Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-515

van Latifa Gahouchi (PS) d.d. 27 april 2020

aan de minister van Werk, Economie en Consumenten, belast met Armoedebestrijding, Gelijke Kansen en Personen met een beperking

Coronacrisis - Studentengemeenschap - Onlinelessen en -examens - Gelijke kansen - Digitale kloof - Eventuele oplossingen - Overleg met de deelstaten (Covid-19)

infectieziekte
epidemie
digitale kloof
universiteit
onderwijsinstelling
schoolexamen

Chronologie

27/4/2020Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 28/5/2020)

Vraag nr. 7-515 d.d. 27 april 2020 : (Vraag gesteld in het Frans)

De huidige Covid-19-pandemie heeft de overheid ertoe aangezet om, terecht, alle lessen in het hoger onderwijs voor onbepaalde tijd op te schorten.

Sommige universiteiten of hogescholen hebben al laten weten dat de cursussen dit academiejaar niet zullen hervat worden, of toch niet fysiek. Ze geven er de voorkeur aan om de kennisoverdracht, de hoorcolleges, de labo's of practica via verschillende digitale platformen of internetapplicaties te laten verlopen.

Ik heb daarover al vragen gesteld aan de minister van het hoger onderwijs van de Franse Gemeenschap, maar deze vraag valt ook binnen de bevoegdheid van de Senaat omdat ze transversaal is. Ze belangt ook het federale niveau aan omdat ze gaat over gelijke kansen en armoedebestrijding (digitale kloof).

Helaas beschikt immers niet iedereen over het geschikte informaticamateriaal of een kwaliteitsvolle en snelle internetverbinding.

Sommige ouders offeren veel op om het voor hun kinderen mogelijk te maken te studeren en hoger onderwijs te volgen en ze moeten daarbij onvermijdelijk keuzes maken.

Andere studenten hebben een moeilijke thuissituatie. Het ligt voor de hand dat niet alle studenten een gelijke kans hebben om te leren en te studeren.

Ik vrees dat die ongelijkheid en die digitale kloof voor een deel van de studenten een negatieve weerslag zal hebben.

De examens van het tweede semester komen eraan en de rectoren van de universiteiten en de directeurs van de hogescholen werken de praktische regelingen uit voor de organisatie van schriftelijke of mondelinge examens op afstand.

In elk geval wordt daarbij gebruik gemaakt van technologie. Er bestaat helaas al een digitale kloof en niet iedereen heeft toegang tot de middelen om digitaal te leren en kennis te verwerven.

1) Werd er contact opgenomen met de deelstaten om een geïntegreerd en coherent beleid te voeren zodat rekening gehouden kan worden met de digitale kloof binnen de studentengemeenschap?

2) Kunt u bevestigen dat de juni-examens virtueel zullen verlopen? Wat zal er gebeuren indien er een fout in een computer optreedt?

3) Beschikt u over bijkomende informatie? Wat is de stand van zaken?