Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-952

van Latifa Gahouchi (PS) d.d. 26 januari 2021

aan de staatssecretaris voor Gendergelijkheid, Gelijke Kansen en Diversiteit, toegevoegd aan de minister van Mobiliteit

Basisbankdienst - Geldautomaten - Verwijdering - Probleem van gelijke kansen

universele dienst
elektronische bankhandeling
digitale kloof
gelijke behandeling
kredietinstelling
bank
bankactiviteit

Chronologie

26/1/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 25/2/2021)
1/3/2021Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-951

Vraag nr. 7-952 d.d. 26 januari 2021 : (Vraag gesteld in het Frans)

In 2016 al maakten we ons zorgen over het feit dat er in verschillende Belgische gemeenten geen enkele geldautomaat meer aanwezig was, en dat in andere gemeenten geldautomaten enkel tijdens de openingsuren van de postkantoren toegankelijk waren.

Volgens de toen vermelde cijfers beschikten 22 gemeenten, waarvan 20 in Wallonië en 2 in Vlaanderen, niet over een geldautomaat die zeven dagen op zeven, van ten minste 6 tot 22 uur toegankelijk was.

In de landelijke gemeenten voelde men zich toen in de steek gelaten en dat gevoel bestaat nu ook in de steden, want er zijn steeds minder automaten beschikbaar.

Ik heb vernomen dat drie gemeenten uit Waals-Brabant een motie zouden hebben goedgekeurd met als doel oudere personen die het slachtoffer zijn van de verminderde dienstverlening door banken te helpen.

Die gemeenten zouden een motie hebben gestemd waarin ze een basisbankdienst eisen (automaten op maximum 5 km van de woningen, het aanbieden van een aantal gratis overschrijvingen, enzovoort.)

Het is immers een feit: het aantal geldautomaten in België daalt.

Het weghalen van geldautomaten vormt een reëel probleem, in het bijzonder op het vlak van gelijke kansen. Deze schriftelijke vraag is daarom transversaal en behoort dus tot de bevoegdheid van de Senaat.

Het ontbreken van geldautomaten levert immers moeilijkheden op voor bijvoorbeeld oudere of eenzame personen die niet altijd toegang hebben tot elektronisch bankieren.

Bovendien zou het weghalen van geldautomaten niet in dezelfde mate gebeuren in alle gemeenten van het land of zelfs van een gewest. Dat is een bijkomend element dat volgens mij een probleem vormt op het vlak van gelijke kansen.

Voor zover ik weet, zouden de banken op dit moment geen enkele verplichting hebben op het vlak van het ter beschikking stellen van systemen voor geldafhaling. Vandaag zou het bpost zijn, dus de overheid, die verplicht is ten minste één automaat te plaatsen in een gemeente waar er geen enkele bankenservice meer is.

De situatie vormt een reëel probleem voor veel burgers. Beschikt u over informatie over dit dossier? Wat is de stand van zaken?

Antwoord ontvangen op 1 maart 2021 :

Discriminatie op grond van leeftijd is inderdaad een kwestie die onze volle aandacht verdient, en dat geldt des te meer in tijden van gezondheidscrisis.

Ik engageer mij om tegelijkertijd inclusieve acties en specifieke acties voor de doelgroepen te nemen, steeds met oog voor de intersectionele dynamiek. Gelijke kansen zijn een transversale bevoegdheid. Het is dan ook van wezenlijk belang om in de gemeenschappelijke doelstellingen overeen te komen met de verschillende actoren, aangezien eenieder verantwoordelijk is voor verwezenlijking ervan binnen het eigen bevoegheidsdomein.

Ik sluit me aan bij mijn collega Petra De Sutter, vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post, als ze uitlegt dat postkantoren het potentieel om meer dan «zomaar» postkantoor te zijn hebben, als onderdeel van een «niemand achterlaten»-aanpak.

De digitale kloof is echter ook een aandachtspunt, ook vanuit een intersectioneel perspectief. Ouderen, met name vrouwen, jongeren uit kwetsbare milieus, mensen met een laag inkomen en een laag opleidingsniveau zijn groepen die onze aandacht moeten krijgen om hen te beschermen tegen uitsluiting van online diensten (bankwezen, werkgelegenheid, onderwijs, gezondheid, administratie, enz.). Met het oog hierop werkt de federale regering onder meer aan een vijfjarig actieplan voor vrouwen op vlak van digitalisering.