Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-500

van Latifa Gahouchi (PS) d.d. 24 april 2020

aan de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, en van Asiel en Migratie

Covid-19 - Opsporing - Mobiele gezondheidsapplicaties - Principes van transparantie, proportionaliteit, efficiëntie en tijdelijkheid - Naleving - Ouderen of digibeten - Uitsluiting

infectieziekte
epidemie
voorkoming van ziekten
toepassing van informatica
mobiele telefoon
bejaarde
digitale kloof
eerbiediging van het privé-leven
mobiele communicatie

Chronologie

24/4/2020Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 28/5/2020)
11/5/2020Antwoord

Vraag nr. 7-500 d.d. 24 april 2020 : (Vraag gesteld in het Frans)

Verschillende landen nemen in de strijd tegen Covid-19 hun toevlucht tot nieuwe technologieën gebaseerd op artificiële intelligentie, in het bijzonder apps voor de smartphone.

De opsporing van contacten is zoals bekend geen nieuwigheid op het vlak van volksgezondheid. (Dat gebeurt al voor ziekten waarvoor een aangifteplicht geldt, zoals voor rubella). De Senaat heeft trouwens uitgebreid aandacht besteed aan het dossier van mHealth in het kader van een informatieverslag (stuk Senaat nr. 6-261/1 tot 4).

Nieuwe technologieën en bestaande applicaties voor een smartphone worden aangeboden om de epidemie in te dijken en een geleidelijke exit uit de lockdown in te zetten.

De kwestie van het gebruik van dergelijke apps stelt zich ook in ons land. Zo heeft de regering onlangs aangekondigd een Data Against Corona Taskforce op te richten, die onder toezicht zou staan van een ethisch comité.

De vrijzinnige vereniging voor het Franstalige landsgedeelte, «Centre d'action laïque» heeft onlangs voorbehoud gemaakt op verschillende punten van dat dossier.

Zo zou volgens die vereniging de efficiëntie van die methodes, in een context waar honderdduizenden personen besmet kunnen zijn, nog niet zijn bewezen.

Immers, die technologie moet samengaan met preventiemiddelen op grote schaal, en die zijn vandaag nog niet beschikbaar. Daarom is de grootste voorzichtigheid geboden.

Als niet voor alle basisvoorwaarden een gepaste oplossing is gevonden (maskers en opsporing voor heel de bevolking), valt te vrezen dat die nieuwe technologieën verkeerd opgevat worden door de bevolking.

Deze vraag behoort tot de bevoegdheid van de Senaat. Ze heeft te maken met de preventie inzake volksgezondheid, dat onder de bevoegdheid van de deelstaten valt.

Ik had graag geweten of u over bijkomende informatie beschikt die een antwoord kan bieden op de opmerkingen van het «Centre d'action laïque», dat in het bijzonder het belang benadrukt van de zorg voor volledige transparantie, de toepassing van de principes van proportionaliteit, van efficiëntie en van tijdelijkheid.

De individuele toestemming is eveneens een essentieel element in dit dossier, conform de belangrijkste Europese verplichtingen in het kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Hoe kunnen we tot slot een antwoord bieden op het gevaar dat kwetsbare personen uitgesloten worden van die technologieën, omdat ze er geen of moeilijk toegang toe hebben? Ik denk daarbij aan ouderen, of digibeten.

Antwoord ontvangen op 11 mei 2020 :

Ik heb met de nodige aandacht uw vraag gelezen en u heeft gelijk als u de vraag stelt met betrekking tot het uitsluiten van de kwetsbare groepen in het gebruik van nieuwe technologieën. Dit is iets wat moet meegenomen worden in de analyse, de nodige aandacht moet krijgen en expliciet in de overwegingen moet meegenomen worden. Dit voordat een applicatie gelanceerd wordt.

U moet echter weten dat in de huidige procedure met betrekking tot contact tracing, die zal gelanceerd worden, het gebruik van een applicatie een ondersteuning is van een contact center en contact tracers. Het is de beslissing van de Gemeenschappen om al of niet een applicatie te gebruiken maar nogmaals het heeft een toegevoegde waarde aan de huidige procedures.

Kort gezegd, het federale niveau schept in deze het kader en de Gemeenschappen bepalen zelf hoe zij dit invullen. Hierin worden de huidige GDPR wetgeving, de principes van proportionaliteit meegenomen en de verschillende vereisten die nodig zijn om zo’n applicatie in België al dan niet uit te rollen.

De analyse van de Taskforce Data Against Corona omtrent de mobiliteitsgegevens van de bevolking gaat over geagregeerde gegevens en geeft een idee over hoe de Belg zich aan de maateregelen houdt. Het bekijkt enkel de bewegingen. U moet dit ook tesamen bekijken met de andere maatregelen die op regionaal niveau worden genomen om dit te controleren. Het is een aanvullende bron voor overheden ter naleving van de verschillende maatregelen om deze gezondheidscrisis te kunnen beheren.