Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Infrabel - Spoorwegennet - Vandalisme
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vandalisme
spoorwegnet
officiële statistiek
5/6/2020 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 9/7/2020) |
29/8/2020 | Antwoord |
Mobiliteit is een transversale aangelegenheid.
Een trein van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) die beklad werd met graffiti gooide recent internationaal hoge ogen. Bovendien refereren de NMBS en Infrabel vaak aan vandalisme om vertragingen en afgelastingen van treinen te verklaren. Naast treinen, blijven ook stations niet gespaard.
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:
1) Hoeveel incidenten van vandalisme op het spoorwegennet (treinen, station, enz.) werden gedurende de periode van 2015 tot 2020 (per jaar) geregistreerd? Welke soorten vandalisme (graffiti, vernieling, enz.) stelde men gedurende deze periode vast?
2) Hoeveel daders van vandalisme werden er jaarlijks gevat in de periode van 2015 tot 2020? Hoeveel personen werden er gedurende deze periode veroordeeld wegens vandalisme tegen het spoorwegennet en -materiaal? Hoeveel kosten recupereerde de NMBS / Infrabel van deze daders?
3) Bestaan er significante verschillen tussen de verschillende stations en treinlijnen wat betreft daden van vandalisme? Welke lijnen en stations springen daarbij het meest in het oog?
4) Hoe omvangrijk waren de jaarlijkse kosten van NMBS en Infrabel voor het herstellen van vernielingen door vandalen gedurende de periode van 2015 tot 2020?
1) Wat het aantal incidenten van vandalisme op het spoorwegnet betreft: de cijfers in de onderstaande tabel zijn gebaseerd op het aantal meldingen dat het Security Operations Center (SOC) van Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) ontving:
|
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
YTD 2020 |
|
Graffiti |
378 |
323 |
295 |
281 |
274 |
126 |
|
|
Beschadigingen exploitatiematerieel |
692 |
729 |
767 |
597 |
718 |
273 |
Beschadigingen rollend materieel |
282 |
265 |
210 |
163 |
145 |
56 |
|
Beschadigingen andere |
Niet vermeld |
40 |
69 |
93 |
19 |
||
TOTAAL |
1 352 |
1 317 |
1 272 |
1 041 |
1 137 |
455 |
2) NMBS beschikt niet over cijfers over de interventies door de politiediensten, enkel over het aantal vattingen door Securail naar aanleiding van een op heterdaad ontdekt misdrijf. Ze heeft ook geen cijfers over veroordelingen.
|
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
YTD 2020 |
Graffiti |
4 |
2 |
4 |
2 |
5 |
1 |
Vandalisme |
10 |
6 |
8 |
7 |
13 |
3 |
TOTAAL |
14 |
8 |
12 |
9 |
18 |
4 |
NMBS merkt op dat er verschillende soorten maatregelen zijn om vandalisme op het spoorwegdomein te verbaliseren. Afhankelijk van de zwaarte van de beschadigingen, zal er niet voor allemaal een administratieve procedure worden opgestart. De zwaarste kunnen vervolgd worden door het parket. Een bijkomende moeilijkheid is dat de overtreders niet altijd gekend zijn, wat zowel de toekenning van de administratieve boete als de gerechtelijke procedure bemoeilijkt.
3) Uit de cijfers gegeven in vraag 1) kunnen we zien dat de «beschadigingen exploitatiematerieel» zorgen voor de meeste meldingen wat betreft daden van vandalisme.
Onderstaande tabellen geven telkens de top 10 weer op basis van het totaal aantal (2015-2019YTD) meldingen SOC voor de daden van vandalisme.
Top 10 meldingen SOC -Stations
BRUSSEL-ZUID |
237 |
CHARLEROI-SUD |
199 |
KORTRIJK |
107 |
BRUSSEL-NOORD |
105 |
GENT-SINT-PIETERS |
100 |
NAMUR |
94 |
SCHAARBEEK |
91 |
ANTWERPEN-CENTRAAL |
82 |
LIEGE-GUILLEMINS |
79 |
BRUSSEL-CENTRAAL |
71 |
Top 10 meldingen SOC- Lijnen
50 - Brussel-Noord - Denderleeuw - Schellebelle - Gent-Sint-Pieters |
122 |
124 - Brussel-Zuid - Nivelles - Charleroi-Sud |
118 |
36 - Brussel-Noord - Liège-Guillemins |
104 |
96 - Brussel-Zuid - Halle - Quévy - Grens (Feignies) |
94 |
0 - Brussel-Zuid - Brussel-Noord |
90 |
161 - Schaarbeek - Ottignies - Namur |
90 |
25 - Brussel-Noord - Kontich - Antwerpen-Centraal |
87 |
26 - Schaarbeek - Etterbeek - Halle |
80 |
130 - Namur - Jemeppe-sur-Sambre - Charleroi-Sud |
79 |
125 - Liège-Guillemins - Namur |
78 |
4) Voor de gevraagde jaren zijn de kosten om graffiti te verwijderen en schade aan het rollend materieel van NMBS te herstellen als volgt:
|
Kosten voor verwijdering graffiti (in euro) |
Kosten voor herstelling beschadigingen (in euro) |
2014 |
2 529 000 |
1 408 193 |
2015 |
2 845 800 |
1 296 181 |
2016 |
3 594 606 |
1 674 152 |
2017 |
4 116 800 |
1 397 877 |
2018 |
4 282 216 |
1 253 718 |