Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-682

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang) d.d. 9 november 2020

aan de vice-eersteminister en minister van Economie en Werk

Transportsector - Situatie - Aantal faillissementen - Evolutie - Ondersteuning van de sector - Maatregelen - Evaluatie

sociale dumping
wegvervoer
goederenvervoer
faillissement
vervoersonderneming
steun aan ondernemingen

Chronologie

9/11/2020Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 10/12/2020)
2/12/2020Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 7-222

Vraag nr. 7-682 d.d. 9 november 2020 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Werk is een gewestelijke bevoegdheid en bijgevolg behandelt deze vraag een transversale aangelegenheid.

Onze transportsector staat sterk onder druk, mede als gevolg van de sociale dumping in deze sector. Steeds meer nemen buitenlandse bedrijven het werk over van onze eigen transporteurs.

1) Beschikt u over cijfermateriaal met betrekking tot de evolutie van onze binnenlandse transportsector ?

2) Hoeveel faillissementen waren er in deze sector de jongste drie jaar ?

3) Wat is de evolutie van de tewerkstelling in deze sector tijdens de voorbije drie jaar ?

4) Welke maatregelen hebt u reeds genomen om deze sector te ondersteunen ?

5) Hoe evalueert u de genomen maatregelen ?

Antwoord ontvangen op 2 december 2020 :

1) In 2019 werd er volgens Statbel 283,9 miljoen ton aan goederen over de weg vervoerd met in België geregistreerde vrachtwagens en trekkers met een laadvermogen van minstens een ton, dat is 0,5 % minder dan in 2018. Van die tonnage is 80,9 % binnenlands en 19,1 % internationaal transport.

Over tien jaar (2009-2019) kende de sector een daling van de getransporteerde tonnage (-4,7 %) maar ook van het aantal gepresteerde tonkilometers (1) (-3,7 %).

De sector 49.4 «goederenvervoer over de weg en verhuisbedrijven» noteerde een omzet van 14 miljard euro in 2019, een daling met 10,3 % ten opzichte van 2018. Deze daling hield aan in de loop van de eerste twee kwartalen van 2020, waarbij de sector een omzet realiseerde van respectievelijk 3,4 en 3,1 miljard euro. Dat is een daling met 1 % en 12,5 % vergeleken met dezelfde periodes het jaar ervoor. Twee punten dienen daarbij onderstreept te worden: ten eerste was 2018 een zeer goed jaar in termen van omzet voor deze sector, en ten tweede kan de omzet van deze sector beïnvloed worden door de brandstofprijzen. Binnen een context van lagere energieprijzen in 2020 kon zich dat vertalen in een daling van de transportprijzen en dus een lagere facturatie, met impact op de omzet. De coronamaatregelen en de stopzetting van bepaalde activiteiten wogen daarnaast zeker ook op de omzetresultaten in het tweede kwartaal van 2020, waardoor de opvallende daling gedeeltelijk te verklaren is.

2) In de loop van de laatste drie jaar (2017-2019) telde de sector 49.4 «goederenvervoer over de weg en verhuisbedrijven» gemiddeld 214 faillissementen, die gemiddeld tot 475 geschrapte banen leidden. Terwijl het aantal faillissementen in 2018 in dalende lijn ging ten opzichte van 2017 (-6,3 %), keerde de trend zich om in 2019 met een stijging van 22,6 % van het aantal faillissementen ten opzichte van 2018 (44 extra faillissementen). Zoals hierboven vermeld (zie antwoord 1)) blijkt 2018 een goed jaar te zijn geweest voor de sector.

De stijgende trend van het aantal faillissementen in 2019 weerspiegelt zich niet in de cijfers van het tweede kwartaal van 2020, waar de sector 26 faillissementen telde die leidden tot een verlies van 72 arbeidsplaatsen, tegenover 65 faillissementen met 124 verloren arbeidsplaatsen in het tweede kwartaal van 2019.

Verschillende elementen nopen tot omzichtigheid bij het interpreteren van de cijfers over de faillissementen in het tweede kwartaal van 2020. Met name de beperkte activiteiten van de rechtbanken en griffies tijdens de lockdown en het tijdelijke moratorium waarbij de faillissementsprocedures onder bepaalde voorwaarden tijdelijk bevroren werden.

3) De laatste drie jaar (2017-2019) telde de sector 49.4 «goederenvervoer over de weg en verhuisbedrijven» gemiddeld 54 642 arbeidsplaatsen, goed voor 46 730 voltijds equivalenten (VTE). De tewerkstelling in de sector kende een positieve evolutie tussen 2017 en 2019, zowel in termen van arbeidsplaatsen (+9,0 %) als in termen van voltijds equivalenten (+8,9 %).

In 2019 noteerde de sector een toename van het aantal arbeidsplaatsen van 4,5 % ten opzichte van het jaar ervoor, goed voor een stijging met 4 % van het aantal voltijds equivalenten. In 2019 telt men aldus 57 019 arbeidsplaatsen in deze sector tegenover 54 582 in 2018 en 48 672 VTE in 2019 tegenover 46 815 VTE in 2018.

Deze stijgende trend van 2019 hield aan in het eerste kwartaal van 2020, waar de sector 58 177 arbeidsplaatsen telde, tegenover 55 945 arbeidsplaatsen in dezelfde periode van 2019. Dat is een toename van 4 %. Deze weliswaar bescheiden toename stelt men ook vast in het aantal VTE, dat stijgt van 47 307 in het eerste kwartaal van 2019 naar 47 701 in het eerste kwartaal van 2020, een stijging met 0,8 %.

4) Er zijn nog geen steunmaatregelen voorzien voor deze sector. Echter kan afhankelijk van de rechtsvorm van de onderneming een beroep worden gedaan op het overbruggingsrecht (indien de activiteit als zelfstandige uitgevoerd wordt) of op gewestelijke premies op basis van de daling van de omzet voor sectoren die hun activiteit niet kunnen uitoefenen. Daarnaast is er ook voorzien in een reeks mogelijkheden tot uitstel van betaling in termen van fiscaliteit (twee maanden) en sociale bijdragen (uitstel voor de eerste twee kwartalen). Vrijstellingen zijn eveneens mogelijk. De regering werkt bovendien aan haar herstelplan, dat in eerste instantie mikt op economisch herstel en dat vervolgens tot doel zal hebben de concurrentiekracht van de ondernemingen te vrijwaren.

5) Uit de laatste ERMG-enquête (17 november) blijkt dat de omzetdaling in de transportsector in november minder uitgesproken is dan tijdens de eerste lockdown. De zwakke vraag blijft het overheersende element van de coronacrisis dat impact heeft op de omzet van de sector.

[1] Tonkilometer is een meeteenheid waarbij gewicht en afstand gecombineerd worden. Zo is bijvoorbeeld 2 ton vervoeren over een afstand van 2 kilometer goed voor 4 tonkilometer. (Statbel).