Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-587

van Bob De Brabandere (Vlaams Belang) d.d. 5 juni 2020

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Infrabel - Spoorwegennet - Vandalisme

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vandalisme
spoorwegnet
officiële statistiek

Chronologie

5/6/2020Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 9/7/2020)
29/8/2020Antwoord

Vraag nr. 7-587 d.d. 5 juni 2020 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Mobiliteit is een transversale aangelegenheid.

Een trein van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) die beklad werd met graffiti gooide recent internationaal hoge ogen. Bovendien refereren de NMBS en Infrabel vaak aan vandalisme om vertragingen en afgelastingen van treinen te verklaren. Naast treinen, blijven ook stations niet gespaard.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Hoeveel incidenten van vandalisme op het spoorwegennet (treinen, station, enz.) werden gedurende de periode van 2015 tot 2020 (per jaar) geregistreerd? Welke soorten vandalisme (graffiti, vernieling, enz.) stelde men gedurende deze periode vast?

2) Hoeveel daders van vandalisme werden er jaarlijks gevat in de periode van 2015 tot 2020? Hoeveel personen werden er gedurende deze periode veroordeeld wegens vandalisme tegen het spoorwegennet en -materiaal? Hoeveel kosten recupereerde de NMBS / Infrabel van deze daders?

3) Bestaan er significante verschillen tussen de verschillende stations en treinlijnen wat betreft daden van vandalisme? Welke lijnen en stations springen daarbij het meest in het oog?

4) Hoe omvangrijk waren de jaarlijkse kosten van NMBS en Infrabel voor het herstellen van vernielingen door vandalen gedurende de periode van 2015 tot 2020?

Antwoord ontvangen op 29 augustus 2020 :

1) Wat het aantal incidenten van vandalisme op het spoorwegnet betreft: de cijfers in de onderstaande tabel zijn gebaseerd op het aantal meldingen dat het Security Operations Center (SOC) van Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) ontving:


2015

2016

2017

2018

2019

YTD 2020

Graffiti

378

323

295

281

274

126


Beschadigingen exploitatiematerieel

692

729

767

597

718

273

Beschadigingen rollend materieel

282

265

210

163

145

56

Beschadigingen andere

Niet vermeld

40

69

93

19

TOTAAL

1 352

1 317

1 272

1 041

1 137

455

2) NMBS beschikt niet over cijfers over de interventies door de politiediensten, enkel over het aantal vattingen door Securail naar aanleiding van een op heterdaad ontdekt misdrijf. Ze heeft ook geen cijfers over veroordelingen.


2015

2016

2017

2018

2019

YTD 2020

Graffiti

4

2

4

2

5

1

Vandalisme

10

6

8

7

13

3

TOTAAL

14

8

12

9

18

4

NMBS merkt op dat er verschillende soorten maatregelen zijn om vandalisme op het spoorwegdomein te verbaliseren. Afhankelijk van de zwaarte van de beschadigingen, zal er niet voor allemaal een administratieve procedure worden opgestart. De zwaarste kunnen vervolgd worden door het parket. Een bijkomende moeilijkheid is dat de overtreders niet altijd gekend zijn, wat zowel de toekenning van de administratieve boete als de gerechtelijke procedure bemoeilijkt.

3) Uit de cijfers gegeven in vraag 1) kunnen we zien dat de «beschadigingen exploitatiematerieel» zorgen voor de meeste meldingen wat betreft daden van vandalisme.

Onderstaande tabellen geven telkens de top 10 weer op basis van het totaal aantal (2015-2019YTD) meldingen SOC voor de daden van vandalisme.

Top 10 meldingen SOC -Stations

BRUSSEL-ZUID

237

CHARLEROI-SUD

199

KORTRIJK

107

BRUSSEL-NOORD

105

GENT-SINT-PIETERS

100

NAMUR

94

SCHAARBEEK

91

ANTWERPEN-CENTRAAL

82

LIEGE-GUILLEMINS

79

BRUSSEL-CENTRAAL

71

Top 10 meldingen SOC- Lijnen

50 - Brussel-Noord - Denderleeuw - Schellebelle - Gent-Sint-Pieters

122

124 - Brussel-Zuid - Nivelles - Charleroi-Sud

118

36 - Brussel-Noord - Liège-Guillemins

104

96 - Brussel-Zuid - Halle - Quévy - Grens (Feignies)

94

0 - Brussel-Zuid - Brussel-Noord

90

161 - Schaarbeek - Ottignies - Namur

90

25 - Brussel-Noord - Kontich - Antwerpen-Centraal

87

26 - Schaarbeek - Etterbeek - Halle

80

130 - Namur - Jemeppe-sur-Sambre - Charleroi-Sud

79

125 - Liège-Guillemins - Namur

78

4) Voor de gevraagde jaren zijn de kosten om graffiti te verwijderen en schade aan het rollend materieel van NMBS te herstellen als volgt:


Kosten voor verwijdering graffiti (in euro)

Kosten voor herstelling beschadigingen (in euro)

2014

2 529 000

1 408 193

2015

2 845 800

1 296 181

2016

3 594 606

1 674 152

2017

4 116 800

1 397 877

2018

4 282 216

1 253 718