Coronacrisis - Vliegtuigen - Verzachte veiligheidsmaatregelen - Gezondheid van de passagiers - Maatregelen (Covid-19)
epidemie
luchtvervoer
voorkoming van ziekten
zuivering
vliegtuig
reizigersvervoer
rechten van passagiers
18/6/2020 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 23/7/2020) |
23/7/2020 | Antwoord |
De gezondheidspandemie waar we vandaag mee geconfronteerd worden treft alle inwoners en overheden van het land. Het is moeilijk om een meer transversaal probleem te vinden. Maatregelen en beslissingen op het ene niveau beïnvloeden sterk de gevolgen en situaties op het andere beleidsniveau.
Gelukkig werd daarvoor de Nationale Veiligheidsraad in het leven geroepen zodat een gecoördineerde aanpak mogelijk is.
Voor zowat alle sectoren gelden daarom enkele vuistregels die overal gelden. Twee daarvan zijn het zeer veelvuldig wassen en ontsmetten van handen en een derde is het bewaren van de nodige en veilige afstand.
Enkel voor vliegtuigen lijken die maatregelen te vervagen en lijkt vooral het economisch en financieel belang van de luchtvaart opnieuw te primeren boven de gezondheid van de passagiers. Zoals dit al zo vaak het geval is voor de omwonenden van de luchthaven, is opnieuw het eigenbelang van de luchtvaartmaatschappijen prioritair op alle andere gezondheidscriteria.
Hoe is het mogelijk dat de federale en de deelstaatregeringen maatregelen opleggen op het openbaar vervoer, op het privé transport met bussen, maar veel minder maatregelen oplegt aan de luchtvaartmaatschappijen?
In vliegtuigen worden de mensen voor een zeer lange termijn als sardienen in een doosje op elkaar gestapeld. Enkel het verplicht mondmasker wordt opgelegd.
De geachte eerste minister weet perfect dat dit slechts deels de passagiers beschermt. Indien dit gepaard zou gaan met afstandsregels zou dit al aanvaardbaar zijn. Maar net dat, voor de sector enig criterium om hun winst te waarborgen, wordt niet opgelegd.
Het zou toch heel normaal moeten zijn dat minstens een zetel op drie vrij wordt gehouden en dat mensen niet tegen elkaar worden geplakt, zodat zelfs daadwerkelijk lijfelijk contact onvermijdbaar is.
Het is toch noodzakelijk dat ook de rijen meer uit elkaar worden gehaald zodat men de hete adem van diegene die achter u zit niet voelt.
1) Zwicht de federale regering en dus ook de geachte eerste minister voor de enorme economische en financiële macht van de luchtvaartsector? Welke maatregelen zullen worden opgelegd zodat mensen op een veilige manier een vliegtuig kunnen nemen?
2) Beseft de sector niet dat ze door geen echt veilige maatregelen te nemen hun voortbestaan in gevaar brengt? Beseft de sector niet dat het hier gaat over respect voor passagiers?
De vraag is overgemaakt aan de minister van Mobiliteit gezien deze aangelegenheid tot zijn bevoegdheden behoort.