Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-999

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 25 februari 2021

aan de staatssecretaris voor Begroting en Consumentenbescherming, toegevoegd aan de minister van Justitie en Noordzee

E-commercesites - Aankopen - Economische Inspectie - Controles - Eigen initiatief - Cijfers

elektronische handel
bescherming van de consument
officiële statistiek
economisch delict

Chronologie

25/2/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 1/4/2021)
1/6/2021Rappel
14/6/2021Antwoord

Vraag nr. 7-999 d.d. 25 februari 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: het beschermen van de consument en een gelijk speelveld creëren tussen binnenlandse en buitenlandse e-commercespelers is een gedeelde verantwoordelijkheid.

Deze vraag in navolging van schriftelijke vraag nr. 7-884 van 24 november 2020 betreffende meldingen bij de Economische Inspectie in verband met aankopen op e-commercesites.

In het antwoord stelde de geachte staatssecretaris: «De Economische Inspectie voert controles uit op basis van de via het Meldpunt ontvangen meldingen, maar ze organiseert ook regelmatig controles op eigen initiatief.»

Daarom volgende vragen:

1) Hoeveel controles tegenover buitenlandse webshops voerde de Economische Inspectie uit op eigen initiatief sinds 22 februari 2016? Graag kreeg ik:

– cijfers per jaar;

– opdeling van de type overtreding als basis voor de controle;

– conclusies en gevolg van de gevoerde onderzoeken.

2) Hoeveel controles tegenover binnenlandse webshops voerde de Economische Inspectie uit op eigen initiatief sinds 22 februari 2016? Graag kreeg ik:

– cijfers per jaar;

– opdeling van de type overtreding als basis voor de controle;

– conclusies en gevolg van de gevoerde onderzoeken.

3) Is er een actieve controle door de Economische Inspectie op buitenlandse webshops op naleving van de Belgische wetgeving rond solden, verkoop met verlies, enz.? Waarom wel? Waarom niet?

4) Is er bij controle een gelijke aandacht voor de handhaving van de Belgische wetgeving ter bescherming van de consument of die ter bescherming van een onderneming? Waarom wel? Waarom niet?

Antwoord ontvangen op 14 juni 2021 :

1) Hieronder vindt u een tabel met het aantal controles met betrekking tot aankopen op buitenlandse e-commercesites dat de Economische Inspectie heeft uitgevoerd per jaar sinds de oprichting van het Meldpunt (22 februari 2016) en tot en met 7 juni 2021:

Jaar

Aantal controles

2016

29

2017

126

2018

127

2019

184

2020

161

2021

16

Totaal

643

Hieronder vindt u een tabel met de top 5 van het type overtreding dat geconstateerd werd tijdens de controles met betrekking tot aankopen op buitenlandse e-commercesites die de Economische Inspectie heeft uitgevoerd:

Top 5 van overtredingen – Controles website buitenland

Inbreuk op de uitsluitende rechten van de houder van een merk

Algemene schending van het auteursrecht en de naburige rechten

Sluikwerk verrichten

Geen informatie verstrekt om een snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie mogelijk te maken, met inbegrip van het elektronisch postadres

Geen informatie verstrekt over het geografische adres waar de dienstverlener is gevestigd

Hieronder vindt u een tabel met het aantal processen-verbaal van waarschuwing (PVw) en het aantal processen-verbaal (PV) die werden opgesteld naar aanleiding van deze controles:

Jaar

Aantal PVw

Aantal PV

2016

0

0

2017

29

12

2018

34

12

2019

115

15

2020

106

3

2021

18

13

 Totaal

302

55

2) Hieronder vindt u een tabel met het aantal controles met betrekking tot aankopen op Belgische e-commercesites dat de Economische Inspectie heeft uitgevoerd per jaar sinds de oprichting van het Meldpunt (22 februari 2016) en tot en met 7 juni 2021:

Jaar

Aantal controles

2016

3.190

2017

4.196

2018

4.359

2019

4.148

2020

2.813

2021

2.769

Totaal

21.475

Hieronder vindt u een tabel met de top 5 van het type overtreding dat geconstateerd werd tijdens de controles met betrekking tot aankopen op Belgische e-commercesites die de Economische Inspectie heeft uitgevoerd voor de periode van 24 oktober 2020 tot en met 7 juni 2021:

Top 5 van overtredingen  – Controles Belgische website

Geen informatie verstrekt over het ondernemingsnummer

Geen informatie verstrekt om een snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie mogelijk te maken, met inbegrip van het elektronisch postadres

Geen informatie verstrekt over het geografische adres waar de dienstverlener is gevestigd

Ingeschreven zijn en activiteiten uitoefenen die niet zijn ingeschreven

Activiteiten uitoefenen zonder daarvoor de inschrijving gevraagd te hebben

Hieronder vindt u een tabel met het aantal processen-verbaal van waarschuwing (PVw) en het aantal processen-verbaal (PV) die werden opgesteld naar aanleiding van deze controles

Jaar

 Aantal PVw

Aantal PV

2016

858

20

2017

1.578

477

2018

1.467

145

2019

1.771

101

2020

903

50

2021

1.312

66

Totaal

7.889

859

3) De Economische Inspectie controleert stelselmatig op eigen initiatief Europese websites op prijsverminderingen. Voor websites van Europese ondernemingen die niet in België gevestigd zijn, kan de Economische Inspectie echter niet rechtstreeks optreden. Via het CPC-netwerk moet een verzoek om internationale samenwerking naar de bevoegde autoriteit worden gestuurd. Het is dan aan die bevoegde autoriteit om maatregelen te treffen naar aanleiding van de door de Economische Inspectie vastgestelde onregelmatigheden. Voor websites buiten de Europese Unie heeft de Economische Inspectie geen actiemiddelen.

4) De Economische Inspectie heeft tot taak de geldende wetgeving te handhaven. Het is overigens in het belang van de onderneming dat de regels op dit gebied worden nageleefd. Bepaalde sancties hebben immers belangrijke gevolgen voor de ondernemingen. Indien de onderneming bijvoorbeeld nalaat de consument te informeren over zijn herroepingsrecht zoals vereist door artikel VI.45, § 1, 8° WER, wordt de herroepingstermijn met 12 maanden verlengd. Om een bestelling te plaatsen, moet ook de betaalknop aan de nodige vereisten voldoen. Indien dit niet het geval is, is de consument niet gebonden door de overeenkomst of de bestelling. Er dient echter te worden onderstreept dat de Economische Inspectie altijd de voorkeur geeft aan een waarschuwing wanneer inbreuken worden vastgesteld. Die waarschuwing bevat veel concreet advies om de ondernemingen zo goed mogelijk te helpen hun website aan te passen. Naar aanleiding van de inwerkingtreding van de nieuwe Belgische b2b-wetgeving is binnen de Economische Inspectie ook een b2b-cel opgericht.