Gemeentehuizen - Diefstallen - Documenten - Aantal - Maatregelen
gemeente
openbaar gebouw
identiteitsbewijs
eigendomsdelict
diefstal
25/11/2019 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 26/12/2019) |
25/12/2019 | Antwoord |
Preventie en bescherming zijn een bevoegdheid van de Vlaamse Gemeenschap. Politie en Justitie zijn federale bevoegdheden. Dit betreft dus een transversale bevoegdheid.
Regelmatig wordt er ingebroken in gemeentehuizen waarbij de daders het vooral gemunt hebben op blanco identiteitskaarten, rijbewijzen, allerhande verblijfvergunningen, enz.
1) Kan de geachte minister mij meedelen hoeveel inbraken er geregistreerd zijn in gemeentehuizen in 2018 ?
2) Hoeveel documenten werden er in totaal ontvreemd in die bewuste jaren opgesplitst naargelang de aard van het document (rijbewijs, identiteitskaart,enz.) ?
3) Hoeveel van deze diefstallen werden opgehelderd ? Hoeveel documenten zijn er na onderzoek teruggevonden ?
4) Welke maatregelen werden genomen om deze plaag een halt toe te roepen ? Hoe evalueert men deze maatregelen ?
De Algemene Nationale Gegevensbank (ANG) is een politiedatabank waarin feiten geregistreerd worden op basis van processen-verbaal die voortvloeien uit de missies van de gerechtelijke en bestuurlijke politie. Zij laat toe om tellingen uit te voeren op verschillende statistische variabelen, zoals het aantal geregistreerde feiten, de modi operandi, de voorwerpen gehanteerd bij het misdrijf, de gebruikte vervoermiddelen, de bestemmingen-plaats, ... De onderstaande gegevens worden gepresenteerd voor 2018 op nationaal niveau en zijn afkomstig van de databankafsluiting van 26 juli 2019.
1) De eerste tabel bevat het aantal door de politiediensten geregistreerde feiten inzake inbraak in openbare of overheidsinstelling met als bestemming-plaats “bestuurlijk gebouw – gemeente”, zoals geregistreerd in de ANG op basis van de processen-verbaal in 2018.
2) De tweede tabel bevat het aantal door de politiediensten geregistreerde feiten inzake inbraak in openbare of overheidsinstelling met als bestemming-plaats “bestuurlijk gebouw – gemeente”, waarbij documenten (per categorie en klasse voorwerp) werden gestolen, zoals geregistreerd in de ANG in 2018.
Tabel 2: aantal door de politiediensten geregistreerde feiten inzake inbraak in openbare of overheidsinstelling met als bestemming-plaats “bestuurlijk gebouw – gemeente”, waarbij documenten werden gestolen. |
||
|
|
2018 |
Document |
Rijbewijs/nationaal |
|
|
Rijbewijs/internationaal |
|
|
Identiteitskaart/nationale |
|
|
Identiteitskaart/buitenlandse |
|
|
Andere |
|
|
Niet bepaald |
|
|
|
|
Documenten (verblijf) |
Paspoort/gewoon |
|
|
Paspoort/reisdocument voor vreemdeling |
|
|
Verblijfsdoc/ attest van immatriculatie Model A |
|
|
Verblijfsdoc/ electronische verblijfskaart |
|
|
|
|
Documenten (voertuigen) |
Voertuig/inschrijvingsbewijs |
1 |
|
Voertuig/gelijkvormigheidsattest |
1 |
|
Voertuig/verzekeringsbewijs |
1 |
(Bron: federale politie)
Het betreft hier een telling van het aantal geregistreerde feiten en niet van het aantal documenten.
3) Er zijn geen ophelderingsstatistieken beschikbaar op centraal niveau.
4) Op preventief vlak dient er in eerste instantie te worden over gewaakt dat er geen of zo weinig mogelijk blanco documenten aanwezig zijn in de gemeentelijke administraties. Om die redenen worden de identiteitskaarten, paspoorten, verblijfstitels en rijbewijzen gepersonaliseerd afgeleverd aan de gemeenten. Enkel nog een beperkt aantal documenten (zoals het internationaal rijbewijs) zijn blanco beschikbaar in de gemeentelijke administraties. De gemeentelijke administraties moeten er op toezien dat deze documenten goed beveiligd worden.