het is een Europees transportvliegtuig dat is gebouwd door de European Aeronautic Defence and Space Company (EADS). Dat toestel zou aan zeven Europese landen moeten worden geleverd (België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Spanje, Turkije). De bouw van die vliegtuigen neemt veel tijd in beslag. Op 9 januari 2009 kondigde EADS een vertraging aan van minstens drie jaar voor de eerste levering, die dus eind 2012 zou plaatsvinden (in plaats van eind 2009). Het was bovendien niet uitgesloten dat het project uiteindelijk niet zou worden gerealiseerd. Wat zouden in dat geval de gevolgen zijn voor de Belgische bedrijven die meewerken aan de constructie? Wat is de toestand van de vliegtuigen voor tactisch transport van ons leger? Tot wanneer kunnen onze C130's redelijkerwijze worden gebruikt en wat is de kostprijs voor de verlenging van hun levensduur? Wat zullen we doen als het EADS-project niet of niet op tijd wordt uitgevoerd? Waar zullen de A400M's worden gestationeerd wanneer ze aan België worden geleverd: in Melsbroek of in Bevekom? |
||||
Antwoord ontvangen op 26 oktober 2009 : | ||||
|