BELGISCHE SENAAT | ||||
________ | ||||
Zitting 2008-2009 | ||||
________ | ||||
4 augustus 2009 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-3837 | ||||
de Dirk Claes (CD&V) |
||||
aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen |
||||
________ | ||||
Belgische openbare vervoersmaatschappijen - Overeenkomst - Veiligheid op het openbaar vervoer | ||||
________ | ||||
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen openbaar vervoer reizigersvervoer openbare veiligheid misdadigheid strijd tegen de misdadigheid |
||||
________ | ||||
|
||||
________ | ||||
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-1036 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-3837 d.d. 4 augustus 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||
Vorige week heeft de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) een charter ondertekend voor meer veiligheid op het openbaar vervoer. Dit gebeurde in samenwerking met De Lijn, de Maatschappij voor het intercommunaal vervoer te Brussel (MIVB) en de Transports en commun en Wallonie (TEC). Als betrokken minister weet de geachte minister hoe belangrijk de veiligheid is voor de reizigers, de personeelsleden en de passanten in de stations. Meestal zijn de fenomenen gelijkaardig voor de diverse vervoersmaatschappijen en zullen ook daders van incidenten zich niet beperken tot één specifiek vervoersmiddel. Door de handen in elkaar te slaan, kan iedereen leren uit elkaars ervaringen en bestaat misschien de mogelijkheid om gebruik te maken van elkaars veiligheidsvoorzieningen. 1. Binnen welk kader is dit samenwerkingsverband tot stand gekomen en welke actoren zijn hierbij betrokken geweest? Wat was de rol van de NMBS en van de geachte minister? 2. Wat is de doelstelling van dit gezamenlijk veiligheidsproject? 3. Op welke manier zal dit protocol in de praktijk worden omgezet? Welke mogelijkheden / meerwaarde biedt dit protocol ten opzichte van het verleden? 4. Geeft deze overeenkomst de mogelijkheid om de infrastructuur en de veiligheidsvoorzieningen van andere vervoersmaatschappijen te gebruiken (eventueel ook veiligheidspersoneel dat netoverschrijdend werkt)? 5. Hoe zal deze samenwerking worden geëvalueerd en ziet hij nog mogelijkheden voor verbetering of nauwere samenwerking naar de toekomst? |
||||
Antwoord ontvangen op 4 september 2009 : | ||||
|