Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-159

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang) d.d. 25 november 2019

aan de minister van Werk, Economie en Consumenten, belast met Armoedebestrijding, Gelijke Kansen en Personen met een beperking

Werkloosheid - Controle - Systeem van verblijfsbewijzen - Werking

werkloosheidsverzekering
Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening
domicilie

Chronologie

25/11/2019Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 26/12/2019)
18/12/2019Antwoord

Vraag nr. 7-159 d.d. 25 november 2019 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Werk betreft een gewestelijke materie en bijgevolg behandelt deze vraag een transversale bevoegdheid.

Enige tijd geleden werd de stempelcontrole afgeschaft en vervangen door een systeem van verblijfsbewijzen. De werkloze wordt door de Rijksdienst voor arbeidsvoorziening (RVA) verzocht om binnen de veertien dagen een verblijfsbewijs in te dienen dat door zijn gemeente werd gevalideerd. Indien de werkloze binnen de veertien dagen geen verblijfsbewijs heeft ingediend, worden de uitkeringen stopgezet.

1) Hoeveel werklozen werden reeds verzocht een verblijfsbewijs in te dienen, sinds de inwerkingtreding van deze regeling en per werkloosheidsbureau ?

2) a) Hoeveel onder hen dienden geen verblijfsbewijs in binnen de veertien dagen ?

b) Hoeveel van hen werden geschorst en verloren hun uitkeringen ?

3) a) Werden er reeds knelpunten vastgesteld bij deze nieuwe regeling ?

b) Zo ja, dewelke ?

c) Dringen zich maatregelen op ?

Antwoord ontvangen op 18 december 2019 :

1) Sinds juni 2006 is de controle op het verblijf in België effectief van toepassing. De werkloze wordt per brief uitgenodigd om zijn verblijf in België te bevestigen door zich persoonlijk aan te melden in het werkloosheidsbureau of bij het gemeentebestuur.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van het aantal verzonden brieven per jaar en per werkloosheidsbureau :



2) a) Ingevolge een reglementaire wijziging van artikel 66bis van het KB van 25/11/1991 houdende de werkloosheidsreglementering werd de aanmeldingstermijn vanaf 01/12/2013 van 14 dagen naar 7 dagen teruggebracht.

Onderstaande tabel geeft per jaar en per werkloosheidsbureau een overzicht van het aantal personen die zich niet binnen de voorziene termijn (14 dagen tot 30/11/2013 en 7 dagen vanaf 01/12/2013) hebben aangemeld in het werkloosheidsbureau of bij het gemeentebestuur :



2) b) De uitbetalingsinstellingen mogen vanaf de dag volgend op de zevende (vóór 01/12/2013 de veertiende) kalenderdag volgend op de datum van de verzending van de brief, geen uitkeringen meer betalen aan de werklozen die zich niet binnen de voorziene termijn hebben aangemeld in het werkloosheidsbureau of bij het gemeentebestuur. In principe kon de betaling van uitkeringen daardoor stopgezet worden in 45.281 gevallen (zie tabel in 2.a). In een aantal gevallen is de niet-aanmelding echter het gevolg van het feit dat de betrokkene geen vergoede werkloze meer is (bijvoorbeeld ingevolge een werkhervatting) en deze controleprocedure op hem niet meer van toepassing is. Van deze uitstroom zijn er geen cijfers gekend.

In een aantal gevallen is de niet-aanmelding of laattijdige aanmelding het gevolg van omstandigheden onafhankelijk van de wil van de betrokkene. In dat geval kan het werkloosheidsbureau een afwijking toestaan wegens overmacht. Dit gebeurde in de periode 2006 tot 2019 in 2.851 dossiers.

3) a) Er zijn geen gekende knelpunten.

3) b) -

3) c) Er dringen zich momenteel geen maatregelen op.