Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-309

van Gaëtan Van Goidsenhoven (MR) d.d. 23 januari 2020

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen

Verkeersveiligheid - Winterbanden - Nut - Plaatsing door chauffeurs - Eventuele stimulering tot plaatsing

verkeersveiligheid
luchtband
wegverkeer
veiligheidsinrichting
weer en wind

Chronologie

23/1/2020Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 27/2/2020)
31/3/2020Rappel
8/4/2020Antwoord

Vraag nr. 7-309 d.d. 23 januari 2020 : (Vraag gesteld in het Frans)

Elk jaar, zodra de thermometer in de buurt van nul graden komt, wordt het debat opnieuw gevoerd: heeft het al dan niet zin om de zomerbanden door winterbanden te vervangen bij auto's in België?

Deze vraag is per definitie transversaal, omdat ze verband houdt met bevoegdheden als mobiliteit, verkeersveiligheid en andere.

De kostprijs van winterbanden wordt soms naar voor geschoven als reden om ze niet te plaatsen. Dat is een vals argument, want bij koud weer verslijten winterbanden minder snel dan zomerbanden, en het omgekeerde geldt bij warm weer.

De voordelen van winterbanden zijn duidelijk: de gegroefde structuur, de lamellen en het speciale rubber dat minder snel verhardt dan bij zomerbanden bieden een betere grip en verlagen de remafstand zodra de temperatuur onder 7 graden zakt. Winterbanden bewijzen dus ook hun nut als er geen sneeuw valt, zowel bij een droog als een nat wegdek.

Een jaarlijkse bandenwissel garandeert dus een hogere verkeersveiligheid, een betere mobiliteit op onze wegen maar ook meer afgelegde kilometers per band.

Op te merken valt dat verschillende Europese landen en regio's ervoor hebben gekozen het rijden met winterbanden te verplichten bij winterse weersomstandigheden.

Ondanks al die feiten, zouden slechts 60 % van de Belgische chauffeurs hun banden twee keer per jaar wisselen.

1) Beschikt u over cijfers over dit onderwerp?

2) Bent u van plan op een of andere manier het gebruik van winterbanden door een groter aantal chauffeurs aan te moedigen?

Antwoord ontvangen op 8 april 2020 :

1) De laatste cijfers waarover ik beschik, dateren van oktober 2016. In die tijd bleek dat 60 % van de Walen en 40 % van de Vlamingen winterbanden gebruikt. In de provincies Luik en Luxemburg lagen deze cijfers het hoogst. Een op de drie bestuurders legde zelf zijn winterbanden op (bron: Vias institute).

2) Zoals ik onlangs heb uitgelegd in mijn antwoord op een parlementaire vraag over hetzelfde onderwerp (vraag nr. 221 van de volksvertegenwoordiger Vincent Scourneau van 3 januari 2020, Kamer, QRVA 55-010 van 4 februari 2020, blz. 166 en 167), ben ik niet van plan om winterbanden verplicht te stellen. Hoewel ze de mobiliteit van bepaalde voertuigen kunnen verbeteren en kleine ongevallen kunnen verminderen, leidt het gebruik ervan niet rechtstreeks tot een vermindering van de ernst van de ongevallen: integendeel, bij sommige autobestuurders kunnen ze zelfs een vals gevoel van veiligheid en ongepast gedrag teweegbrengen, zoals te snel rijden of geen veilige afstand bewaren. Bovendien zijn deze banden onvoldoende doeltreffend op ijzel.

Ik ben dan ook van mening dat bestuurders zelf moeten kunnen beslissen of ze, afhankelijk van hun reisbehoeften en -gewoonten, al dan niet sneeuwbanden gebruiken.

Bij winterweer moeten bestuurders wier voertuig niet met winterbanden is uitgerust, steeds worden aangemoedigd om gebruik te maken van alternatieve vervoermiddelen.