Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-142

van Jean-Frédéric Eerdekens (PS) d.d. 20 november 2019

aan de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, en van Asiel en Migratie

Assistentiehonden - Toegang tot openbare plaatsen - Ziekenhuizen

huisdier
faciliteiten voor gehandicapten
ziekenhuis
gemeenschapsvoorzieningen
lichamelijk gehandicapte

Chronologie

20/11/2019Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 19/12/2019)
11/5/2020Antwoord

Vraag nr. 7-142 d.d. 20 november 2019 : (Vraag gesteld in het Frans)

Artikel 327 en volgende van het decreet uit de «Code wallon de l'action sociale et de la santé», het Waalse wetboek voor sociale actie en gezondheid (CWASS) bepalen de toegang van assistentiehonden. De algemene regel is dat assistentiehonden toegang hebben tot openbare gebouwen.

Ondanks die bepaling zijn er nog veel negatieve ervaringen. Mevrouw Christie Morreale, die verschillende vragen kreeg van burgers en verenigingen voor de opleiding van assistentiehonden, had in overleg met de verenigingen op het terrein een voorstel van resolutie opgesteld met het oog op de bevordering van de toegang van assistentiehonden tot instellingen en gebouwen die voor het publiek toegankelijk zijn (stuk Waals Parlement, nr. 168 (2015-2016) - Nr. 1tot 4). De verenigingen op het terrein betreurden immers dat de wettelijke bepalingen te vaak niet worden nageleefd. Die verenigingen betreuren ook dat de sancties waarin het CWASS voorziet niet worden toegepast.

Het is trouwens altijd zeer moeilijk om toegang voor assistentiehonden tot ziekenhuizen te krijgen. In sommige instellingen zijn assistentiehonden toegelaten, in andere zijn honden verboden en beslist de instelling «geval per geval». De CWASS bepaalt echter dat alleen een bijzonder reglement, op grond van hygiënische redenen, een verbod kan rechtvaardigen. Zo een verbod moet trouwens openbaar worden bekendgemaakt (artikel 329 van de CWASS). Jammer genoeg verschuilden sommige ziekenhuizen zich vaak achter het advies nr. HGR 8069 van 2004 van de Hoge Gezondheidsraad (HGR) om een verbod te rechtvaardigen. Daarin werd inderdaad aanbevolen de toegang voor assistentiehonden te verbieden, maar dat werd enkel aanbevolen voor acute verzorgingsinstellingen en tevens voorzag het in de mogelijkheid voor het comité voor ziekenhuishygiëne om de toegang van assistentiehonden toe te staan, aangezien de HGR ook verzekerde dat geen enkele ziekenhuisbacterie-epidemie werd gemeld die te wijten was aan de aanwezigheid van een hond.

In september 2018 en in het licht van de vele weigeringen heeft de HGR een addendum (nr. HGR 9156) opgesteld waarin de Raad stelt: «De adviezen van de HGR beletten of verbieden op geen enkele wijze een dergelijke aanpak.» Daarbij moedigt de Raad de directies van de instellingen aan om in overleg met het comité voor hygiëne, «gevalideerde schriftelijke procedures te voorzien voor de toegang van assistentiehonden tot zorginstellingen onder bepaalde voorwaarden». Vandaag beschikken echter slechts weinig instellingen over zo een protocol.

Deze vragen behoren tot de bevoegdheid van de Senaat aangezien ze een federale materie betreffen die invloed heeft op de deelstaatbevoegdheden inzake volksgezondheid, rechten van personen met een handicap, toegang, enz.

1) Kan men niet besluiten dat sommige ziekenhuizen de wettelijke bepalingen inzake die toegang overtreden? Is het niet nuttig de ziekenhuizen te herinneren aan de decretale bepalingen?

2) In oktober 2011 deed Unia, het Interfederaal Gelijkekansencentrum, de aanbeveling dat de Hoge Gezondheidsraad een uniforme procedure zou opstellen en een lijst van instellingen waar assistentiehonden niet worden toegelaten. Wat denkt u over die aanbeveling?

Antwoord ontvangen op 11 mei 2020 :

1) De toepassing van regelgeving van de deelstaten en de controle ervan, behoren niet tot de federale bevoegdheden en ik zal hier dus verder geen uitspraken over doen.

Eventuele initiatieven om de ziekenhuizen te wijzen op de bepalingen van dit decreet komen toe aan de bevoegde overheid, in dit geval het Waals Gewest.

2) De vraag van Unia (2011) om een uniforme procedure op te maken voor toegankelijkheid voor geleidehonden wordt reeds beantwoord in het advies van de Hoge Gezondheidsraad nr. 9156 (2014). Dit advies stelt duidelijk dat het de verantwoordelijkheid van de directie van de instelling is om op advies van het Comité voor ziekenhuishygiëne aangepaste maatregelen te treffen voor een correct beheer van de toegang van dieren tot het ziekenhuis, meer bepaald door het opstellen van een geschreven reglementaire procedure om het risico op de overdracht van infectieziekten van het dier naar de patiënt tot een minimum te herleiden.

Het addendum van september 2018 aan dit advies bevestigt deze stelling, en voegt enkele referenties toe die geïnteresseerde zorginstellingen kunnen gebruiken:

«Naar aanleiding van de discussies tussen de HGR, de politieke autoriteit en de terreinactoren in aansluiting op de ontvangen parlementaire vragen, werd het nuttig geacht de aandacht te vestigen op de formulering en de nuances van de adviezen die zijn verleend over de toegang van dieren en geleidehonden tot zorginstellingen (adviezen nrs. 8069,8133 en 9156), zonder de intrinsieke inhoud ervan op enigerlei wijze te wijzigen.

Meer bepaald staat het de directie van elke zorginstelling vrij om – in overleg met het Comité voor ziekenhuishygiëne – gevalideerde schriftelijke procedures te voorzien voor de toegang van geleidehonden tot zorginstellingen onder bepaalde voorwaarden. De HGR kan de directie van elke zorginstelling maar aanraden om in deze richting te werken in overleg met het Comité voor ziekenhuishygiëne.

De adviezen van de HGR beletten of verbieden op geen enkele wijze een dergelijke aanpak.

Gidsen en naslagwerken die hulp kunnen bieden (praktische uitvoering) aan instellingen die hierin geïnteresseerd zijn, zijn te vinden op internet, onder andere: http://eguideline.guidelinecentral.com/i/517746-animals-in-healthcare-facilities-shea, https://www.shea-online.org/index.php/practice-resources/41-current-guidelines/421-expert-guidance-animals-in-healthcare-facilities-recommendations-to-minimize-potential-risks, https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/7086725BAB2AAA4C1949DA5B90F06F3B/S0899823X1500015Xa.pdf/div-class-title-animals-in-healthcare-facilities-recommendations-to-minimize-potential-risks-div.pdf.

Het gaat om een specifieke actie die door elke geïnteresseerde instelling moet worden beslist, gedefinieerd en voorbereid met inachtneming van de plaatselijke omstandigheden.»