Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-489

van Klaas Slootmans (Vlaams Belang) d.d. 20 april 2020

aan de minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, belast met Buitenlandse Handel

Vlaams-Brabant - Adjunct van de gouverneur - Tweejaarlijkse verslagen over zijn werkzaamheden - Achterstand

taalgebruik
provincie Vlaams-Brabant
verslag over de werkzaamheden

Chronologie

20/4/2020Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 21/5/2020)
20/5/2020Antwoord

Vraag nr. 7-489 d.d. 20 april 2020 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Taalaangelegenheden zijn een transversale bevoegdheid.

De adjunct van de gouverneur van Vlaams-Brabant is nog altijd een federale ambtenaar.

Volgens de webstek van deze instantie wordt er tweejaarlijks verslag uitgebracht over zijn werkzaamheden. Deze mededeling moet echter met een flinke korrel zout worden genomen: het laatste tweejaarlijkse verslag dat men er vindt dateert van de periode 2012-2013.

1) Vanwaar deze grote achterstand?

2) Wanneer mogen wij de verslagen verwachten voor de periodes 2014-2015, 2016-2017 en 2018-2019?

3) Waarom kan er niet op jaarbasis worden gerapporteerd?

4) Welke maatregelen neemt u eventueel ter zake?

Antwoord ontvangen op 20 mei 2020 :

Sedert 2012 is de adjunct van de gouverneur van Vlaams-Brabant een Vlaamse ambtenaar die over federaal personeel beschikt. De wet legt geen enkele verplichting op aan de adjunct van de gouverneur van Vlaams-Brabant om een activiteitenverslag op te stellen, wat wel het geval is voor de Vaste Commissie voor taaltoezicht. Die Commissie moet immers op basis van artikel 62 van de Taalwet bestuurszaken jaarlijks een verslag over haar activiteiten overmaken aan de Wetgevende Kamers.

De dienst van de adjunct van de gouverneur heeft steeds gestreefd naar een ruime actieve openbaarheid. Daarom heeft de adjunct van de gouverneur van in het begin het initiatief genomen om te rapporteren over de werkzaamheden van de dienst.

Het laatst gepubliceerde verslag dekt inderdaad de periode 2012-2013. De website van de dienst bestaat sedert 2008 en draait dus al geruime tijd op een sterk verouderd CMS (contentmanagement systeem), waardoor het technisch niet meer mogelijk bleek om dergelijke zware bestanden te publiceren op de site. Wegens het gebrek aan toegekend budget liep het project om de website te vernieuwen achterstand op. Momenteel is er een aanbesteding lopend voor een vernieuwing van de website. Zodra de nieuwe website volledig operationeel zal zijn, zullen zwaardere bestanden opnieuw ter beschikking van het publiek worden gesteld.

In principe wordt de aflevering voor die nieuwe website voorzien eind 2020. Het is de bedoeling om de op de site ontbrekende jaarverslagen (2014-2015 en 2016-2017) op dat ogenblik via de nieuwe website toegankelijk te maken voor de geïnteresseerde burger. Door de Covid-19-maatregelen heeft dit dossier achterstand opgelopen, zodat de uiteindelijke toekenning nog niet gebeurde en de afleveringsdatum nog zou kunnen verschuiven. Een vermoedelijke einddatum kan op dit ogenblik dan ook niet worden meegedeeld. Aan de redactie en vertaling van het jaarverslag 2018-2019 wordt momenteel nog gewerkt. Dat definitieve verslag zal ook via de site raadpleegbaar zijn.

De stafdienst Budget en Beheerscontrole (B&B) heeft dit jaar het nodige budget ter beschikking gesteld voor de vernieuwing van de website. De diensten van de federale overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken zetten alles in het werk om de voorziene data te halen ondanks de moeilijke werksituatie (Covid-19).