Transitmigratie - Mensensmokkel - Netwerken - Strijd - Resultaten
illegale migratie
mensenhandel
georganiseerde misdaad
zwarte handel
26/1/2021 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 25/2/2021) |
8/10/2021 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 7-346
Gezien de bevoegdheden van de deelstaten inzake asiel en migratie (integratiebeleid, arbeidsvergunning, enz.), heeft deze vraag een transversaal karakter en behoort ze tot de bevoegdheid van de Senaat.
Twee jaar geleden werd in Franstalig België op de snelwegparkings het fenomeen vastgesteld van transmigratie en de daarmee gepaard gaande smokkelnetwerken. De politiezones en de parketten van Brussel moeten leren omgaan met een vorm van georganiseerde criminaliteit die uiterst gevoelig ligt.
De voornaamste boodschap aan de eerstelijnspolitieagenten is dat hun werk belangrijk is. Migranten oppakken, de dienst Vreemdelingenzaken contacteren, de migranten weer laten gaan en ze daarna opnieuw tegenkomen, kan de indruk geven dat men nutteloos werk verricht.
Het lijkt me ook belangrijk dat burgers en parlementsleden daarover geïnformeerd worden.
1) In hoeveel steden doet het fenomeen van de mensensmokkel in België zich voor? Waarom verkiezen mensensmokkelaars plots Belgische parkings? Hoeveel smokkelaars werden gearresteerd dankzij de Medusa-operaties? Welke gevolgen werden gegeven aan die arrestaties?
2) Hoeveel «E40-vergaderingen» werden er gehouden? Welke concrete resultaten hebben ze opgeleverd?
3) Is er binnen de mensensmokkelnetwerken samen sprake van andere vormen van smokkel? Hebt u andere vormen van smokkel die samenhangen met mensensmokkel kunnen ontmantelen? Zo ja, hoeveel? Wat is uw actieplan om alle soorten netwerken te bestrijden?
Dit valt niet binnen de bevoegdheid van de staatssecretaris voor Asiel en Migratie. Gelieve de minister van Binnenlandse Zaken en de minister van Justitie hierover te bevragen.