Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-873

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 24 november 2020

aan de minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing

Brusselse Ring - Snelheidsverlaging - Verkeersovertredingen - Overdreven snelheid - Boetes - Cijfers - Analyse

autoweg
Hoofdstedelijk Gewest Brussels
verkeersveiligheid
snelheidsvoorschriften
geldboete
officiële statistiek
overtreding van het verkeersreglement

Chronologie

24/11/2020Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 24/12/2020)
24/12/2020Antwoord

Vraag nr. 7-873 d.d. 24 november 2020 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: de vraag kadert in het beleid rond de verkeersovertredingen die voortkomen door overdreven snelheid op de Brusselse Ring. Deze bevoegdheid valt onder de verantwoordelijkheid van de politie en bijgevolg onder de bevoegdheid van de federale minister van Binnenlandse Zaken.

Vanaf 1 september 2020 werd de maximale snelheid op de ring rond Brussel verlaagd van 120 km per uur naar 100 km per uur. De snelheidsverlaging is één van de vele maatregelen in het Vlaams Energie- en Klimaatplan 2021-2030 dat de Vlaamse regering in december 2019 goedkeurde. Het verlagen van het maximale aantal kilometers per uur zou de CO2 uitstoot moeten terugdringen en de lokale luchtkwaliteit moeten verbeteren. Daarnaast zou deze verlaging in snelheid, volgens een studie dat de Vlaamse overheid al in 2015 liet uitvoeren, ook moeten zorgen voor meer verkeersveiligheid. Zo zou een maximale snelheid van 100 km per uur zorgen voor een rustiger verkeersbeeld, kleinere snelheidsverschillen tussen de rijstroken, een afname van het aantal ongevallen en ook minder ernstige aanrijdingen. De eerste twee maanden sinds de nieuwe regelgeving zijn ondertussen achter de rug.

1) Wat betreft het aantal verkeersovertredingen voor overdreven snelheid ontvang ik graag enkele overzichten:

a) een overzicht per jaar (2018, 2019 en 2020) van het aantal boetes (onmiddellijke Inning – OI en processen verbaal – PV) gekoppeld aan snelheidsovertredingen in de maanden september en oktober op de Brusselse Ring;

b) een overzicht per jaar (2018, 2019 en 2020) van de gereden snelheden gekoppeld aan de boetes die in kader van snelheidsovertredingen gegeven werden in september en oktober. Ook specifiek een opsplitsing naar «x km per uur te snel» van de vastgestelde overtredingen.

2) Hoe evalueert de geachte minister deze cijfers?

Antwoord ontvangen op 24 december 2020 :

1) a) Hieronder een overzicht van het aantal OI (onmiddellijke inning) / PV processen-verbaal) opgemaakt in de periode september / oktober voor de jaren 2018, 2019 en 2020:

OI / PV sep-okt

2018

2019

2020

Vaste flitspaal

3 997

0

4 750

Mobiel

2 190

1 234

6 563

Totaal

6 187

1 234

11 313

b) Hieronder het overzicht van het aantal OI / PV per snelheidsvork voor de vaste camera’s in de periode september/oktober voor de jaren 2018, 2019 en 2020:

Vaste flitspaal km/h

2018

2019

2020

100-109

6

0

955

110-119

1

0

2 718

120-129

691

0

554

130-139

2 640

0

379

140-149

459

0

92

150-159

128

0

28

160-169

37

0

8

170-179

17

0

5

180-189

10

0

1

190-199

3

0

1

200+

5

0

1

TOTAAL

3 997

0

4 742

2) De federale wegpolitie heeft een verhoging van het aantal voertuigen in overtreding kunnen vaststellen sedert de vermindering van de maximale snelheid op de R0. Wat betreft de mobiele controles kunnen we stellen dat het aantal voertuigen in overtreding gemiddeld voor de maanden september / oktober 2,6 % in 2018, 3,02 % in 2019 en 4,34 % in 2020 bedraagt.

Bovenop het totaal van de opgestelde OI / PV, moeten we vermelden dat de mobiele controles wel werden verhoogd sedert de maand september 2020, teneinde een maximaal aantal automobilisten te sensibiliseren en ons ervan te verzekeren dat er zo snel mogelijk een aanpassing komt van het gedrag naar het gewenste effect, zoals het geachte lid ook omschrijft in de vraag (zijnde een verbetering van de verkeersveiligheid en een vermindering van de CO2 uitstoot).

De hogere cijfers lijken dus te wijten aan de nieuwe situatie en aan de verhoogde controles. Het is nog te vroeg om vast te stellen op welk niveau het aantal overtredingen zich zal stabiliseren en of verdere sensibilisering en sanctionering nodig zal zijn.