Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-158

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang) d.d. 25 november 2019

aan de minister van Werk, Economie en Consumenten, belast met Armoedebestrijding, Gelijke Kansen en Personen met een beperking

FOD Werkgelegenheid - Dienst toezicht sociale wetten - Sociaal inspecteurs - Aantal - Evolutie

zwartwerk
arbeidsinspectie

Chronologie

25/11/2019Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 26/12/2019)
21/1/2020Antwoord

Vraag nr. 7-158 d.d. 25 november 2019 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Werk is een gewestelijke bevoegdheid. Bijgevolg gaat deze vraag over een transversale aangelegenheid.

In de strijd tegen de sociale fraude werd de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD) opgericht met de bedoeling een efficiëntere aanpak van de sociale fraude mogelijk te maken. Om de doelstellingen van de SIOD te kunnen realiseren is het van groot belang dat er voldoende controlecapaciteit is bij de verschillende inspectiediensten.

1) Hoeveel sociaal inspecteurs zijn er momenteel werkzaam in de verschillende departementen van de dienst Toezicht Sociale wetten bij de federale overheidsdienst (FOD) Werkgelegenheid?

2) a) Zijn alle voorziene betrekkingen in het kader ingevuld?

b) Zo neen, welke initiatieven neemt u om vlug bijkomende aanwervingen te realiseren?

Antwoord ontvangen op 21 januari 2020 :

Allereerst wil ik het geachte lid eraan herinneren dat het beleid ter bevordering van de werkgelegenheid weliswaar een bevoegdheid van de Gewesten is, maar dat de arbeidsreglementering en de sociale zekerheid voornamelijk een federale bevoegdheid zijn, waarvan de controle voornamelijk wordt uitgeoefend door de federale sociale inspectiediensten.

1) U vindt hieronder het personeel dat zich bezighoudt met de controle in de verschillende diensten van de Arbeidsinspectie – Toezicht op de sociale wetten:

–  Hoofdbestuur:

–  Buitendiensten:

2) a) Wij kunnen u melden dat er geen kader meer bestaat sinds de Copernicushervorming, maar dat er gewerkt wordt met een globaal personeelsplan op het niveau van de federale overheidsdienst (FOD) in functie van de noden.

2) b) De Ministerraad heeft op 11 november 2016 beslist om het aantal effectieven van de Arbeidsinspectie – Toezicht op de sociale wetten te versterken op de volgende wijze:

–  17 sociale inspecteurs van niveau B in het kader van de versterking van de inspectiediensten;

–  6 sociale inspecteurs van niveau B werden overgeplaatst van de FOD Sociale Zekerheid in het kader van de bijkomende bevoegdheid nl. de controle op de jaarlijkse vakantie;

–  14 sociale inspecteurs van niveau B (aanwervingen die initieel voorzien waren voor de FOD Sociale Zekerheid maar die overgeheveld zijn geworden naar de FOD Werk in het kader van de versterking van de inspectiediensten).

De aanwervingen vonden plaats in 2017, einde 2018 en einde 2019. Op het ogenblik zijn alle voorziene aanwervingen in dienst getreden.

Deze versterking van het personeel op het terrein ging gepaard met een versterking van het ondersteunend administratief personeel in het kader van een nieuw budgettair initiatief. Dit heeft aanleiding gegeven tot een aanwervingsprocedure van 13 administratief assistenten (10 NL en 3 FR). De rekruteringen hebben plaats gevonden in november 2019; 3 Franstaligen en slechts 6 Nederlandstaligen hebben het voorstel om in dienst te treden aanvaard. De indiensttredingen zullen gebeuren in het eerste trimester van 2020.