Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-408

van Willem-Frederik Schiltz (Open Vld) d.d. 12 maart 2020

aan de minister van Werk, Economie en Consumenten, belast met Armoedebestrijding, Gelijke Kansen en Personen met een beperking

Consumenten - Eerlijke handel - Event tickets - Woekerpraktijken - Oplichting - Cijfers - Aanpak - Nieuwe maatregelen

bescherming van de consument
culturele manifestatie
sportmanifestatie
fraude

Chronologie

12/3/2020Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 16/4/2020)
20/4/2020Antwoord

Vraag nr. 7-408 d.d. 12 maart 2020 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Sinds 1 oktober 2013 bestaat er een verbod op de georganiseerde doorverkoop van tickets. Dat verbod is er gekomen omdat consumenten in het verleden vaak slachtoffer waren van woekerpraktijken en veel meer betaalden dan de originele prijs. Om de consument te beschermen is het dus verboden om handel te drijven in de doorverkoop van tickets.

Als je onverwacht een concert moet afzeggen en je het ticket wilt doorverkopen, geen probleem: occasionele doorverkoop is als particulier toegestaan, op voorwaarde dat je daarbij geen winst maakt en het niet gaat om een ticket dat je gratis had gekregen of had gewonnen.

Overtredingen zijn strafbaar. Ook de buitenlandse doorverkopers die op de Belgische markt opereren, moeten zich naar de Belgische wetgeving schikken.

Krachtens de Europese reglementering moeten ondernemingen die tickets doorverkopen de consument voldoende informeren. Doen ze dat niet, dan kan er sprake zijn van een oneerlijke handelspraktijk. De informatie die steeds duidelijk en ondubbelzinnig vermeld moet worden is:

– de hoedanigheid van de verkoper: het moet voor de consument duidelijk zijn dat hij niet handelt met de officiële ticketverkoper;

– de aard van het aangeboden ticket: de consument moet er duidelijk op gewezen worden dat het een ticket betreft dat door wordt verkocht en in voorkomend geval dat de prijs ervoor te betalen hoger is dan de op het ticket vermelde;

– het risico: de consument moet geïnformeerd worden over de mogelijkheid dat hem de toegang zal worden geweigerd voor het aangeboden concert indien het ticket is «geblacklist»;

– de modaliteiten voor terugbetaling indien

- het ticket ongeldig is verklaard,

- het evenement verplaatst of geannuleerd is.

We vernemen dat ondernemingen op grote schaal tickets opkopen om deze vervolgens via het internet door te verkopen. Deze ondernemingen zijn in meeste gevallen in het buitenland gevestigd om de vigerende wetgeving te omzeilen.

De doorverkoopwebsites, die door hun vormgeving kunnen doen vermoeden dat ze zelf achter de organisatie van het concert zitten, spelen in op speculatie. Zij profiteren van het feit dat de tickets pas meerdere maanden na de betaling zullen worden geleverd, meestal enkele dagen voor het evenement. Met als risico dat de vraag ruim het aanbod overstijgt en er dus niet voldoende tickets beschikbaar zijn eenmaal het zover is, en u het risico loopt het langverwachte concert niet te kunnen bijwonen. In het beste geval betaalt de legitieme doorverkoper u terug; in het slechtste geval, wanneer de site een valse site was, heeft de fraudeur de nodige tijd gehad om zijn ontvangsten te versluizen en zelf met de noorderzon te verdwijnen.

De fraudeurs gaan bijzonder gewiekst te werk. De fraudeurs registreren een domeinnaam die de indruk wekt dat het gaat om een officieel verkooppunt voor concerttickets. Soms wordt de domeinnaam specifiek gekozen in functie van een specifieke concerttournee, soms wordt een meer algemene domeinnaam gekozen.

De fraudeurs concentreren zich op de grote, populaire concerten waarvoor de tickets zeer snel (vaak zelfs in nauwelijks twee uur) uitverkocht zijn. Ze komen in actie vlak na de aankondiging van het concert of de tournee, voor de start van de officiële voorverkoop, en bijgevolg meestal vele maanden voor het concert effectief plaatsvindt.

Vervolgens wordt er via technieken van zoektermoptimalisatie en gesponsorde advertenties voor gezorgd dat consumenten die tickets voor dat concert zoeken via internet, naar de frauduleuze websites worden gelokt. Vaak verschijnen deze zelfs vóór die van de officiële ticketverkoper in de resultatenlijst van een zoekmachine.

De consument bestelt op de frauduleuze website de tickets, betaalt ze onmiddellijk via een kredietkaart, krijgt een professioneel ogende e-mail ter bevestiging, maar zal de tickets nooit geleverd krijgen, of ontvangt in vele gevallen een vervalst of ongeldig ticket.

De verkopers mogen sinds 2013 alleen de oorspronkelijke prijs en beperkte administratiekosten aanrekenen. Ook tickets aanbieden voor de officiële verkoop begint, mag niet meer. Zelfs de doorverkoop van gratis gekregen of gewonnen tickets met winst is verboden. We zien echter dat tickets tot zes of zeven keer duurder verkocht worden en dat alleen omdat een paar opkopers alle beschikbare tickets opkochten, die dan achterhielden tot iedereen ongeveer gek werd en ze dan aan een woekerprijs op de markt gooiden. Net daarom werd een eerder voorstel van mezelf om woekerhandel in concerttickets aan banden te leggen in 2013 aangenomen (stukken Kamer, nr. 53 0656/1 tot 9). Het doorverkopen van tickets voor een evenement valt sinds 1 oktober 2013 onder de wet van 30 juli 2013 betreffende de verkoop van toegangsbewijzen tot evenementen.

Regelmatige doorverkoop en occasionele doorverkoop tegen een hogere prijs dan de definitieve prijs door de oorspronkelijke verkoper meegedeeld, zijn verboden.

Het betreft een transversale aangelegenheid met de Gemeenschappen. De Gemeenschappen in België zijn bevoegd voor de persoonsgebonden materies zoals cultuur en dan meer specifiek: taalgebruik, kunsten, cultureel erfgoed, musea, bibliotheken, media en sport. De handhaving inzake woeker met concerttickets is een federale bevoegdheid.

1) Hoeveel personen en organisaties worden er jaarlijks betrapt door de instanties op illegale handel op festival tickets?

2) Hoeveel klachten ontvangt u op jaarbasis en dit voor de jongste drie jaar bij de federale overheidsdienst (FOD) Economie wat betreft de handel met woeker van concerttickets en / of fraude met niet bestaande tickets?

3) Welke consequenties zijn er voor degene die hiervoor tegen de lamp lopen? Kan u meedelen of er bepaalde websites werden gesloten en / of bepaalde organisaties of personen reeds werden veroordeeld? Zo ja, kan u dit toelichten?

4) Welke inspanningen worden er concreet gedaan om de malafide verkopers van tickets te vervolgen en het fenomeen stop te zetten?

5) In welke mate werken uw diensten samen met onze buurlanden om dit systematisch aan te pakken?

6) Zijn er nieuwe maatregelen op til om deze illegale handel in tickets voor evenementen aan te pakken?

7) Kan u meedelen of het fenomeen van woeker met concerttickets terug toeneemt of is er hier een daling? Kan u dit uitvoerig toelichten?

8) Welke methodes worden er volgens u hoofdzakelijk gebruikt om onze wetgeving te omzeilen door frauduleuze verkopers? Hoe gaat u dit consequenter aanpakken?

Antwoord ontvangen op 20 april 2020 :

De onderstaande tabel geeft het aantal processen-verbaal met betrekking tot de doorverkoop van toegangsbewijzen tot evenementen weer voor de afgelopen drie jaar.

Jaar

Aantal pv’s

2017

24

2018

13

2019

3

2) De onderstaande tabel geeft het aantal meldingen betreffende de doorverkoop van toegangsbewijzen tot evenementen weer voor de laatste drie jaar.

Jaar

Aantal meldingen

2017

619

2018

697

2019

835

3) In geval van niet-naleving van de geldende wetgeving is een sanctie van niveau 2 van toepassing. Een sanctie van niveau 2 staat gelijk aan een bedrag van 26 tot 10 000 euro (artikel XV.70 van het Wetboek van economisch recht).

4) Mijn administratie heeft alle middelen waarover zij beschikt aangewend om de doorverkoop van concerttickets een halt toe te roepen, ongeacht of het regelmatige doorverkoop betreft of doorverkoop tegen een hogere prijs dan de officiële prijs (verzoek om internationale samenwerking via het CPC-netwerk, processen-verbaal overgemaakt aan het parket van Brussel, sluiting van de websites). In 2017 werden zes websites gesloten door de Economische Inspectie. Voor vier daarvan, die door twee Nederlandse ondernemingen worden geëxploiteerd, is een vordering tot staking aan de gang. In het kader daarvan is een prejudiciële vraag aan het Europees Hof van Justitie voorgelegd. De zaak is nog in behandeling, wat betekent dat de Economische Inspectie vooralsnog niet kan optreden tegen buitenlandse doorverkopers. In het geval van een gunstig resultaat zouden verdere acties kunnen worden overwogen. Wat de Belgische overtreders betreft, zet de Economische Inspectie haar opdracht voort en blijft zij zeer waakzaam voor deze problematiek.

5) De problemen met de buurlanden hebben alleen betrekking op Nederland. In Nederland bestaat er geen wetgeving die de doorverkoop van tickets principieel verbiedt. Er kan dus geen steun worden verkregen van de Nederlandse «Autoriteit Consument en Markt» om het Belgische verbod af te dwingen. Actie is in Nederland alleen mogelijk als de websites voor ticketverkoop onvoldoende duidelijke informatie over het aanbod bevatten. In dat geval kan er sprake zijn van misleiding en dit kan mogelijk leiden tot maatregelen van de Nederlandse autoriteit. In het geval van een doorverkocht ticket moeten de oorspronkelijke prijs en bepaalde risico's met betrekking tot het feit dat het om een doorverkocht ticket gaat, duidelijk worden vermeld. Indien dit niet het geval is, wordt deze praktijk in Nederland ook als strijdig met het consumentenrecht beschouwd.

6) De richtlijn (EU) 2019/2161 van het Europees Parlement en de Raad van 27 november 2019 tot wijziging van richtlijn 93/13/EEG van de Raad en richtlijnen 98/6/EG, 2005/29/EG en 2011/83/EU van het Europees Parlement en de Raad wat betreft betere handhaving en modernisering van de regels voor consumentenbescherming in de Unie stelt het volgende [overweging (50)]:

«Het moet handelaren worden verboden tickets voor culturele en sportevenementen die zij hebben verkregen door gebruik te maken van software als «bots», die hen in staat stelt meer tickets te kopen dan de technische limieten die worden opgelegd door de primaire ticketverkoper of om andere technische maatregelen te omzeilen die door de primaire verkoper zijn getroffen om te garanderen dat de tickets voor iedereen toegankelijk zijn, aan consumenten door te verkopen. Dit verbod doet geen afbreuk aan andere nationale maatregelen die de lidstaten kunnen treffen om de legitieme belangen van consumenten te beschermen en om hun culturele beleid en een brede toegang voor alle personen tot culturele en sportevenementen te waarborgen, bijvoorbeeld door de wederverkoopprijs van tickets te reguleren.»

De lidstaten moeten de bepalingen van deze richtlijn toepassen vanaf 28 mei 2022.

7) Het aantal meldingen dat de afgelopen jaren is ontvangen, laat een stijgende lijn zien. Deze opwaartse tendens kan worden verklaard door de aandacht die de media aan deze kwestie besteden.

8) Aangezien de wetgeving Belgisch is, is een van de ideale manieren om de wetgeving te omzeilen voor ondernemingen om zich buiten onze landsgrenzen te vestigen. Het is ook mogelijk om de wetgeving te omzeilen door gebruik te maken van VPN-toegang of door tickets te kopen via buitenlandse platformen. Er dient ook op te worden gewezen dat sommige artiesten en organisatoren van evenementen een deel van de beschikbare tickets rechtstreeks verkopen aan ondernemingen die actief zijn op de secundaire markt.