Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-852

van Fatima Ahallouch (PS) d.d. 18 november 2020

aan de vice-eersteminister en minister van Mobiliteit

Coronacrisis - Hello Belgium Railpass - Eventuele verlenging - Gezondheidssituatie in oktober 2020 - Niet-uitgevoerde reizen (Covid-19)

gratis diensten
plaatsbewijs
epidemie
vervoer per spoor
openbaar vervoer
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen

Chronologie

18/11/2020Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 17/12/2020)
26/1/2021Rappel
9/7/2021Antwoord

Vraag nr. 7-852 d.d. 18 november 2020 : (Vraag gesteld in het Frans)

De verschillende bevoegdheden van de Waalse regering op het vlak van milieu, ruimtelijke ordening, openbare werken en infrastructuur impliceren de bevoegdheid tot het voeren van een mobiliteitsbeleid op haar grondgebied dat het openbaar vervoer, het autodelen, het fietsen of het stappen als transportmiddel aanmoedigt.

Deze vraag is dus transversaal en behoort bijgevolg tot de bevoegdheid van de Senaat.

Alle Belgische inwoners van boven de twaalf jaar die vóór 30 september 2020 een aanvraag indienden, kregen een Hello Belgium Railpass. Die is geldig voor twee trajecten per maand tussen 5 oktober 2020 en 31 maart 2021.

De Railpass staat op naam, kan niet worden overgedragen en kan niet worden gedeeld. Elke reiziger vult zijn eigen Hello Belgium Railpass in.

Hoeveel Hello Belgium Railpassen werden uitgereikt?

Die Pass vormt een echte ondersteuning van het budget van studenten, artiesten of pendelaars die regelrecht getroffen worden door de gezondheidscrisis.

Kan worden overwogen de huidige gebruiksvoorwaarden te verlengen, rekening houdend met de huidige gezondheidssituatie, de uitbreiding van het telewerk en de betrachting om verplaatsingen zo veel mogelijk te beperken om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan?

Zou die maatregel toegepast kunnen worden voor de reizen die verplicht moesten worden opgebruikt in oktober, maar die door de huidige gezondheidssituatie niet konden worden gebruikt?

Antwoord ontvangen op 9 juli 2021 :

Met 3,6 miljoen verdeelde passen was de Hello Belgium Railpass succesvol.

De NMBS deelt mij het volgende mee: volgens de hypothesen op basis van de bezettingsgraad en de evolutie van de verkoop is de uitsplitsing van het aantal ritten met de Hello Belgium Railpass als volgt (in duizenden):


Oktober

November

December

Totaal

Uitgegeven ritten (in k)

7 134

7 134

7 134

21 402

Gebruikte ritten (in k)

2 275

2 055

2 144

6 473

%

32 %

29 %

30 %

30,2 %

Deze cijfers zijn gebaseerd op maandelijkse enquêtes bij klanten over het daadwerkelijke gebruik van hun Hello Belgium Railpass. De voor deze enquêtes gebruikte methodologie (met inbegrip van de steekproefomvang) garandeert een statistisch representatief resultaat.

De Hello Belgium Railpass zal de komende weken het voorwerp uitmaken van een evaluatie met de teams van de NMBS.

Ik ben zeer positief over het aantal mensen dat zich de Rail Pass hebben aangevraagd. Dit toont het potentieel van de trein, ook voor mensen die de trein nooit of lange tijd niet meer hebben genomen.

Een aanzienlijk aantal Belgen heeft hun Rail Pass gebruikt om te reizen, wat ook een positief element is.

Helaas hebben de evolutie van de pandemie en de sluiting van de horeca het succes van de operatie getemperd, maar dit zijn omstandigheden die buiten de verantwoordelijkheid van de NMBS of mijn verantwoordelijkheid als minister vallen.

Van mijn kant wil ik in ieder geval de NMBS-medewerkers, bestuurders, treinbegeleiders en Securail-agenten in het bijzonder bedanken voor de manier waarop ze de dienst bleven garanderen, ondanks de moeilijke omstandigheden.