BELGISCHE SENAAT | ||||
________ | ||||
Zitting 2007-2008 | ||||
________ | ||||
3 oktober 2008 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-1754 | ||||
de Jurgen Ceder (Vlaams Belang) |
||||
aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven |
||||
________ | ||||
Federale overheidsdiensten - Verzameling en registratie van statistische gegevens - Personeel - Compatibiliteit van de informaticatoepassingen | ||||
________ | ||||
ministerie personeel invoer van gegevens verzamelen van gegevens gegevensbank Rekenhof (België) doorgeven van informatie datatransmissie officiële statistiek personeelsbeheer overheidsapparaat overheidsadministratie |
||||
________ | ||||
|
||||
________ | ||||
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1753 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1755 |
||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-1754 d.d. 3 oktober 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||
Ondanks de wettelijke bepalingen uit 1996 is de verzameling en registratie van de statistische gegevens over het personeel van de federale administraties volgens het Rekenhof ontoereikend. De federale overheidsdiensten moeten een gegevensbank bijhouden met de administratieve en geldelijke toestand van de personen die door hun begroting bezoldigd worden. Ze moeten die om de zes maanden aan de minister van Ambtenarenzaken toezenden. De FOD Personeel en Organisatie (P&O) integreert de gegevens in principe in de gegevensbank Pdata. Het Rekenhof heeft echter vastgesteld dat de gegevensbank van de FOD Personeel en Organisatie onvolledig is. Zo bevat ze geen gegevens voor de militairen, de federale politie en de rechterlijke orde, hoewel die organisaties samen ongeveer 46 000 personeelsleden in dienst hebben. Voor de andere diensten worden bepaalde gegevens die de FOD Personeel en Organisatie onsamenhangend of verkeerd vindt, niet meer opgenomen. Tot slot worden er in 2006 geen gegevens vermeld voor de FOD Sociale Zekerheid of voor de POD Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding en Sociale Economie, hoewel er wel rubrieken voor opgenomen zijn. Over het algemeen vinden de diensten volgens de minister van Ambtenarenzaken de mededeling van de statistische gegevens aan de FOD P&O niet prioritair. Het Rekenhof wijst er ook op dat de informaticasystemen die de verschillende personeelsdiensten gebruiken om de gegevens over te zenden, dikwijls niet onderling compatibel zijn. a. Welke POD's, FOD's of departementen verschaffen gegevens die volgens de FOD Personeel en organisatie "onsamenhangend of verkeerd" zijn ? b. Waarom werden in 2006 geen gegevens vermeld van de FOD Sociale Zekerheid en de POD Maatschappelijke Integratie ? c. Welke diensten schieten tekort in het doorzenden van statistische gegevens aan de FOD P&O ? d. Welke instantie zou moeten toezien op het gebruik van dezelfde of minstens toch compatibele informaticasystemen in de verschillende personeelsdiensten ? c. Welke maatregelen werden reeds genomen om deze lacunes weg te werken ? |
||||
Antwoord ontvangen op 16 december 2008 : | ||||
Hieronder vindt het geachte lid de gevraagde gegevens.
Enkele dagen voor elke nieuwe rapportering (1 januari en 30 juni) wordt een e-mail verstuurd aan alle Pdata-correspondenten in de diensten, om hen te herinneren aan de verplichting om de personeelsgegevens door te geven, met vermelding van de uiterste datum. In de Pdata applicatie is er een ”Help”-luik, waarin in detail de structuur, de coderingen en de manier om de gegevens door te geven, worden beschreven. Zodra de uiterste datum verstreken is, zendt de dienst Pdata van de FOD P&O: - een herinneringsmail aan de diensten die te laat zijn; - een specifieke e-mail aan de diensten die foutieve of onvolledige gegevens hebben opgeladen. Bij het uitblijven van een positieve reactie om de vastgestelde situatie te corrigeren, brengt de voorzitter van de FOD P&O zijn collega’s per brief op de hoogte. Als ondanks deze initiatieven, de inzameling van de gegevens ontoereikend blijft, bepaalt de escalatieprocedure dat de minister van Ambtenarenzaken tussenkomt bij haar collega’s. Daarnaast voert de dienst Pdata bijkomende analyses uit met betrekking tot de aanvulling per gegeven en de samenhang tussen verschillende gegevens. Op basis hiervan wordt contact opgenomen met de betrokken diensten. Vanaf begin 2009 wordt de eerste module van het e-HR-project, de “Basisadministratie”, gradueel in de federale overheidsdiensten geïmplementeerd. De personeelsgegevens van de betrokken diensten zullen dan op een uniforme manier worden beheerd in eenzelfde applicatie. Dit moet het genereren van relevante informatie voor het berekenen van personeelsstatistieken vergemakkelijken en optimaliseren. |