Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-316

van Stephanie D'Hose (Open Vld) d.d. 24 januari 2020

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Mensen met een beperking - Hulpverlening - Begeleiding door het NMBS-personeel - Einde van de assistentie

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
gehandicapte
faciliteiten voor gehandicapten

Chronologie

24/1/2020Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 27/2/2020)
30/4/2020Antwoord

Vraag nr. 7-316 d.d. 24 januari 2020 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Als senator vertegenwoordigen wij het volk om de maatschappelijke problemen aan te pakken waarmee het te kampen heeft. Ik ontving meerdere meldingen van mensen met een visuele beperking die hetzelfde probleem ondervonden en waarvoor wij een goede oplossing moeten vinden. Want het probleem is niet een situatie van stilstand, zoals we vaak hebben in dit land met te veel regels en bepalingen, maar een achteruitgang voor mensen met een beperking.

Al jaren worden mensen met een beperking door NMBS-personeel begeleid naar hun bushaltes of andere transportmiddelen maar sinds kort stopt deze begeleiding al aan de uitgang van de stations. Het NMBS-personeel mag enkel begeleiden op spoorwegdomein.

Deze beslissing zorgt niet voor een «ongemakje» voor mensen met een beperking, maar hypotheceert hun mobiliteit. Hierdoor kunnen velen van hun het openbaar vervoer niet of amper nemen. Dient ons openbaar vervoer niet voor al onze burgers?

Deze vraag betreft een transversale aangelegenheid met de Gemeenschappen gezien het gelijke kansen en non-discriminatie betreft.

Ik had dan ook graag een antwoord gekregen op de volgende vragen aan de geachte minister:

1) Bent u het er mee eens dat de begeleiding van mensen met een beperking door personeel van de NMBS tot de kerntaken van de NMBS behoort? Is het stopzetten hiervan voor u een wenselijke manier om te gaan met onze burgers met een beperking?

2) Klopt het dat medewerkers van de NMBS mensen met een beperking enkel mogen begeleiden op het terrein van de NMBS zelf? Indien ja, waarom kon men mensen met een beperking wel tot aan hun bus begeleiden in het verleden? Waarom is dit plots veranderd?

3) Hoe gaat u zorgen dat de begeleiding van mensen met een beperking naar hun aansluitend vervoer (bus, tram, enz.) weer gebeurt zoals dat dit in het verleden gebeurde? Kan u dit uitvoerig toelichten?

4) Hoe snel denkt u dat u dit probleem kan oplossen? Want ondertussen worden onze burgers met een beperking die zo sterk hun best doen om te participeren aan het maatschappelijk leven, elke dag gegijzeld door deze regelneverij.

5) Welke beleidsmaatregelen heeft u getroffen om de gelijke toegang tot het openbaar vervoer voor elkeen heeft bewerkstelligd? Kan u dit toelichten?

Antwoord ontvangen op 30 april 2020 :

NMBS voorziet op dit ogenblik assistentie tot aan de uitgang van het station, zoals vermeld in de officiële communicatie van NMBS naar haar klanten. Er zijn geen richtlijnen voor het personeel om assistentie te verlenen buiten het station. NMBS heeft geen richtlijnen gewijzigd, noch werden nieuwe richtlijnen gegeven aan het personeel.

NMBS heeft de ambitie om haar dienstverlening naar haar klanten continu te verbeteren en onderzoekt hoe en onder welke voorwaarden de assistentie kan worden verbeterd.

NMBS beschikt over een verzekeringspolis die haar burgerlijke aansprakelijkheid en die van haar aangestelden tijdens de uitoefening van hun functie ten aanzien van derden, in het bijzonder personen met beperkte mobiliteit (PBM), dekt.

Deze polis bevat geen specifieke territoriale beperkingen.

NMBS medewerker kan een professionele fout begaan en hierdoor zijn veiligheid of die van de klant in gevaar brengen.

NMBS heeft hierover een eerste informeel contact gehad met Trein Tram Bus VZW, om te peilen naar hun ervaring met een dergelijk proefproject in het verleden.

De verzekering van de NMBS-medewerkers moet niet worden aangepast. De NMBS heeft de ambitie om haar dienstverlening naar haar klanten continu te verbeteren en onderzoekt hoe en onder welke voorwaarden de assistentie kan worden verbeterd en de veiligheid van haar klanten met een visuele handicap kan worden verzekerd.