Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-348

van Fatima Ahallouch (PS) d.d. 3 februari 2020

aan de minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, belast met Buitenlandse Handel

Migratie - Mensensmokkel - Strijd - Operaties Medusa - Cijfers-Veiligheid van de snelwegparkings -Privébewakingsfirma's - Kosten - Mogelijke aanpassingen aan de parkings

illegale migratie
mensenhandel
zwarte handel
officiële statistiek
autoweg
parkeerterrein
beveiliging en bewaking

Chronologie

3/2/2020Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 5/3/2020)
5/3/2020Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-349

Vraag nr. 7-348 d.d. 3 februari 2020 : (Vraag gesteld in het Frans)

Gezien de bevoegdheden van de deelstaten inzake asiel en migratie (integratiebeleid, arbeidsvergunning, enz.), heeft deze vraag een transversaal karakter en behoort ze tot de bevoegdheid van de Senaat.

Op 18 december 2019 vond de internationale dag van de migrant plaats. De avond voordien konden de vrachtwagenbestuurders van de autosnelwegparking van Thieu kennis maken met de Belgische antimensensmokkelmiddelen.

In het kader van de Medusa-operaties tegen de mensensmokkel werden duizend politieagenten ingezet voor de ondersteuning van operaties op de snelwegparkings waar zich transmigranten bevinden. De pers werd uitgenodigd om te komen kijken hoe vrachtwagens worden gecontroleerd.

1) Hoeveel smokkelaars konden worden gearresteerd in het kader van de Medusa-operaties tegen de mensensmokkel? Hoeveel transmigranten werden opgepakt? Wat zijn de gevolgen van die aanhoudingen?

2) Wat is de prioriteit volgens u: de migratie bestrijden of de mensesmokkelaars bestrijden?

3) Vlaanderen kiest ervoor om een deel van de parkings 's nachts te sluiten en een beroep te doen op privébewaking. Wat is de impact op de federale begroting van de kost van privéfirma's op de snelwegparkings?

4) De heer Laurent Coucke, hoofdcommissaris van de politie en directeur-coördinator van Henegouwen, stelt eerder heel eenvoudige aanpassingen voor – zoals het omhakken van bomen op de parkings, meer verlichting, afsluitingen, het plaatsen van camera's en het aanpassen van de plattegrond van de vrachtwagenparkings – en vraagt bijkomend personeel voor de wegpolitie. Wat is uw mening over die voorstellen?

5) Zult u de middelen van de lokale politiezones langs de 58 km te controleren snelweg verhogen?

Antwoord ontvangen op 5 maart 2020 :

1) De MEDUSA-acties worden sinds enkele jaren op maandelijkse basis door de Geïntegreerde Politie georganiseerd. Dit zal ook in 2020 zo zijn. Elke provincie of arrondissement organiseert de planning van deze acties volgens zijn eigen operationele behoeften. Meer specifiek werden, op mijn vraag, de hele maand december acties georganiseerd in alle provincies, onder de leiding van de DIRCO's (directeurs coördinatoren). De locaties en categorieën van operaties werden bepaald op basis van de informatie die werd verzameld bij zowel de administratieve als de gerechtelijke politie. Voor deze acties werden 1.016 personeelsleden van de Geïntegreerde politie ingezet, die samen 5.118 uur aan dienstverlening presteerden. Daarnaast werd gebruik gemaakt van speciale middelen zoals het ANPR-netwerk, drones, gespecialiseerde hondensteun, CO2-detectoren, technische camera's en scanners. Nationaal werden 384 verdachten opgespoord door het personeel dat voor de observatie werd ingezet. 125 transmigranten werden onderschept en 2 mensensmokkelaars werden op heterdaad gearresteerd. Dankzij de informatie-uitwisseling op internationaal niveau zijn er nog 3 andere mensensmokkelaars geïdentificeerd, die zich verborgen hielden onder de transmigranten. Het aantal geregistreerde gevallen van mensensmokkel in 2018 bedroeg 575, tegenover 478 in 2017 en 412 in 2016. Voor het jaar 2019 zijn de gegevens nog onvolledig, maar het aantal geregistreerde feiten tot oktober is 441. Verwacht wordt dat de trend voor het hele jaar 2019 stabiel zal zijn ten opzichte van 2018. Het aantal strafrechtelijke onderzoeken van de Federale Gerechtelijke Politie bedroeg 186 in 2016, 227 in 2017, 268 in 2018 en 212 in 2019. De trend zal naar verwachting ook voor het hele jaar 2019 stabiel zijn ten opzichte van 2018.

Sinds ongeveer 2 jaar zien we een geleidelijke verschuiving van het fenomeen naar het zuiden van het land.

2) Ik heb steeds de prioriteit gelegd op de aanpak van mensensmokkel en transmigratie. Ook het humanitaire aspect mag niet uit het oog worden verloren. Daarom pleit ik juist voor een integrale en geïntegreerde aanpak van transitmigratie op maat.  Politieacties maken hier deel van uit. Ze zijn trouwens noodzakelijk om net die strijd tegen de mensenhandel te kunnen aangaan.

3) Het beheer van de snelwegparkings valt onder de bevoegdheid van de Gewesten. Vlaanderen heeft gekozen om hier private bewaking voor te voorzien volgens specifieke modaliteiten, die uiteraard ook mee de kostprijs ervan bepalen. Het Waals Gewest doet dit niet.

4) Ik ben voorstander van een integrale aanpak. Daarover is er reeds meermaals overleg geweest met de bevoegde Gewestelijke Ministers. Elementen zoals een globaal mobilisatieplan voor het zware vrachtvervoer met voldoende capaciteit voor lang- en kortparkeren, ruimtelijke aanpassingswerken, techno-preventieve maatregelen, enz. zijn hierbij aan de orde. De stuwende inbreng van de gouverneur en de federale politie (Dirco en wegpolitie) en het multidisciplinair provinciaal overlegplatform worden in dit kader volledig ondersteund en verder gestimuleerd. In deze context heb ik onlangs nog het initiatief genomen om de komende weken samen met de bevoegde (Vlaamse) gewestelijke Minister een bezoek te brengen aan verschillende provincies om er met de gouverneur en de federale politie de veiligheid en beveiliging van de snelwegparkings te bespreken.

Ook de vraag naar extra personeel voor de wegpolitie is niet nieuw. De federale politie algemene directie bestuurlijke politie heeft onder andere deze eenheid erkent als prioritair in te vullen. Er worden belangrijke inspanningen geleverd om de capaciteit van de wegpolitie via mobiliteit en afdelingen aan te vullen. In 2019 werden er zo 113 nieuwe personeelsleden aan de wegpolitie toegewezen, wat leidde tot een effectieve versterking met 20 personeelsleden. Daarbovenop wordt er op een structurele basis bijstand geleverd vanuit de verschillende provinciale interventiekorpsen (CIK). Specifiek in het kader van de transitmigratieproblematiek wordt er ook een bijzondere bijstand voorzien met extra ploegen CIK en inzet van patrouillehonden ter aanvulling van de capaciteit van de wegpolitie in de meest getroffen provincies. En bijkomend tenslotte kan een federale interventiereserve ter plaatse komen wanneer er grote groepen transitmigranten worden aangetroffen.

5) De middelen zijn niet oneindig. Daarom blijf ik het belang benadrukken van een goed functionerend multidisciplinair provinciaal overlegplatform, getrokken door de tandem gouverneur – directeur-coördinator. Tijdens deze recurrente vergadering wordt het fenomeenbeeld in detail besproken en wordt er met alle partners samen een aanpak op maat afgesproken. Door een goede coördinatie van de activiteiten kan een optimale inzet van alle middelen en capaciteit worden bekomen. Voor wat de politie betreft, kan, in geval van gecoördineerde politieacties gebruik worden gemaakt van een nationaal steunmechanisme met bijstand van de federale politie.